İç Mimarlık | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi | ||||
Ders Kodu | ARC 474 | ||||
Ders Adı İngilizce | Playful Spaces | ||||
Ders Adı Türkçe | Oyuncu Mekanlar | ||||
Öğretim Dili | |||||
Ders Türü | Ders | ||||
Dersin Düzeyi | İleri | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 126 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul |
ARC 202 - Architectural Design IV | INT 202 - Interior Design II |
||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | 4 yarıyıl tasarım stüdyosu | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Toplumda çocukların yeri, çocuk gelişimi, çocuk oyunları, çocuk dostu tasarımlar ve çocuklara yönelik mekânlar hakkında çok disiplinli bilgi edinerek entelektüel bilgiyi ve tasarım becerilerini artırmak; çocuk odaklı araştırmaları ve mimari tasarım pratiğini keşfederek, analiz ederek ve tartışarak bu süreçte bilgi kazanmak. | ||||
Ders Açıklaması | Bu ders, çocuk dostu/oyuncu mekanların tasarımında etkili olması gereken çağdaş ilke ve yaklaşımlara ilişkin temel bilgileri 3 modülde sunmaktadır. llk modülde (Çocuk Olmak) çocuğun toplum içerisindeki yeri, fiziksel, bilişsel, duygusal ve toplumsal gelişimi ve oyun konularında genel düzeyde multidisipliner bilgi verilecektir. İkinci modülde (Çocuk Dostu Olmak) farklı coğrafyalardan, farklı ölçeklerde ve farklı işlevsel özellikler taşıyan çocuk mekanları incelenecek ve çocuk dostu mimari uygulamalar ve araştırmalar hakkında detaylı bilgi verilecektir. Son modülde (Gelecekte Çocuk Olmak) ise, öğrencilere, çocukların gündelik mekansal deneyimlerinin nasıl zenginleştirilebileceğine ve çocukların geleceğin mekanları ile nasıl bütünleşebileceklerine dair kendi yaratıcı senaryolarını geliştirme yetisi kazandıracak eleştirel bilgi sağlanacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) çocuklar için tasarlamak ile yetişkinler için tasarlamak arasındaki farkları tanımak; 2) iç mekan, mimari ve kentsel tasarımda çocuk dostu kavramını anlamak; 3) çocukların oyununu ve bunun çocuk mekânları üzerindeki etkisini kabul etmek; 4) çocuk odaklı mimari pratiğe ve araştırmaya eleştirel bir bakış açısıyla yaklaşmak; 5) farklı mekânsal ölçeklerde çocuk mekânları için yaratıcı ve eleştirel tasarım senaryoları geliştirmek. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Türkçe ve İngilizce'yi etkin bir şekilde okuyabilme, yazabilme ve konuşabilme becerisi (Avrupa Dil Pasaportu B2 seviyesine eşdeğer). | |||||
2) İnsan-mekan ilişkisinin algısal, deneyimsel ve davranışsal yönlerine ilişkin bilgi ve anlayışı iç mekan tasarımının girdisi olarak kullanabilme becerisi. | |||||
3) İç Mimarlık mesleğini hızla değişen teori ve yaklaşımlar ışığında yeniden yorumlayabilme becerisi. | |||||
4) Mekanların tasarımına yönelik kişisel ve eleştirel bir bakış açısı geliştirme becerisi. | |||||
5) Alanındaki problemlerin çözümünde disiplinlerarası tasarım ve araştırma prensiplerini etkili bir biçimde uygulayabilme becerisi. | |||||
6) Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgi ve içgörüyü yaratıcı bir şekilde iç mekan tasarım problemlerinin tasarımında bir araya getirebilme becerisi. | |||||
7) Sosyal sorumluluk bakış açısıyla sürdürülebilir iç mekan tasarım yaklaşımlarını geliştirmek için gerekli etik metodolojiyi kullanma becerisi. | |||||
8) Sürdürülebilirlik kapsamında malzeme ve ürünler kullanarak iç mekanların geliştirilmesine yönelik bilgiye ulaşma ve kullanma becerisi. | |||||
9) Girişimcilik, yaratıcı düşünme ve liderlik becerilerini yenilikçi iç tasarım yaklaşımları geliştirmeye yönelik kullanabilme becerisi. | |||||
10) Yerel, ulusal ve küresel ağlar bağlamında, disiplinler arası yaklaşımlar geliştirerek iç mekan tasarım sorunlarına çözüm üretebilme becerisi. | |||||
11) Tasarım fikirlerini görsel, sözlü ve yazılı medyada sunabilme, analog ve dijital teknikleri kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki çevrelerde fikir paylaşımında bulunabilme becerisi. | |||||
12) Çeşitli kullanıcıların ihtiyaçlarına, yerel ve bölgesel değerlere, doğal ve kültürel mirasa saygılı, duyarlı ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımları geliştirme becerisi. | |||||
13) İç mekanları bina sistemleriyle bütünleşik bir biçimde tasarlama becerisi. | |||||
14) Entelektüel bir profesyonel olabilmek için bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirleme ve ulusal ve uluslararası profesyoneller ve gruplarla bağlantı kurabilme becerisi | |||||
15) Ulusal ve uluslararası standartlara, mesleki görgü kurallarına, mevzuatlara ve yasal prosedürlere uygun iç mekan tasarım önerileri geliştirebilme becerisi. | |||||
16) Yeni düşünme ve yaratma yolları geliştirmek amacıyla güncel araştırmaları, buluşları, yaklaşımları ve teknolojileri takip edebilme becerisi. | |||||
17) Toplumsal ve mekânsal sorunları tanımlayıp değerlendirerek tasarım çözümleriyle fark yaratma becerisi, bunları toplumun kullanımına sunma becerisi. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Türkçe ve İngilizce'yi etkin bir şekilde okuyabilme, yazabilme ve konuşabilme becerisi (Avrupa Dil Pasaportu B2 seviyesine eşdeğer). | H | Derse Katılım |
2) | İnsan-mekan ilişkisinin algısal, deneyimsel ve davranışsal yönlerine ilişkin bilgi ve anlayışı iç mekan tasarımının girdisi olarak kullanabilme becerisi. | S | |
3) | İç Mimarlık mesleğini hızla değişen teori ve yaklaşımlar ışığında yeniden yorumlayabilme becerisi. | S | |
4) | Mekanların tasarımına yönelik kişisel ve eleştirel bir bakış açısı geliştirme becerisi. | S | |
5) | Alanındaki problemlerin çözümünde disiplinlerarası tasarım ve araştırma prensiplerini etkili bir biçimde uygulayabilme becerisi. | H | Sunum |
6) | Çeşitli kaynaklardan edindiği bilgi ve içgörüyü yaratıcı bir şekilde iç mekan tasarım problemlerinin tasarımında bir araya getirebilme becerisi. | S | |
7) | Sosyal sorumluluk bakış açısıyla sürdürülebilir iç mekan tasarım yaklaşımlarını geliştirmek için gerekli etik metodolojiyi kullanma becerisi. | S | |
8) | Sürdürülebilirlik kapsamında malzeme ve ürünler kullanarak iç mekanların geliştirilmesine yönelik bilgiye ulaşma ve kullanma becerisi. | S | |
9) | Girişimcilik, yaratıcı düşünme ve liderlik becerilerini yenilikçi iç tasarım yaklaşımları geliştirmeye yönelik kullanabilme becerisi. | S | |
10) | Yerel, ulusal ve küresel ağlar bağlamında, disiplinler arası yaklaşımlar geliştirerek iç mekan tasarım sorunlarına çözüm üretebilme becerisi. | H | Sunum |
11) | Tasarım fikirlerini görsel, sözlü ve yazılı medyada sunabilme, analog ve dijital teknikleri kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki çevrelerde fikir paylaşımında bulunabilme becerisi. | H | Sunum |
12) | Çeşitli kullanıcıların ihtiyaçlarına, yerel ve bölgesel değerlere, doğal ve kültürel mirasa saygılı, duyarlı ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımları geliştirme becerisi. | S | |
13) | İç mekanları bina sistemleriyle bütünleşik bir biçimde tasarlama becerisi. | S | |
14) | Entelektüel bir profesyonel olabilmek için bireysel öğrenme ihtiyaçlarını belirleme ve ulusal ve uluslararası profesyoneller ve gruplarla bağlantı kurabilme becerisi | S | |
15) | Ulusal ve uluslararası standartlara, mesleki görgü kurallarına, mevzuatlara ve yasal prosedürlere uygun iç mekan tasarım önerileri geliştirebilme becerisi. | S | |
16) | Yeni düşünme ve yaratma yolları geliştirmek amacıyla güncel araştırmaları, buluşları, yaklaşımları ve teknolojileri takip edebilme becerisi. | H | Sunum |
17) | Toplumsal ve mekânsal sorunları tanımlayıp değerlendirerek tasarım çözümleriyle fark yaratma becerisi, bunları toplumun kullanımına sunma becerisi. | S |
Hazırlayan ve Tarih | AHU SÖKMENOĞLU , August 2021 |
Ders Koordinatörü | AKTS1 |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. AHU SÖKMENOĞLU |
Hafta | Konu |
1) | Derse Giriş ve Genel Bakış + Müfredat İncelemesi: Oyunlu Mekânlara Giriş |
2) | Toplumda Çocukların Yeri |
3) | Çocuk Gelişimi |
4) | Oyun ve Oyunseverlik |
5) | [“Oyunseverliği” Keşfetmek]: Çocuklar ve oyun hakkında yaratıcı eskizler/diagramlar |
6) | Evde Çocuk Dostu Tasarım |
7) | Okulda Çocuk Dostu Tasarım |
8) | Kentsel Oyun Alanları |
9) | Dış Mekân Oyunları, Oyun Peyzajları |
10) | [“Oyunseverlik” için Tasarım]: Evde, okulda ve şehirde oyun hakkında yaratıcı senaryolar |
11) | Çocuk Mekânları için Ekolojik Perspektifler |
12) | Çocuk Mekânları için Katılımcı Perspektifler |
13) | Çocuk Mekânları için Eleştirel Perspektifler |
14) | [Gelecekte “Oyunseverlik”]: Çocuk mekânları hakkında yaratıcı ve futuristik senaryolar |
15) | Final Değerlendirme Dönemi |
16) | Final Değerlendirme Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Bernard Van Leer Foundation. (2019). Infant, Toddler, Caregiver-Friendly Neighbourhood (ITCN) Framework and Guidelines. https://bernardvanleer.org/publications-reports/infant-toddler-caregiver-friendly-neighbourhood-itcn-framework-and-guidelines/ Brown, F. (ed.) (2002). Playwork - Theory And Practice. Open University Press. Brown, S. (2010). Play : How it Shapes the Brain, Opens the Imagination, and Invigorates the Soul. Penguin Publishing Group. Castella, K. (2018). Designing for Kids Creating for Playing, Learning, and Growing. Routledge Dudek, M. (2006). Children's Spaces. London: Routledge. Else, P. (2009). The Value of Play. London: Bloomsbury Gill, T. (2007). No Fear: Growing Up in a Risk-Averse Society. London: Calouste Gulbenkian Foundation. Gill, T. (2021). Urban Playground: How Child-Friendly Planning and Design Can Save Cities. London: Riba Publishing. Hack Learning Series, https://www.amazon.com/gp/product/B097KNHYBQ?ref_=dbs_dp_rwt_sb_tpbk&binding=paperback Hare, R. L. And Dillon, R. (2019). The Space: A Guide for Educators. Blend Education. Hudson, M. (2019). Planning Learning Spaces: A Practical Guide for Architects, Designers and School Leaders. Laurence King Publishing. Masiulanis K., Cummins E.(2017). How to Grow a Playspace: Development and Design. London: Routledge Nair, P. (2009). The Language of School Design: Design Patterns for 21st Century Schools. Education Design Architects. Nair, P. (2014). Blueprint for Tomorrow: Redesigning Schools for Student-Centered Learning, Harvard Education Press. Nair, P. (2020). Outdoor Learning: Leaving the Classroom Behind. Independently Publıshed by Association for Learning Environments. O'Donnell Wicklund Pigozzi, Peterson Mau, B. (2010). The Third Teacher: 79 Ways You Can Use Design to Transform Teaching & Learning. Abrams. | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ders, eğitmen tarafından yapılan sunumların yanı sıra sınıf tartışmaları ve sınıf içi ödevlerle zenginleştirilecektir. Ders, "Ters Yüz Öğrenme" modelini takip edecek olup, tüm okumalar sınıftan önce öğrencilere sunulacaktır. | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | 3 Bireysel Proje | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | - | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Evet | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Sınıf İçi Ödevler | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
ahusokmenoglu@gmail.com - Teorik derslerde öğrencilerin derse %70 katılması gerekmektedir. Dolayısıyla, 4 haftadan (ders) fazla devamsızlık, başarısızlıkla sonuçlanacaktır. Bu ders için %70 katılım zorunludur. Ders süresinin çoğu haftalık konuların tartışılmasına ayrılacaktır. Öğrenciler, derse gelmeden önce haftalık ödevlerini hazırlamalı ve yüklemelidir; geç teslim edilen ödevler puan kaybına neden olacaktır. Tüm öğrenciler, bir üniversite öğrencisinden beklenen şekilde kişisel ve akademik olarak davranmaktan sorumludur. Bu davranış, akranların görüşlerine ve fikirlerine saygı duymayı; ırk, dini inançlar veya cinsel yönelimle ilgili ayrımcı davranışlara karışmamayı; projelerinde her zaman kendi fikirlerini kullanmayı içerir, ancak bunlarla sınırlı değildir. Akademik Dürüstsüzlük ve İntihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği geçerlidir. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 1 | 70 | ||
Ödevler | 14 | 4 | 56 | ||||
Toplam İş Yükü | 126 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.0 | ||||||
AKTS | 5 |