School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | PSYC 326 | ||||
Course Title in English | Socio-Emotional Development | ||||
Course Title in Turkish | Sosyo-Duygusal Gelişim | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Intermediate | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 152 hours per semester | ||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites |
PSYC 201 - Developmental Psychology I |
||||
Expected Prior Knowledge | Developmental Psychology I | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To learn to understand and critically assess social and emotional development, particularly in early childhood, to comprehend and critique the scientific literature on this matter, and to analyze and evaluate published literature based on this scientific understanding. | ||||
Course Description | This course focuses on social and emotional development, primarily during the early childhood. In this course, we will cover contemporary theories in social-emotional development by reading recent empirical research in the related areas. The course will cover theoretical perspectives, biological foundations of social development, temperament, parenting and attachment, self-concept, emotion understanding and emotion regulation, social competence, social cognition, and contexts of social development. | ||||
Course Description in Turkish | Bu ders, özellikle yaşamın erken çocukluk dönemindeki sosyal ve duygusal gelişime odaklanır. Bu derste, ilgili alanlardaki güncel ampirik araştırmalar ve derleme makaleler okunarak sosyal-duygusal gelişimdeki çağdaş teoriler ele alınmaktadır. Derste teorik perspektifler, sosyal gelişimin biyolojik temelleri, mizaç, ebeveynlik ve bağlanma, benlik kavramı, duygu anlama ve duygu düzenleme, sosyal yeterlilik, sosyal biliş ve sosyal gelişim bağlamları kapsanacaktır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Sosyal ve duygusal gelişimin çeşitli yönlerini öğrenmek 2) Bu alandaki gelişim teorilerini tartışmak 3) Materyalleri sentezlemek ve temel kavramları uygulamak 4) İlgili alanlarda güncel araştırmaların sunulması |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Exam,Participation,Presentation |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | Presentation |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | N | |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | H | Participation,Presentation |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Participation,Presentation |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | H | Select,Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Select,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | H | Exam,Presentation |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,Presentation |
Prepared by and Date | , December 2023 |
Course Coordinator | SENA CÜRE ACER |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Prof. Dr. AYŞE BİLGE SELÇUK |
Hafta | Konu |
1) | Giriş ve Derse Genel Bakış |
2) | Temel Kavramlar ile Tarih ve Kuramsal Yaklaşımlar |
3) | Biyolojik Temeller ve Mizaç |
4) | Mizaç |
5) | Ebeveynlik ve Bağlanma |
6) | Ebeveynlik ve Bağlanma |
7) | Duygular ve Duygu Düzenleme |
8) | Ara Sınav/ Tekrar |
9) | Duygular ve Duygu Düzenleme |
10) | Sosyal Yeterlilik |
11) | Sosyal Yeterlilik |
12) | Sosyal Biliş |
13) | Sosyal Biliş |
14) | Sosyal Gelişim Ortamları |
15) | Final Sınavı Dönemi |
16) | Final Sınavı Dönemi |
Required/Recommended Readings | Recommended Readings: Parke, R. D., Roisman, G. I., & Rose, A. J. (2019). Social Development (3rd Ed.) Wiley. Taylor, S. & Workman, L. (2018). The Psychology of Human Social Development from Infancy to Adolescence (1st ed.) Routledge. Required scientific articles and supplementary materials will be available online as part of each week. | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | This is a discussion-based course that requires the active participation of the students. Each week, the students will be assigned review papers and/or scientific articles to read and/or videos to watch as pre-class activity. These learning materials will be posted online. The students will be required to come up with discussion questions based on their pre-class activity and send them to the instructor before the class. The article will be discussed via the instructor's leading prompts that were specified in light of the students' discussion questions. The students will write a one- or two-paragraph reflection as an answer to the one of the questions that is picked among the students' discussion questions before the class discussion begins. | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | NA | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | NA | ||||||||||||||||||
Computer Use | NA | ||||||||||||||||||
Other Activities | NA | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
ozkande@mef.edu.tr Instructor’s e-mail address: ozkande@mef.edu.tr Students are expected to attend all the classes and participate in class discussions. Students should provide a legitimate excuse for missing any scheduled exam. There are no make-ups for weekly discussion questions, weekly reflections, participation, and presentations.The format of the make-up exams might differ from midterm or final exams. Students are expected to behave respectfully at all times. Any attempt of cheating, lying, and deceit in any form such as plagiarism is considered dishonest and will not be tolerated. The students will fail the course and disciplinary action will be taken. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 4 | 3 | 1 | 112 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 6 | 0.5 | 6.5 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 10 | 2 | 24 | |||
Rapor Teslimi | 1 | 10 | 0.5 | 10.5 | |||
Total Workload | 153 | ||||||
Total Workload/25 | 6.1 | ||||||
ECTS | 6 |