School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 424
Course Title in English Readings and Research in Cognitive Psychology IV
Course Title in Turkish Bilişsel Psikolojide Okuma ve Araştırma IV
Language of Instruction EN
Type of Course Exercise,Flipped Classroom,Lecture,Project
Level of Course Advanced
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 186 hours per semester
Number of Credits 7.5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 205 - Research Methods I
Expected Prior Knowledge Research Methods in Psychology
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To become familiar with the basic theoretical background of major subdisciplines of psychology and linguistics and interdisciplinary aspects of language and communication.
Course Description This course aims to introduce the students to the interdisciplinary aspects of language and communication. Students are introduced to fundamental concepts in the relation between social interaction, linguistic theories, and language development from interdisciplinary aspects such as psychology, linguistic anthropology and musicology. Students will also be introduced to the psychopathology in relationship with communication and social interactional disorders.
Course Description in Turkish Bu ders, öğrencileri dil ve iletişimin disiplinlerarası çalışmalarıyla tanıştırmak amacındadır. Sosyal iletişim, dil teorileri, dil gelişimi ve müzikalite gibi konseptler psikoloji, dilbilim, antropoloji ve müzikoloji gibi disiplinler perspektifinde ele alınacaktır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) dil ve müzik psikolojisi alanındaki temel teorileri anlamak
2) bilimsel makaleleri değerlendirmek
3) bilimsel olarak İngilizce iletişim kurabilmek
4) yeni araştırma fikirleri üretmek
5) psikodilbilim teorilerini ve araştırmalarını uygun etik formatta tartışmak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. S HW,Presentation,Project
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. H Exam,Presentation,Project
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H HW,Participation,Presentation,Project
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. H HW,Participation,Presentation,Project
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. S HW,Participation,Presentation,Project
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. H HW,Participation,Presentation,Project
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. S HW,Participation,Presentation,Project
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. S HW,Participation,Presentation,Project
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. H HW,Participation,Presentation,Project
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation,Presentation,Project
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H HW,Participation,Presentation,Project
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. H HW,Participation,Presentation,Project
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H HW,Participation,Presentation,Project
Prepared by and Date , March 2022
Course Coordinator BANU FEMİR GÜRTUNA
Semester Spring
Name of Instructor

Course Contents

Hafta Konu
1) Derse giris
2) Dil Ve iletisim
3) Dil Teorileri 1
4) Dil Teorileri 2: Doga vs Cevre Tartismasi
5) Erken iletisim modelleri
6) Cocuk-anne etkilesimi uzerine arastirma
7) Dil sosyallesmesi
8) Dil ve Psikopatoloji
9) Müzik ve dil
10) İletişimsel müzikalite
11) Müziğin nöropsikolojisi
12) Etnomüzikoloji
13) Caz doğaçlamaları
14) Isınma
15) Final
16) Final
Required/Recommended ReadingsField, J. (2003). Psycholinguistics: A resource book for students. London: Routledge.
Teaching MethodsFlipped format and Lecture. Students will also be asked to read several week’s articles prior to that week’s classroom session. Classroom discussions will be based on these readings.
Homework and ProjectsFinal project will be based upon a literature review of a selected topic following a research question and a research design.
Laboratory Work
Computer Use
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 15
Ödev 1 % 25
Sunum 1 % 20
Projeler 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration yilmazeb@mef.edu.tr

Students can contact the instructor through e-mail. All e-mails must include the course code in the subject line. It may take up to 48 hours (longer on weekends) for you to get a reply, do not rely on receiving a quick response. Please also know that I WILL NOT REPLY YOUR E-MAIL (1) if you do not use your MEF email address and/or (2) if you ask something that has its answer in the syllabus or that has been announced on the BB. Due to the COVID-19 pandemic, if you encounter any health related problems which can affect your presence in class, please inform me via e-mail. Attendance policy: Attendance is expected, but not required. However, please note that you cannot successfully complete this course without attending. Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. There will be a make-up exam if students miss the midterm. Make-up exams could be in a different format than midterm or final exam. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 3 112
Sunum / Seminer 1 4 4 6 14
Proje 1 16 6 12 34
Ödevler 1 8 8 10 26
Total Workload 186
Total Workload/25 7.4
ECTS 7.5