Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||||
Ders Kodu | PSYC 435 | ||||||
Ders Adı İngilizce | Cross-Cultural Psychology | ||||||
Ders Adı Türkçe | Kültürlerarası Psikoloji | ||||||
Öğretim Dili | EN | ||||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||||
Dersin Düzeyi | İleri | ||||||
Dönem | Güz | ||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 145 saat | ||||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||
Ön Koşul | Yok | ||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||
Beklenen Ön Bilgi | Psikolojide Araştırma Yöntemleri | ||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri; en az 3.sınıf psikoloji öğrencisi | ||||||
Genel Eğitim Hedefi | Dersin sonunda öğrenciler kültürlerarası psikoloji alanındaki temel kavram ve bulgulara aşina olmak; psikolojik olaylara kültürler arası bir bakış açısı kazandırmak; araştırma kanıtlarını eleştirel düşünme ve değerlendirme becerisini kazanmak; kültürlerarası psikoloji alanındaki ilgili boşlukları belirleme ve yeni araştırma fikirleri geliştirme becerisini kazanmak. | ||||||
Ders Açıklaması | Bu dersin ana amacı, kültürlerarası psikolojinin ve uygulama alanlarını öğrencilere tanıtmaktır. Bu alandaki güncel araştırmalar hakkında fikir sahibi olmaları ve kültürlerarası psikolojinin kesiştiği farklı psikoloji alt disiplinlerinin ele alındığı çalışmalar hakkında eleştirel bir bakış açısıyla tartışmalar yürütebilecektir (dil, sosyal algı, sosyal biliş, vb.). |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Kültürlerarası psikoloji alanındaki temel kavram ve bulgulara aşina olmak 2) psikolojik olgulara kültürler arası bir bakış açısı kazandırmak; 3) eleştirel düşünme ve araştırma çıktılarını bu yönde değerlendirme becerisini kazanmak; 4) Kültürlerarası psikoloji alanındaki bir araştırma boşluğunu belirlemek ve bu boşluğu giderecek bir araştırma önerisi geliştirmek 5) Kültürlerarası psikoloji alanındaki güncel bulgulara dayanarak ampirik bir araştırma tasarımı önerebilme becerisi. 6) Diğer öğrencilerle işbirliği yapmak ve kendi kendini yönlendirerek çalışmak 7) Uygun bir araştırma önerisi sunmak ve yazmak |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Sınav,Sunum |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | H | Sınav,Derse Katılım,Sunum |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | S | Sınav,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | S | Sınav,Derse Katılım |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | S | Derse Katılım |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | H | Sınav,Sunum |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Derse Katılım |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Sınav,Sunum |
Hazırlayan ve Tarih | ARZU KARAKULAK , November 2023 |
Ders Koordinatörü | BANU FEMİR GÜRTUNA |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. ARZU KARAKULAK |
Hafta | Konu |
1) | Kültürlerarası Psikolojiye Giriş |
2) | Kültürlerarası Psikolojiyi Anlamak / Kültürlerarası Psikolojinin Temel Kavramları |
3) | Kültürlerarası Psikoloji ve Eleştirel Düşünme Yöntemleri |
4) | Ahlak ve Kültür: Yanlış ve Doğru Nedir? |
5) | Algı ve Kültür: Güzellik Algısı |
6) | Zeka: Kültürler veya ölçümler arasındaki farklar mı? |
7) | Araştırma Önerisi Sunumları |
8) | Kültürler Arası Duygu ve Romantik Aşk |
9) | Kültürler Arası Çocuk Yetiştirme |
10) | Sosyal Etkileşim ve Prososyal Davranış |
11) | Vize sınavı |
12) | Araştırma öneri sunumları ve geri bildirimi |
13) | Araştırma öneri sunumları ve geri bildirimi |
14) | Ders tekrarı / Soru & Cevap |
15) | Final Sınav Dönemi |
16) | Final Sınav Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Shiraev, E.B. & Levy, D.A. (7th edition). Cross-Cultural Psychology: Critical Thinking and Contemporary Applications: Routledge. • Ayrıca ders içerisinde konular ile ilişkili makale okumaları | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders "flipped learning" formatında işlenilecektir. Öğrencilere derse katılmadan önce hazırlık çalışmalarını tamamlamaları (örneğin, çevrimiçi bir giriş dersini izlemeleri, verilen bir ödevi okumaları ve bu içeriklerle ilgili testleri tamamlamaları) görevlendirilecektir. Ders süresi boyunca ilgili kavramlar üzerinde daha derin bir çalışma yapılacak ve öğrencilerden edinilen bilgileri tartışmaları istenecektir. Öğrencilerden bu sınıf içi tartışmalara hazırlanmaları ve ders saatleri içerisinde grup çalışmalarına ve tartışmalara aktif olarak katılmaları beklenecektir. Ben eğitmen olarak her ders için uygun düzeyde yüksek kaliteli materyaller hazırlamayı ve seçmeyi taahhüt ediyorum (bu ders üçüncü/dördüncü sınıf psikoloji öğrencilerine yöneliktir). | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Öğrencilerden bir araştırma önerisinin sözlü sunumunu hazırlamaları ve bu öneriyi yazılı olarak teslim etmeleri istenecektir. Öğrenciler 2-3 kişiden oluşan gruplar oluşturacak ve Kültürlerarası Psikolojinin geniş alanına ait bir konu/araştırma sorusu seçeceklerdir. Kendilerinden, seçtikleri alanla ilgili mevcut araştırmaların bir özetini sunmaları, henüz keşfedilmemiş bir araştırma boşluğunu belirlemeleri, (test edilebilir) bir hipotez formüle etmeleri ve araştırma sorularını yanıtlamaya uygun bir araştırma tasarlamaları istenecektir. Öğrencilerden araştırma önerilerinde ders saati içerisinde (en fazla 15 dakika) sunmaları ve ayrıca APA tarzı yazılı bir araştırma önerisi teslim etmeleri istenecektir (6-10 sayfa). | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Öğrencilerden her haftanın kitap bölümünü ve (varsa) makaleyi o haftanın sınıf oturumundan önce okumaları istenecektir. Sınıf tartışmaları bu okumaların yanı sıra çeşitli videolara dayalı olacaktır. Öğrencilerden ayrıca hazırlık materyalleriyle ilgili çeşitli ders-öncesi sınavları tamamlamaları istenecektir. | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
karakulaka@mef.edu.tr Bu ders için katılım zorunludur. Aktif katılım beklenmektedir ve dersleri kaçırmak, öğrencilerin sürekli değerlendirme notunu olumsuz etkileyecektir. Öğrenciler bir dersi kaçırdıklarında, kaçırdıkları içeriği takip etme ve tamamlama sorumluluğuna sahiptirler. Sınav soruları (ara sınav için) dersler ve sınıf tartışmalarından büyük ölçüde yararlanacaktır. Öğrencilerin, planlanan bir sınava katılmamaları durumunda geçerli, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret sunmaları gerekmektedir. Öğrencilerin, her zaman üniversite personeline ve birbirlerine saygılı bir şekilde davranmaları beklenmektedir; bu, ders içeriğine ve diğerlerinin görüşlerine saygı göstermeyi de içermektedir. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 1 | 2 | 13 | ||
Proje | 1 | 20 | 2 | 22 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Toplam İş Yükü | 145 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.8 | ||||||
AKTS | 6 |