School/Faculty/Institute | Graduate School | ||||
Course Code | HUK 683 | ||||
Course Title in English | Current Issues of Constitutional Law | ||||
Course Title in Turkish | Anayasa Hukukunun Güncel Sorunları | ||||
Language of Instruction | TR | ||||
Type of Course | Lecture | ||||
Level of Course | Intermediate | ||||
Semester | Spring | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 188 hours per semester | ||||
Number of Credits | 7.5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | PhD students only | ||||
Overall Educational Objective | To understand, discuss and develop solutions to current problems related to constitutional law, which is a dynamic field | ||||
Course Description | 1982 Constitution with numerous amendments adopted a new government system and new system has changed executive-parliament relations considerably. Within the context of the course, the following topics are to be dealt and discussed: features of new government system and its problems, discussions concerning executive decrees, state of emergency regime, disputes followed after 2016 Constitutional amendments on parliamentary immunities, differences between theory and practice related to rights and freedom systems and problems associated with constitutional jurisdiction. | ||||
Course Description in Turkish | Çok sayıda değişikliğin yapıldığı 1982 Anayasası özellikle 2017 Anayasa değişikliği sonrasında yeni bir hükümet sistemi benimsemiş ve bu sistem yasama-yürütme ilişkilerini önemli ölçüde değiştirmiştir. Ders kapsamında şu başlıklar ele alınacaktır: Yeni hükümet sisteminin özellikleri ve sorunları, cumhurbaşkanlığı kararnamesine ilişkin tartışmalar, olağanüstü hâl rejimi, 2016 Anayasa değişikliği sonrası yasama dokunulmazlığına ilişkin çıkan tartışmalar, hak ve özgürlükler alanındaki teori ve uygulama sorunları, Anayasa yargısına ilişkin sorunlar. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Anayasa Hukukunun güncel sorunlarını anlar ve tartışır. 2) Yeni hükümet sistemini karşılaştırmalı olarak değerlendirir ve sorunları tespit eder. 3) Yasama dokunulmazlığı, olağanüstü haller, hak ve özgürlükler, anayasa yargısı alanlarındaki teori ve uygulama kaynakları sorunları kavrar ve yorumlar. 4) Anayasa Hukukun güncel sorunlarına ilişkin çözüm önerileri geliştirir. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) 1. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bu kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin yenilik içeren özgün tanım ve nitelemelere ulaşır. | ||||
2) 3. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | ||||
3) 4. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştırır, teşhis eder. | ||||
4) 2. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kuram ve uygulamayı, edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle yeni ve özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | ||||
5) 5. Kuramsal ve uygulamalı bilgilerden hareketle hukuk politikasına ilişkin çözüm önerileri geliştirir. | ||||
6) 6. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştıran özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek hukuk kuram ve uygulamasına katkıda bulunur. | ||||
7) 7. En az bir bilimsel makaleyi hukuk alanına özgü ulusal veya uluslararası hakemli ve/veya saygın dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek hukuk kuram ve uygulamasının gelişimine katkıda bulunur. | ||||
8) 8. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | ||||
9) 9. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | ||||
10) 10. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | ||||
11) 11- Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | ||||
12) 12- Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını yaygınlaştırma ve topluma egemen kılma yolunda faaliyette bulunur. | ||||
13) 13- Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | 1. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bu kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin yenilik içeren özgün tanım ve nitelemelere ulaşır. | H | HW,Presentation |
2) | 3. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | H | HW,Presentation |
3) | 4. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştırır, teşhis eder. | H | HW,Presentation |
4) | 2. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kuram ve uygulamayı, edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle yeni ve özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | S | HW,Presentation |
5) | 5. Kuramsal ve uygulamalı bilgilerden hareketle hukuk politikasına ilişkin çözüm önerileri geliştirir. | S | HW,Presentation |
6) | 6. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştıran özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek hukuk kuram ve uygulamasına katkıda bulunur. | S | HW,Presentation |
7) | 7. En az bir bilimsel makaleyi hukuk alanına özgü ulusal veya uluslararası hakemli ve/veya saygın dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek hukuk kuram ve uygulamasının gelişimine katkıda bulunur. | S | HW,Presentation |
8) | 8. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | S | HW,Presentation |
9) | 9. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | S | HW,Presentation |
10) | 10. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | N | |
11) | 11- Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | S | HW,Presentation |
12) | 12- Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını yaygınlaştırma ve topluma egemen kılma yolunda faaliyette bulunur. | N | |
13) | 13- Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | N |
Prepared by and Date | EMİNE KARACAOĞLU , January 2024 |
Course Coordinator | AKTS1 |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Prof. Dr. SÜHEYL BATUM |
Hafta | Konu |
1) | 1982 Anayasası dönemi hükümet sistemi tartışmaları |
2) | 2017 Anayasa Değişikliği ile kabul edilen hükümet sisteminin temel özellikleri ve başkanlık sistemi olarak sınıflandırılması sorunu |
3) | Cumhurbaşkanlığı Kararnameleri: kapsamı, kurallar kademelenmesi sorunu, kanun ilişkisi, denetimi |
4) | Olağanüstü hâl rejimi ve uygulanmasına ilişkin tartışmalar ve Anayasa Mahkemesinin yaklaşımı |
5) | Olağanüstü hâl kararnamelerine Anayasa Mahkemesinin yaklaşımı |
6) | 2017 Anayasa değişikliği sonrası yasama-yürütme dengesi |
7) | 2016 Anayasa değişikliği sonrası yasama dokunulmazlıklarına ilişkin tartışmalar |
8) | Hak ve özgürlükler rejiminde güvence ölçütlerinin etkisizleşmesi sorunu |
9) | 2017 değişikliklerinin seçim hukukuna etkisi, seçim ittifakları |
10) | Anayasa Mahkemesine yönelik tartışmalar |
11) | Anayasa değişikliği tartışmaları |
12) | Sunum |
13) | Sunum |
13) | Sunum |
14) | Sunum |
15) | Dönem Sonu Sınavları |
16) | Dönem Sonu Sınavları |
Required/Recommended Readings | Mehmet Turhan, Hükümet Sistemleri ve 1982 Anayasası, DÜHF Yay., Diyarbakır 1989. Nur Uluşahin, Anayasal Bir Tercih Olarak Başkanlık Sistemi, Yetkin Yay., Ankara 1999 Arend Lijphart, Çağdaş Demokrasiler, (Çeviren Ergun Özbudun - Ersin Onulduran), Yetkin Yayınları, Ankara 1996 İbrahim Kaboğlu, Anayasa Hukuku Dersleri (Genel Esaslar), Legal Yay., İstanbul, (son baskı) Ergun Özbudun, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yay., Ankara, (son baskı) Kemal Gözler Türk Anayasa Hukuku Dersleri, Ekin Yay., Bursa, (son baskı) Bülent Tanör-Necmi Yüzbaşıoğlu, 1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku, Beta Yay., İstanbul, (son baskı) Abdurrahman Eren, Anayasa Hukuku Dersleri, Seçkin Yay. Ankara, (son baskı) Taylan Barın, Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinin Hukuki Rejimi ve Anayasallık Denetimi, On İki Levha Yay., İstanbul (son baskı) Ders kapsamında ayrıca haftalık verilecek makaleler ve kararlar | ||||||||||||
Teaching Methods | Lecture, judicial analyses and discussion | ||||||||||||
Homework and Projects | |||||||||||||
Laboratory Work | |||||||||||||
Computer Use | |||||||||||||
Other Activities | |||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||
Course Administration |
karacaoglue@mef.edu.tr Disiplin soruşturmasının gerektiği durumlarda YÖK Öğrenci Disiplin Yönetmeliği uygulanacaktır. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 3 | 3 | 2 | 112 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 30 | 2 | 2 | 34 | ||
Ödevler | 1 | 42 | 42 | ||||
Total Workload | 188 | ||||||
Total Workload/25 | 7.5 | ||||||
ECTS | 7.5 |