School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code EE 483
Course Title in English Embedded System Applications
Course Title in Turkish Gömülü Sistem Uygulamaları
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Select
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: Lab: 2 Other:
Estimated Student Workload 150 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites EE 212 - Electrical and Electronic Circuits | EE 308 - EE Engineering Design Studio
Expected Prior Knowledge Prior knowledge of electronic circuits, circuit components and OPAMPS is expected.
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To gain hands-on experience on embedded system programming
Course Description Using a microprocessor and C programming, students will learn and practice serial connection protocols (UART, I2C, SPI) that are widely used in recent (digital) sensors. Datasheet search and interpretation is also to be learned via this course.
Course Description in Turkish Bu ders ile öğrencilere bir mikroişlemci ve C programlama vasıtası ile günümüz sayısal algılayıcılarında kullanılan seri haberleşme protokolleri (UART, I2C, SPI) anlatılmaktadır. Ayrıca veri föyü inceleme ve yorumlama da ders hedefleri arasındadır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) determine number and types of I/O pins in a practical embedded system application
2) design and program a basic embedded system interface
3) discriminate communication protocols RS232, I2C and SPI in terms of number of wires required, waveforms and data rate
4) develop proper codes for an embedded system that can communicate with PC
5) inspect and understand data and control registers of a sensor using its (technical) datasheet.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date GÜRAY GÜRKAN ,
Course Coordinator TUBA AYHAN
Semester Spring
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi GÜRAY GÜRKAN

Course Contents

Hafta Konu
1) Introduction to microprocessors; review of signal types, oscilloscope and function generator usage.
2) Introduction to Arduino; history, board layout and “Blink” code examinations.
3) Function declarations, input arguments and variable type selection
4) Digital input and output usage.
5) Using analog inputs. The ADC module.
6) Using PWM module: the analogWrite() function and Timer details.
7) Using UART module. RS232 Waveform verification via oscilloscope
8) LCD Menu design using LCD library.
9) Using I2C module. I2C protocol details. Wire library and waveform verification
10) Using a digital magnetometer: Datasheet inspection and coding
11) Using a digital accelerometer: Datasheet inspection and coding.
12) Using SPI module. SPI protocol details. SPI library and waveform verification.
13) Using a high resolution ADC module with SPI interface. Using emulated EEPROM.
14) Stepper motor review, driving a stepper motor with digital control.
15) Final Exam/Project/Presentation Period
16) Final Exam/Project/Presentation Period
Required/Recommended Readings-
Teaching MethodsContact hours using “Flipped Classroom” as an active learning technique
Homework and ProjectsWeekly coding homework (they will not be collected and not graded). 1 Coding/Hardware development Project
Laboratory WorkWeekly laboratories on coding and analyzing outputs and measurements via Oscilloscope and Function Generator usage.
Computer UseStudents will intensely use a computer for programming purpose.
Other Activities-
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Küçük Sınavlar 2 % 20
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 2 % 50
TOTAL % 100
Course Administration

Instructor’s office: office hours: email address: TBA Policies: ● Missing project: Fail. ● Improper behavior, academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 4 84
Proje 1 20 2 2 24
Küçük Sınavlar 2 2 1 1 8
Ara Sınavlar 2 15 2 34
Total Workload 150
Total Workload/25 6.0
ECTS 6