School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | IR 331 | ||||
Course Title in English | Strategic Decision Making | ||||
Course Title in Turkish | Stratejik Karar Verme | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Intermediate | ||||
Semester | Spring | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 133 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | Teaching strategic thinking and decision making | ||||
Course Description | This course aims at introducing undergraduate students from all disciplines to the concepts of strategy, strategic thinking, and strategic decision-making in an interdependent and uncertain international security environment. Students will be first given the theoretical foundations of strategic thinking and decision-making through the assigned book chapters and journal articles. Then, students will enhance their understanding of strategic thinking and planning, strategic decision-making processes, and the significance of leadership in difficult crisis times through the case studies that will be presented by the first-hand observers who have been involved in the crisis in mention. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Stratejinin ve stratejik düşünmenin temel kavramlarını bilir 2) Stratejik karar verme sürecinin aşamalarını anlar 3) Gerçek dünyada yaşanmış uluslararası krizlerde yer almış kişiler tarafından sunulan vakaları analiz eder |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | |||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | |||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | |||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | |||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | |||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | |||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | N | |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | N | |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | N | |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | H | |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | N | |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | N | |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | N |
Prepared by and Date | MUSTAFA KİBAROĞLU , January 2024 |
Course Coordinator | MUSTAFA KİBAROĞLU |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi BARIŞ ÇAĞLAR |
Hafta | Konu |
1) | Derse Giriş & Temel Kurallar |
2) | Strateji Nedir? |
3) | Stratejik Düşünmenin Gelişimi |
4) | Stratejik Düşünmenin Gelişimi |
5) | Stratejik Karar Verme Süreci |
6) | Stratejik Karar Verme Süreci |
7) | Ara Sınav |
8) | Vaka Analizi: ABD-SSCB Küba Füze Krizi (1962) |
9) | Vaka Analizi: Türkiye-Yunanistan Kardak Krizi (1998) |
10) | Vaka Analizi: Türkiye-Yunanistan S300 Krizi |
11) | Vaka Analizi: Türkiye-Yunanistan S300 Krizi |
12) | Vaka Analizi: Türkiye-İsrail Mavi Marmara Krizi |
13) | Vaka Analizi: Türkiye-Rusya SU-24 Krizi |
14) | Vaka Analizi: Rusya-Ukrayna Krizi ve Savaşı |
15) | Final Sınavları Haftası |
16) | Final Sınavları Haftası |
Required/Recommended Readings | • Carl Von Clausewitz, On War, Michael Howard and Peter Paret (eds.), Alfred A. Knopf, New York, 1993. • Peter Paret, Gordon A. Craig, Felix Gilbert, Makers of Modern Strategy from Machiavelli to the Nuclear Age, Princeton University Press, 2010, • Graham Allison and Philip Zelikow, Essence of Decision, Longman, New York, 1999. • Mustafa Kibaroğlu and Ayşegül Kibaroğlu, Global Security Watch – Turkey: A Reference Handbook, Praeger Security International, Greenwood Publishing Group, Westport, Connecticut, 2009. • Instructor’s personal website: www.mustafakibaroglu.com | |||||||||||||||
Teaching Methods | Flipped Learning method | |||||||||||||||
Homework and Projects | There are three requirements that must be fulfilled successfully to get a passing grade: • First requirement is active participation in the group discussions as well as in the debates that will occasionally take place after some of the case study lectures, which will count for 25% of the students’ overall grade; • Second requirement is to take the Quizzes after each of the 7 case study lectures, which will count for 35% of the overall grade; • Third requirement is to take the Mid-Term Exam, tentatively scheduled on ../../.., which will count for 40% of the overall grade. | |||||||||||||||
Laboratory Work | N/A | |||||||||||||||
Computer Use | N/A | |||||||||||||||
Other Activities | N/A | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
mustafa.kibaroglu@mef.edu.tr Rectorate Building Attendance and active participation are required. There would be no make-up exams unless medical report provided. MEF university values academic integrity. Therefore, all students must understand the meaning and consequences of cheating, plagiarism and other academic offences under the code of student conduct and disciplinary procedures. Any improper behavior, academic dishonesty or plagiarism is subject to the YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Sunum / Seminer | 10 | 1 | 1 | 20 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 3 | 15 | |||
Total Workload | 133 | ||||||
Total Workload/25 | 5.3 | ||||||
ECTS | 5 |