School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||
Course Code | IE 438 | ||||
Course Title in English | Inventory Management and Control | ||||
Course Title in Turkish | Envanter Yönetimi ve Kontrol | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Advanced | ||||
Semester | Spring | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 148 hours per semester | ||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites |
MATH 227 - Probability and Statistics for Engineering I |
||||
Expected Prior Knowledge | Prior knowledge of basic concepts of probability is expected | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Undergraduate students | ||||
Overall Educational Objective | To acquire knowledge on planning material flow in logistics, supply chain or production and distribution systems. | ||||
Course Description | In this course you will find insightful discussions about the role of inventory in organizations and core concepts of inventory management. This course gives detailed explanations about fundamental inventory control procedures and their usage. The course will also cover recent developments such as supply chain inventory management, and it will be concluded by discussions about implementation and organizational aspects of inventory management. You may use the knowledge of this course in a profession related to planning material flow in logistics, supply chain or production and distribution systems. The aim of this course is to introduce important risk concepts and then to teach quantitative risk analysis and control techniques by engineering, economic, environmental and security aspects and to emphasize their role in decision support systems. | ||||
Course Description in Turkish | Bu derste, firmalarda envanterin rolü ve envanter yönetiminin temel kavramları hakkında yaratıcı tartışmalar bulacaksınız. Bu ders, temel envanter kontrol prosedürleri ve bunların kullanımı hakkında ayrıntılı bilgi sunar. Ders aynı zamanda tedarik zinciri envanter yönetimi gibi son gelişmeleri de içerecek ve envanter yönetiminin uygulanması ve organizasyonel yönleri hakkında tartışmalar da içermektedir. Bu dersin bilgisini lojistik, tedarik zinciri veya üretim ve dağıtım sistemlerinde malzeme akışının planlanması ile ilgili alanlarda kullanabilirsiniz. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) understand and explain the inventory management concepts and their relations; 2) develop analytical models that can be used to optimize inventory systems; 3) apply inventory theory to real-life cases. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | UTKU KOÇ , December 2023 |
Course Coordinator | TUBA AYHAN |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Doç. Dr. BARIŞ SELÇUK |
Hafta | Konu |
1) | Giriş, Çerçeve ve Kavramlar |
2) | Öngörme |
3) | Ekonomik Sipariş Miktarı (EOQ) ve uzantıları |
4) | Ekonomik Sipariş Miktarı (EOQ) ve uzantıları |
5) | Stok Kontrol Politikaları |
6) | Stok Kontrol Politikaları |
7) | Stok Kontrol Politikaları |
8) | Gazeteci Modeli |
9) | Tedarik Zinciri Stok Yönetimi |
10) | Tedarik Zinciri Stok Yönetimi |
11) | Tedarik Zinciri Stok Yönetimi |
12) | Uygulama ve Organizasyonel Açıdan |
13) | Uygulama ve Organizasyonel Açıdan |
14) | Gözden Geçirme ve Sonuç |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Required/Recommended Readings | Required: Lecture Notes and in-class material Recommended: ● Donald Waters, “Inventory Control and Management”, John Wiley and Sons. ● Edward A. Silver, David F. Pyke and Rein Peterson, “Inventory Management and Production Planning and Scheduling”, John Wiley and Sons. ● Nicolas Vandeput, “Inventory Optimization: Models and Simulations”, De Gruyter | |||||||||||||||
Teaching Methods | Flipped Classroom | |||||||||||||||
Homework and Projects | ||||||||||||||||
Laboratory Work | ||||||||||||||||
Computer Use | Students are expected to use computer programs for the course project. | |||||||||||||||
Other Activities | ||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
selcukb@mef.edu.tr Course Instructor: Assoc. Prof. Barış Selçuk, email: .., office: TBA Course Teaching Assistant: TBA Lecture time and place: TBA / Office hours: TBA Pre-lecture videos: Attendance/participation: According to YÖK regulations, students are required to attend at least 70% of the lectures. Students are expected to prepare for the lecture via pre-lecture videos and reading materials and attend the lectures. Formal use of e-mails: The course instructor assumes that any information sent through email will be received in 24 hours, unless a system problem occurs. Project: A term project will be assigned. Missing the midterm exam: Students missing the midterm exam should get a valid official document to prove their excuse. Missing a final: Faculty regulations. Inappropriate conduct, academic dishonesty and plagiarism are subject to YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 1 | 70 | ||
Proje | 1 | 20 | 2 | 22 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 15 | 2 | 34 | |||
Final | 1 | 20 | 2 | 22 | |||
Total Workload | 148 | ||||||
Total Workload/25 | 5.9 | ||||||
ECTS | 6 |