School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | POLS 342 | ||||
Course Title in English | Politics, Society and Film in Turkey | ||||
Course Title in Turkish | Türkiye’de Toplum, Siyaset ve Sinema | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Ters-yüz öğrenme | ||||
Level of Course | Orta | ||||
Semester | Spring | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 135 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To gain analytical skills for understanding Turkish society and politics using films as tools of analysis. | ||||
Course Description | The course will explore selected films from the history of Turkish cinema for gaining a deeper knowledge and a critical perspective in the study of Turkish society and politics. During the course movies will be used as tools and objects of political and sociological analysis for studying topics such as gender, national identity, religion, modernization and minorities. Different textual and visual materials, such as documentary films, academic studies or autobiographies will be included as supporting learning tools. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Türkiye'de ulusal kimlik ve kültürün oluşumunda sinemanın rolünü anlamak 2) Filmlerin siyasi fikirleri gösterme, savunma ve sorgulama aracı olarak rolünü değerlendirmek 3) Filmlerin kültürel sistemleri ve siyasi kültürleri nasıl yeniden ürettiğini ve/veya sorguladığını göstermek 4) Cumhuriyet dönemi boyunca sinemaya yansıyan modernlik, gelenek, din ve cinsiyet rollerine dair farklı imgeleri analiz etmek 5) Sinemayı siyaset biliminin kavramsal araçlarıyla incelemek ve Cumhuriyet tarihi boyunca Türk siyasi ve kültürel yaşamındaki süreklilikleri ve değişimleri değerlendirmek |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | |||||
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | |||||
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | |||||
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | |||||
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | |||||
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | |||||
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | |||||
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | |||||
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | |||||
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | |||||
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | N | |
2) | İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | N | |
3) | Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | N | |
4) | İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | N | |
5) | Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | N | |
6) | Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | N | |
7) | Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | S | Sunum |
8) | Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | S | Derse Katılım |
9) | Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | N | |
10) | Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | S | Derse Katılım |
11) | Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler | S | Derse Katılım |
Prepared by and Date | UMUT AZAK , January 2024 |
Course Coordinator | BEGÜM UZUN TAŞKIN |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Prof. Dr. UMUT AZAK |
Hafta | Konu |
1) | Ders izlencesini tartışma ve derse giriş |
2) | Siyasi ve sosyolojik analiz aracı olarak film |
3) | Bir filmi nasıl okumalı? Türk filmlerini incelemek için eleştirel bakış açıları |
4) | Millet, milliyetçilik, din ve kadınlar |
5) | İslamcılık, İslamcı kimlik ve laiklik: İslamcı sinema |
6) | Sınıf, yoksulluk ve din: Sosyal-gerçekçi yaklaşımlar |
7) | Kapitalizm, din ve mistik İslam'ın dönüşümü |
8) | Devlet ve sinema: Propagandadan sansüre |
9) | Köyden kente göç, şehirleşme ve gelenek ile modernlik arasındaki kültürel gerilimler |
10) | Türk aile yapısı ve kadın ve toplumsal cinsiyet rollerinin dönüşümü |
11) | Türkiye'de toplumsal cinsiyet, erkeklik, ulusal ve etnik kimlik |
12) | Türkiye'de işçi sınıfı ve kapitalizmin sosyalist eleştirisi |
13) | 1980 darbesi, darbenin sosyolojik ve siyasi arka planı ve toplum üzerindeki etkisi |
14) | Milliyetçilik, ulusal kimliğin oluşumu ve azınlıklar |
15) | final dönemi |
16) | final dönemi |
Required/Recommended Readings | Weekly assigned materials will be accessible via the course blog/padlet with exemplary alternative movies and related documentary films, autobiographies and articles/chapters. Recommended readings: Thwaites Diken, Ebru. The Spectacle of Politics and Religion in the Contemporary Turkish Cinema. Springer International Publishing, Palgrave Macmillan (2018). Arslan, Savas. Cinema in Turkey: A New Critical History. Oxford University Press (2010). Bayraktar, Deniz. Cinema and Politics: Turkish Cinema and the New Europe. Cambridge Scholars Publishing (2009). | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Students are expected to effectively use pre-learning materials and watch the weekly film before the class and then actively participate in class discussion. | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Research paper | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | None | ||||||||||||||||||
Computer Use | None | ||||||||||||||||||
Other Activities | None | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
azaku@mef.edu.tr 0212 395 36 00 Attendance and active participation are required. There will be no late presentations and make up exams unless medical report provided. MEF university values academic integrity. Therefore, all students must understand the meaning and consequences of cheating, plagiarism and other academic offences under the code of student conduct and disciplinary procedures. The University requires honesty of all its members in their academic work. Students are also expected to strictly adhere to the following rules and regulations regarding academic honesty. Plagiarism and cheating constitute major violations of academic honesty. Plagiarism is the failure to acknowledge the source of information gathered in the preparation of class and written work. Submitting papers of others as your own, using sentences or paragraphs from another author without the proper acknowledgement of the original author, insufficient acknowledgement of the consulted works in the bibliography, all constitute plagiarism. Copying work from others or giving and receiving answers/information during exams either in written or oral form constitutes cheating. Any improper behavior, academic dishonesty or plagiarism is subject to the YOK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Ödevler | 1 | 8 | 1 | 9 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Total Workload | 135 | ||||||
Total Workload/25 | 5.4 | ||||||
ECTS | 5 |