School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | POLS 342 | ||||
Course Title in English | Politics, Society and Film in Turkey | ||||
Course Title in Turkish | Türkiye’de Toplum, Siyaset ve Sinema | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Select | ||||
Semester | Spring | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 135 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To gain analytical skills for understanding Turkish society and politics using films as tools of analysis. | ||||
Course Description | The course will explore selected films from the history of Turkish cinema for gaining a deeper knowledge and a critical perspective in the study of Turkish society and politics. During the course movies will be used as tools and objects of political and sociological analysis for studying topics such as gender, national identity, religion, modernization and minorities. Different textual and visual materials, such as documentary films, academic studies or autobiographies will be included as supporting learning tools. | ||||
Course Description in Turkish | Bu ders, Türkiye sinema tarihinden seçilmiş filmlerin inceleyerek Türk toplumu ve siyasetini daha derin ve eleştirel bir perspektif ile anlayabilmeyi amaçlamaktadır. Ders süresince filmler, toplumsal cinsiyet, milli kimlik, din, modernleşme ve azınlıklar gibi temaların siyasi ve sosyolojik analizlerini yapabilmek için bir araç olarak kullanılacaktır. Filmlerin yanı sıra, filmlerin temalarıyla ilgili belgesel filmler, akademik çalışmalar ve otobiyografiler gibi farklı görsel ve yazılı materyaller de ders kapsamında kullanılacaktır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) xxx 2) xxx 3) xxx 4) xxx 5) xxx |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | UMUT AZAK , January 2024 |
Course Coordinator | BEGÜM UZUN TAŞKIN |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Prof. Dr. UMUT AZAK |
Hafta | Konu |
1) | |
2) | |
3) | |
4) | |
5) | |
6) | |
7) | |
8) | |
9) | |
10) | |
11) | |
12) | |
13) | |
14) | |
15) | |
16) |
Required/Recommended Readings | Weekly assigned materials will be accessible via the course blog/padlet with exemplary alternative movies and related documentary films, autobiographies and articles/chapters. Recommended readings: Thwaites Diken, Ebru. The Spectacle of Politics and Religion in the Contemporary Turkish Cinema. Springer International Publishing, Palgrave Macmillan (2018). Arslan, Savas. Cinema in Turkey: A New Critical History. Oxford University Press (2010). Bayraktar, Deniz. Cinema and Politics: Turkish Cinema and the New Europe. Cambridge Scholars Publishing (2009). | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Students are expected to effectively use pre-learning materials and watch the weekly film before the class and then actively participate in class discussion. | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Homework (readings, pre-class watching of the weekly film), quizzes, presentation and paper | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | None | ||||||||||||||||||
Computer Use | None | ||||||||||||||||||
Other Activities | None | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
azaku@mef.edu.tr Attendance and active participation are required. There will be no late presentations and make up exams unless medical report provided. MEF university values academic integrity. Therefore, all students must understand the meaning and consequences of cheating, plagiarism and other academic offences under the code of student conduct and disciplinary procedures. The University requires honesty of all its members in their academic work. Students are also expected to strictly adhere to the following rules and regulations regarding academic honesty. Plagiarism and cheating constitute major violations of academic honesty. Plagiarism is the failure to acknowledge the source of information gathered in the preparation of class and written work. Submitting papers of others as your own, using sentences or paragraphs from another author without the proper acknowledgement of the original author, insufficient acknowledgement of the consulted works in the bibliography, all constitute plagiarism. Copying work from others or giving and receiving answers/information during exams either in written or oral form constitutes cheating. Any improper behavior, academic dishonesty or plagiarism is subject to the YOK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Ödevler | 1 | 8 | 1 | 9 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Total Workload | 135 | ||||||
Total Workload/25 | 5.4 | ||||||
ECTS | 5 |