School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 414
Course Title in English Readings and Research in Social Psychology IV
Course Title in Turkish Sosyal Psikolojide Okuma ve Araştırma IV
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Advanced
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 0
Estimated Student Workload 178 hours per semester
Number of Credits 7.5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 205 - Research Methods I
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Research methods in psychology, social psychology, basic understanding of the evolutionary theory
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to: 1. understand the theories and methods of studying disease avoidance; 2. evaluate scientific articles in relation to the research methods and theories employed; 3. conduct scientific research; 4. evaluate the findings of research through a statistical package program (e.g., SPSS, Jamovi); 5. write research findings up in an empirical format; 6. discuss and present psychological theories and research in the correct ethical format.
Course Description This course is an advanced course on readings and research on the topic of disease avoidance. The main goals of the course are to familiarise and engage the students with the theoretical background of disease avoidance with a major focus on the behavioral immune system theory. The course aims to enable the students to approach the topic of disease avoidance from diverse perspectives of psychology such as emotion, learning, cognition, and neuroscience. At the end of the course, the students would be equipped with necessary to be able to understand and critique empirical articles published in highly acclaimed psychology journals in the topic of disease avoidance. Students will also be able to conduct research, evaluate the findings and write them up in an empirical format. One of the main aims of this course is to promote critical thinking and enable students to critically evaluate the research findings communicated in scientific journals.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Hastalıklardan kaçınma teorilerini ve yöntemlerini anlamak
2) Araştırmada kullanılan yöntemler ve teorilerle ilgili bilimsel makaleleri değerlendirmek;
3) Bilimsel araştırma yapmak
4) Araştırma bulgularını bir istatistik paket programı (örneğin, SPSS, Jamovi) aracılığıyla değerlendirmek
5) Araştırma bulgularını ampirik bir formatta yazmak
6) Psikolojik teorileri ve araştırmaları doğru etik formatta tartışmak ve sunmak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Sınav,Derse Katılım,Proje
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. H Derse Katılım,Sunum,Proje
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Ödev,Derse Katılım
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. S Proje
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. H Ödev,Derse Katılım,Proje
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. H Lab
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. H Lab
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. H Sınav,Derse Katılım
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. H Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Derse Katılım
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H Ödev
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. H Ödev,Proje
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Derse Katılım,Proje
Prepared by and Date BARIŞ SEVİ , October 2024
Course Coordinator BANU FEMİR GÜRTUNA
Semester Spring
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi BARIŞ SEVİ

Course Contents

Hafta Konu
1) Evrimsel Psikolojiye Giriş
2) Adaptasyon ve Adaptif Mekanizmalar
3) Davranışsal Bağışıklık Sistemi (DBS)
4) DBS araştırma yöntemleri
5) DBS ve Fizyolojik Bağışıklık Sistemi
6) DBS'nin Limitasyonları ve Gelecek Çalışmalar
8) DBS ve Sağlık
9) Grup İlişkilerinde DBS
10) Yakın İlişkilerde DBS
11) DBS ve COVID-19 Pandemisi
12) DBS'nin Uygulamalı Değeri
13) Makale Sunumu
14) Revizyon
Required/Recommended ReadingsRecommended Textbook: Herron, J. C., & Freeman, S. (2017). Evolutionary analysis (5th ed.). Pearson There will also be a set of required empirical articles.
Teaching MethodsThis course will be taught entirely in the flipped format. Students will be assigned reading materials every week. During class time, I will first assess and reinforce the students’ grasp of basic concepts from these articles. Each week, all students will be answering discussion questions before the class and a number of students will be responsible to lead discussions building on these answers from the whole group. The discussion questions will be focused on the research methodology and theoretical background of articles. Also, each week students will learn to advance their literature reviewing skills as well as coding and analysing in a statistical package program. Students will be expected to prepare for class by spending sufficient time to master the preparatory materials. They will also be expected to contribute appropriately to class discussions and to assisting the learning of other students. I as the instructor commit to preparing and selecting high-quality materials for each class. This course is aimed at final year Psychology students.
Homework and ProjectsStudents will be asked to coordinate one of the discussion sessions of the course based on the assigned required reading of an article published in high impact psychology journals. Students will also be asked to collect data, code and analyse with a statistical package program and write an empirical article based on these analyses in APA format.
Laboratory WorkStudents will use a statistical package program to enter and analyse the data they have collected as well as to do literature review for their empirical paper.
Computer UseStudents will work with a statistical package program to enter and analyse the data they have collected as well as to do literature review for their empirical paper.
Other ActivitiesStudents will be asked to read each week’s articles prior to that week’s classroom session. Classroom discussions will be based on these readings.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Laboratuar 10 % 15
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ödev 10 % 20
Projeler 1 % 55
TOTAL % 100
Course Administration sevib@mef.edu.tr

Attendance at all classes is compulsory. Students arriving 15 min. late will not be allowed to join that class. In case of missing an exam, students must provide an acceptable and documented excuse. Make-up exam will be held for the missed exams. Students are expected to treat university staff and others respectfully at all times. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations will not be tolerated and will be punished according to YÖK and university regulations. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 4 112
Laboratuvar 1 10 10
Proje 2 10 2 6 36
Ödevler 1 10 10
Küçük Sınavlar 1 10 10
Total Workload 178
Total Workload/25 7.1
ECTS 7.5