School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | |||||
Course Code | PSYC 414 | |||||
Course Title in English | Readings and Research in Social Psychology IV | |||||
Course Title in Turkish | Sosyal Psikolojide Okuma ve Araştırma IV | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom | |||||
Level of Course | Advanced | |||||
Semester | Spring | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 178 hours per semester | |||||
Number of Credits | 7.5 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites |
PSYC 205 - Research Methods I |
|||||
Co-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | Research methods in psychology, social psychology, basic understanding of the evolutionary theory | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to: 1. understand the theories and methods of studying disease avoidance; 2. evaluate scientific articles in relation to the research methods and theories employed; 3. conduct scientific research; 4. evaluate the findings of research through a statistical package program (e.g., SPSS, Jamovi); 5. write research findings up in an empirical format; 6. discuss and present psychological theories and research in the correct ethical format. | |||||
Course Description | This course is an advanced course on readings and research on the topic of disease avoidance. The main goals of the course are to familiarise and engage the students with the theoretical background of disease avoidance with a major focus on the behavioral immune system theory. The course aims to enable the students to approach the topic of disease avoidance from diverse perspectives of psychology such as emotion, learning, cognition, and neuroscience. At the end of the course, the students would be equipped with necessary to be able to understand and critique empirical articles published in highly acclaimed psychology journals in the topic of disease avoidance. Students will also be able to conduct research, evaluate the findings and write them up in an empirical format. One of the main aims of this course is to promote critical thinking and enable students to critically evaluate the research findings communicated in scientific journals. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Hastalıklardan kaçınma teorilerini ve yöntemlerini anlamak 2) Araştırmada kullanılan yöntemler ve teorilerle ilgili bilimsel makaleleri değerlendirmek; 3) Bilimsel araştırma yapmak 4) Araştırma bulgularını bir istatistik paket programı (örneğin, SPSS, Jamovi) aracılığıyla değerlendirmek 5) Araştırma bulgularını ampirik bir formatta yazmak 6) Psikolojik teorileri ve araştırmaları doğru etik formatta tartışmak ve sunmak |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Sınav,Derse Katılım,Proje |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | H | Derse Katılım,Sunum,Proje |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Ödev,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | S | Proje |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | H | Ödev,Derse Katılım,Proje |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | H | Lab |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | H | Lab |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Sınav,Derse Katılım |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | H | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | H | Ödev |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | H | Ödev,Proje |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Derse Katılım,Proje |
Prepared by and Date | BARIŞ SEVİ , October 2024 |
Course Coordinator | BANU FEMİR GÜRTUNA |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi BARIŞ SEVİ |
Hafta | Konu |
1) | Evrimsel Psikolojiye Giriş |
2) | Adaptasyon ve Adaptif Mekanizmalar |
3) | Davranışsal Bağışıklık Sistemi (DBS) |
4) | DBS araştırma yöntemleri |
5) | DBS ve Fizyolojik Bağışıklık Sistemi |
6) | DBS'nin Limitasyonları ve Gelecek Çalışmalar |
8) | DBS ve Sağlık |
9) | Grup İlişkilerinde DBS |
10) | Yakın İlişkilerde DBS |
11) | DBS ve COVID-19 Pandemisi |
12) | DBS'nin Uygulamalı Değeri |
13) | Makale Sunumu |
14) | Revizyon |
Required/Recommended Readings | Recommended Textbook: Herron, J. C., & Freeman, S. (2017). Evolutionary analysis (5th ed.). Pearson There will also be a set of required empirical articles. | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | This course will be taught entirely in the flipped format. Students will be assigned reading materials every week. During class time, I will first assess and reinforce the students’ grasp of basic concepts from these articles. Each week, all students will be answering discussion questions before the class and a number of students will be responsible to lead discussions building on these answers from the whole group. The discussion questions will be focused on the research methodology and theoretical background of articles. Also, each week students will learn to advance their literature reviewing skills as well as coding and analysing in a statistical package program. Students will be expected to prepare for class by spending sufficient time to master the preparatory materials. They will also be expected to contribute appropriately to class discussions and to assisting the learning of other students. I as the instructor commit to preparing and selecting high-quality materials for each class. This course is aimed at final year Psychology students. | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Students will be asked to coordinate one of the discussion sessions of the course based on the assigned required reading of an article published in high impact psychology journals. Students will also be asked to collect data, code and analyse with a statistical package program and write an empirical article based on these analyses in APA format. | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | Students will use a statistical package program to enter and analyse the data they have collected as well as to do literature review for their empirical paper. | ||||||||||||||||||
Computer Use | Students will work with a statistical package program to enter and analyse the data they have collected as well as to do literature review for their empirical paper. | ||||||||||||||||||
Other Activities | Students will be asked to read each week’s articles prior to that week’s classroom session. Classroom discussions will be based on these readings. | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
sevib@mef.edu.tr Attendance at all classes is compulsory. Students arriving 15 min. late will not be allowed to join that class. In case of missing an exam, students must provide an acceptable and documented excuse. Make-up exam will be held for the missed exams. Students are expected to treat university staff and others respectfully at all times. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations will not be tolerated and will be punished according to YÖK and university regulations. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 4 | 112 | ||
Laboratuvar | 1 | 10 | 10 | ||||
Proje | 2 | 10 | 2 | 6 | 36 | ||
Ödevler | 1 | 10 | 10 | ||||
Küçük Sınavlar | 1 | 10 | 10 | ||||
Total Workload | 178 | ||||||
Total Workload/25 | 7.1 | ||||||
ECTS | 7.5 |