School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 415
Course Title in English Readings and Research in Social Psychology V
Course Title in Turkish Sosyal Psikolojide Okuma ve Araştırma V
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Advanced
Semester Bahar
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: Lab: 1 Other:
Estimated Student Workload 188 hours per semester
Number of Credits 7.5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 205 - Research Methods I
Expected Prior Knowledge Research Methods in Psychology
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To become familiar with the advanced theoretical background of major areas of social and cross-cultural psychology; to be able to integrate psychological research practice and to be able to understand, critique and present empirical articles published in highly acclaimed psychology journals. Additionally, the course aims at providing students with hands-on experience in conducting their own cross-cultural research.
Course Description This course is an advanced course on readings and research on the topic of cross-cultural research. The main goals of the course are to familiarise and engage the students with the theoretical background in the research practice in the field of cross-cultural psychology. A major part of the course will consist about formulating a research question that relates to contemporary research in the field of cross-cultural psychology, to conduct a literature review, to come up with testable hypotheses, to clarify the methods and preregister the research, to prepare and create a dataset (from existing data), to analyze the dataset, and to evaluate the findings and write them up in an empirical format.
Course Description in Turkish Bu ders kültürlerarası araştırma konusuna ilişkin okumalar ve araştırmalar üzerine ileri düzeyde bir derstir. Dersin ana hedefleri, öğrencileri kültürlerarası psikoloji alanındaki araştırma uygulamalarının teorik arka planıyla tanıştırmak ve bunlarla etkileşime geçirmektir. Dersin büyük bir kısmı, kültürlerarası psikoloji alanındaki çağdaş araştırmalarla ilgili bir araştırma sorusunun formüle edilmesini, literatür taraması yapılmasını, test edilebilir hipotezlerin ortaya konulmasını, yöntemlerin açıklığa kavuşturulmasını ve araştırmanın ön kaydının yapılmasını, bir veri seti hazırlanmasını ve oluşturulmasını (mevcut verilerden), veri setinin analiz edilmesini ve bulguların değerlendirilmesini ve ampirik bir formatta yazılmasını içermektedir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Kültürlerarası psikolojinin teorilerini ve yöntemlerini anlamak
2) Bilimsel makaleleri kullanılan araştırma yöntemleri ve teorileri açısından değerlendirmek
3) Bilimsel araştırma tasarlamak, hazırlamak ve yürütmek
4) Araştırma bulgularını istatistiksel bir paket programı (örneğin SPSS, Jamovi) aracılığıyla analiz etmek ve değerlendirmek
5) Araştırma bulgularını ampirik bir formatta yazmak
6) Psikolojik teorileri ve araştırmaları doğru etik formatta tartışmak ve sunmak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Exam,Participation,Project
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. H Participation,Presentation,Project
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. S Project
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. H HW,Participation,Project
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. H Lab,Project
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. H Lab,Project
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. H Exam,Participation
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. H Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. H HW,Project
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Participation,Project
Prepared by and Date ARZU KARAKULAK , December 2023
Course Coordinator SENA CÜRE ACER
Semester Bahar
Name of Instructor

Course Contents

Hafta Konu
1) Derse giriş
2) Kültürlerarası teorilere ve güncel araştırma uygulamalarına giriş (çok seviyeli yaklaşımlar)
3) Kültürlerarası psikolojide araştırma yürütmenin yol haritası / araştırma gruplarının oluşturulması
4) Bir araştırma konusunun seçilmesi ve ilgili literatürün incelenmesi / girişin yazılması
5) Bir araştırma konusunun seçilmesi ve ilgili literatürün incelenmesi / girişin yazılması
6) Araştırma yöntemlerine karar verme (somut değişkenler ve bunların operasyonel hale getirilmesi, örneklemler - dahil etme/dışlama kriterleri; örneklem büyüklüğü - güç analizi) / yöntemlerin yazılması
7) Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimler
8) Araştırma önerisi sunumları ve geri bildirimler
9) Araştırmanın ön kaydı (hipotezler, yöntemler ve analiz planı)
10) Veri setinin hazırlanması (veri birleştirme, veri temizleme, aykırı değerler ve dağıtım testleri)
11) Veri setinin hazırlanması (veri birleştirme, veri temizleme, aykırı değerler ve dağıtım testleri)
12) Veri analizi/ sonuç yazma
13) Veri analizi/ sonuç yazma
14) Makale yazımı
15) Final Sınavı Dönemi
16) Final Sınavı Dönemi
Required/Recommended ReadingsRecommended Textbook: Berry, J.W., Poortinga, Y.H., Breugelmans, S.M., Chasiotis, A., & Sam, D.L.(2011). Cross-cultural psychology: Research and applications (3rd Edition). UK: Cambridge University Press. There will also be a set of required empirical articles.
Teaching MethodsThis course will be taught entirely in the flipped format. Students will be assigned to prepare several materials / to complete several tasks prior to attending the course (e.g., submit a research question; write an introduction; write a paragraph about their variables’ operationalization; conduct a power analysis, respond to discussion questions; find relevant literature and summarize the literature regarding a research topic). Each week, students will learn to advance their literature reviewing skills as well as coding and analysing in a statistical package program. Students will be expected to prepare for class by spending sufficient time to master the preparatory materials. They will also be expected to contribute appropriately to class discussions and to assisting the learning of other students. I as the instructor commit to preparing and selecting high-quality materials for each class. This course is aimed at final year Psychology students.
Homework and ProjectsThere will be continuous tasks that students are required to complete both prior to class sessions (i.e., pre-class tasks), and during class hours. Additionally, students will be asked to complete two projects that build upon each other in groups of 2-3 students: First, students will be asked to come up with a proposal presentation during class that includes their research idea; they will be asked to complete all steps of conducting contemporary cross-cultural research based on pre-existing data. Second, at the end of the semester, students are expected to submit a brief empirical article based on these analyses in APA format.
Laboratory WorkStudents will use a statistical package program to enter and analyse the data they have collected as well as to do literature review for their empirical paper.
Computer UseStudents will work with a statistical package program to enter and analyse the data they have collected as well as to do literature review for their empirical paper.
Other ActivitiesStudents will be asked to prepare for each class’s topic prior to that week’s classroom session.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 7
Laboratuar 14 % 3
Ödev 2 % 20
Sunum 1 % 15
Projeler 1 % 25
Rapor Teslimi 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration acers@mef.edu.tr

Instructor’s mail address: karakulaka@mef.edu.tr Attendance to this course is mandatory. Students arriving late or unprepared will be barred from that class, which will impact upon their continuous assessment grade. Students missing more than 4 classes without a legitimate excuse will not be able to pass the course. Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled event (proposal presentation). Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 0.5 2 3 77
Laboratuvar 14 0.5 1 1 35
Sunum / Seminer 1 12 2 14
Proje 1 15 4 19
Ödevler 2 10 6 32
Rapor Teslimi 1 10 1 11
Total Workload 188
Total Workload/25 7.5
ECTS 7.5