Course Description |
The new international system established after the Second World War has led to the emergence of different actors and areas in international law. The Universal Declaration of Human Rights, which was adopted unanimously by the UN General Assembly on December 10, 1948, has been a universal milestone in the field of human rights. In the following period, more than 70 universal and regional human rights conventions were adopted and various human rights protection mechanisms were established. In this course, the powers of the UN Charter-based human rights mechanisms (such as Human Rights Council) and the mechanisms set out by the thematic human rights treaties (such as Human Rights Committee, CEDAW, Committee for the Prevention of Torture, Committee for the Rights of the Child) as well as the regional human rights mechanisms (such as the European Court of Human Rights) will be examined.
|
Course Description in Turkish |
İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra kurulan yeni uluslararası sistem, farklı aktörlerin ve alanların ortaya çıkmasına vesile olmuştur. 10 Aralık 1948 yılında İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nin BM Genel Kurulu’nda oybirliği ile kabulü, insan hakları alanında evrensel bir milat teşkil etmiştir. Sonraki dönemde 70’ten fazla evrensel ve bölgesel insan hakları sözleşmesi yapılmış ve çeşitli insan hakları koruma mekanizmaları oluşturulmuştur. Bu derste, evrensel ve bölgesel düzeyde faaliyet gösteren ve bireylere şikâyet veya başvuru olanağı öngören Birleşmiş Milletler’in BM Antlaşması’na dayalı mekanizmalar (İnsan Hakları Konseyi gibi) ve tematik antlaşmalar çerçevesindeki mekanizmalar (İnsan Hakları Komitesi, CEDAW, İşkenceyi Önleme Komitesi, Çocuk Hakları Komitesi gibi) ile Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi gibi bölgesel uluslararası örgütler nezdindeki mekanizmaların yetkileri irdelenecektir. |
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
1. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kavram, kurum ve
yöntemlere ilişkin güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce
ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bu
kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin yenilik içeren özgün tanım ve
nitelemelere ulaşır. |
H |
Exam,HW,Presentation
|
2) |
3. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde edindiği araştırma
ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuramsal ve sistematik bir
yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. |
H |
Exam,HW,Presentation
|
3) |
4. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya
da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya
da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştırır,
teşhis eder. |
H |
Exam,HW,Presentation
|
4) |
2. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerine ait kuram ve
uygulamayı, edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri
kullanarak analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle yeni ve
özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. |
H |
Exam,HW,Presentation
|
5) |
5. Kuramsal ve uygulamalı bilgilerden hareketle hukuk politikasına
ilişkin çözüm önerileri geliştirir. |
H |
Exam,HW,Presentation
|
6) |
6. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya
da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya
da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştıran
özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek hukuk kuram ve
uygulamasına katkıda bulunur. |
H |
Exam,HW,Presentation
|
7) |
7. En az bir bilimsel makaleyi hukuk alanına özgü ulusal veya
uluslararası hakemli ve/veya saygın dergilerde yayınlayarak ve/veya
özgün bir yapıt üreterek hukuk kuram ve uygulamasının gelişimine
katkıda bulunur. |
S |
HW,Presentation
|
8) |
8. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel
düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel
süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. |
H |
Exam,HW,Presentation
|
9) |
9. Kamu hukuku alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile
bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur
ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
H |
HW,Presentation
|
10) |
10. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde
kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile
iletişim kurar ve tartışır. |
N |
|
11) |
11- Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal
yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme
süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. |
S |
HW
|
12) |
12- Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını
yaygınlaştırma ve topluma egemen kılma yolunda faaliyette bulunur. |
N |
|
13) |
13- Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve
adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine
katkıda bulunur. |
S |
HW
|
Hafta |
Konu |
1) |
Ders İçeriği Tanıtımı, Genel Açıklamalar |
2) |
İnsan Hakları Başvuru Mekanizmaları Sisteminin Genel Çerçevesi ve Kaynakları |
3) |
Birleşmiş Millerler Şarta Dayalı İnsan Hakları Mekanizmaları |
4) |
Birleşmiş Milletler Tematik Sözleşme Mekanizmaları-Genel olarak |
5) |
İnsan Hakları Komitesi – Ekonomik ve Sosyal Komite |
6) |
Irk Ayrımcılığının Önlenmesi Komitesi- Kadınlara Karşı Ayrımcılığın Önlenmesi Komitesi-İşkenceye Karşı Komite- İşkencenin Önlenmesi Alt Komitesi |
7) |
Çocuk Hakları Komitesi - Göçmen Çalışanlar Komitesi - Engelli Hakları Komitesi - Zorla Kayıplık Komitesi |
8) |
Bölgesel İnsan Hakları Mekanizmalarının Özellikleri ve İşlevleri |
9) |
Avrupa Birliği Nezdindeki Mekanizmalar |
10) |
Avrupa Konseyi Nezdindeki Mekanizmalar |
11) |
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi |
12) |
Amerika ve Afrika kıtasındaki insan hakları mekanizmaları |
13) |
Dünya Çalışma Örgütü Sistemi |
14) |
Evrensel ve Bölgesel İnsan Hakları Sistemlerinin Karşılaştırılması ve Genel Değerlendirme |
15) |
Dönem sonu sınavları |
16) |
Dönem sonu sınavları |