School/Faculty/Institute | Graduate School | ||||||
Course Code | HUK 638 | ||||||
Course Title in English | The Concept of Possession from Roman Law to the Present-Day | ||||||
Course Title in Turkish | Roma Hukukundan Günümüze Zilyetlik | ||||||
Language of Instruction | TR | ||||||
Type of Course | Lecture | ||||||
Level of Course | Advanced | ||||||
Semester | Spring,Fall | ||||||
Contact Hours per Week |
|
||||||
Estimated Student Workload | 188 hours per semester | ||||||
Number of Credits | 7.5 ECTS | ||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||||
Pre-requisites | None | ||||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||||
Co-requisites | None | ||||||
Registration Restrictions | Doctoral Students Only | ||||||
Overall Educational Objective | To be able to understand the basic information on the concept of possession, the historical development of the concept in Roman law and its place in the law of property, comparatively within the framework of Roman law texts and legal regulations, to acquire in-depth knowledge on these subjects and to use this information in a professional manner. | ||||||
Course Description | In this elective course, within the framework of Roman law texts, legal regulations and judicial decisions the following subjects will be thought comparatively, "the concept of possession in general, the elements and legal nature of possession, the emergence of the concept of possession in Roman law, the concept of possession in Roman law and Turkish law, the functions of possession, possession over goods and rights, types of possession, acquisition of possession, protection of possession, possessor’s obligation to return the asset and its scope, termination of possession." | ||||||
Course Description in Turkish | Seçmeli olarak verilen bu derste, Roma hukuku metinleri, kanuni düzenlemeler ve yargı kararları çerçevesinde “genel olarak zilyetlik kavramı, zilyetliğin unsurları ve hukuki niteliği, Roma hukukunda zilyetlik kavramının doğuşu, Roma hukuku ve Türk hukukunda zilyetlik kavramı, zilyetliğin işlevleri, eşyalar ve haklar üzerinde zilyetlik, zilyetliğin çeşitleri, zilyetliğin kazanılması, zilyetliğin korunması, zilyedin malı iade borcu ve kapsamı, zilyetliğin sona ermesi” konuları karşılaştırmalı olarak öğretilecektir. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Zilyetlik kavramının tarihi gelişimini, tanımını, unsurlarını ve hukuki niteliğini kavrar. 2) Zilyetliğin haklara açıklık sağlama etkisi ve taşınırlarda hakları kazandırma işlevi ile taşınmazlara ilişkin işlevlerini özümser. 3) Zilyetliğin çeşitli ayrımlarını (tek başına zilyetlik – birlikte zilyetlik; asli zilyetlik – fer’i zilyetlik; doğrudan zilyetlik – dolaylı zilyetlik; eşyalar üzerinde zilyetlik – haklar üzerinde zilyetlik; hakka dayanan zilyetlik – hakka dayanmayan zilyetlik; malik sıfatıyla zilyetlik – başka sıfatla zilyetlik; kendi adına zilyetlik – başkası adına zilyetlik ve zilyet yardımcıları) bilir ve kavrar. 4) Zilyetliğin aslen ve devren kazanılması yollarını bilir; zilyetliğin devren teslimle veya teslimsiz olarak (kısa elden teslim, hükmen teslim, zilyetliğin havalesi, eşyayı temsil eden senetlerin devri, miras yoluyla kazanma) kazanıldığı halleri kavrar. 5) Zilyetliğin hem temelinde yer alan haktan bağımsız olarak, hem de temelinde yer aldığı varsayılan bir hakka karine olması sebebiyle korunmasının esaslarını kavrar. 6) İyi niyetli ve kötü niyetli zilyedin geri verme borcunu ve bu borcun kapsamını bilir. 7) Zilyetliğin ne şekilde sona erdiğini ve bunun sonuçlarını bilir. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) 1. Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerine ait kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bu kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin yenilik içeren özgün tanım ve nitelemelere ulaşır. | |||||||
2) 2. Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerine ait kuram ve uygulamayı, edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle yeni ve özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | |||||||
3) 3. Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | |||||||
4) 4. Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştırır, teşhis eder. | |||||||
5) 5. Kuramsal ve uygulamalı bilgilerden hareketle hukuk politikasına ilişkin çözüm önerileri geliştirir. | |||||||
6) 6. Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştıran özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek hukuk kuram ve uygulamasına katkıda bulunur. | |||||||
7) 7. En az bir bilimsel makaleyi hukuk alanına özgü ulusal veya uluslararası hakemli ve/veya saygın dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek hukuk kuram ve uygulamasının gelişimine katkıda bulunur. | |||||||
8) 8. Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |||||||
9) 9. Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |||||||
10) 10. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | |||||||
11) 11- Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |||||||
12) 12- Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını yaygınlaştırma ve topluma egemen kılma yolunda faaliyette bulunur. | |||||||
13) 13- Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | 1. Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerine ait kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bu kavram, kurum ve yöntemlere ilişkin yenilik içeren özgün tanım ve nitelemelere ulaşır. | N | |
2) | 2. Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerine ait kuram ve uygulamayı, edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kullanarak analiz eder, değerlendirir ve buradan hareketle yeni ve özgün sonuç ve düşüncelere ulaşır. | N | |
3) | 3. Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde edindiği araştırma ve/veya uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuramsal ve sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | N | |
4) | 4. Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştırır, teşhis eder. | N | |
5) | 5. Kuramsal ve uygulamalı bilgilerden hareketle hukuk politikasına ilişkin çözüm önerileri geliştirir. | N | |
6) | 6. Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde mevcut bir kavram ya da kurumu yeni bir düşünce, yaklaşım ya da yöntemle değerlendirir ya da yeni bir kavram ya da kurumu özgün bir bakış açısıyla araştıran özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek hukuk kuram ve uygulamasına katkıda bulunur. | N | |
7) | 7. En az bir bilimsel makaleyi hukuk alanına özgü ulusal veya uluslararası hakemli ve/veya saygın dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek hukuk kuram ve uygulamasının gelişimine katkıda bulunur. | N | |
8) | 8. Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | N | |
9) | 9. Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde uzman olan kişiler ile bu alanlara ilişkin konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | N | |
10) | 10. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurar ve tartışır. | N | |
11) | 11- Hukuk kuram ve uygulamasından kaynaklanan ve toplumsal yaşamı etkileyen sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | N | |
12) | 12- Hukukçu olmanın gerektirdiği dürüstlük, adalet ve etik anlayışını yaygınlaştırma ve topluma egemen kılma yolunda faaliyette bulunur. | N | |
13) | 13- Hukuk alanındaki değerleri topluma tanıtarak, toplumda hukuk ve adalet bilincinin yerleşmesine ve bunun sürdürülebilmesi sürecine katkıda bulunur. | N |
Prepared by and Date | HAVVA KARAGÖZ , February 2024 |
Course Coordinator | AKTS1 |
Semester | Spring,Fall |
Name of Instructor | Prof. Dr. HAVVA KARAGÖZ |
Hafta | Konu |
1) | AÇILIŞ DERSİ – Zilyetliğin unsurları, hukuki niteliği ve mülkiyet kavramıyla karşılaştırılması |
2) | Roma hukukunda zilyetlik kavramının ortaya çıkışı, tarihi gelişimi, zilyetlik ve detentio |
3) | Türk hukukunda zilyetlik, zilyetliğe ilişkin ayrımlar (1): Tek başına zilyetlik – birlikte zilyetlik (toplu zilyetlik, dereceli zilyetlik); asli zilyetlik – fer’i zilyetlik; doğrudan zilyetlik – dolaylı zilyetlik |
4) | Zilyetliğe ilişkin ayrımlar (2): Eşyalar üzerinde zilyetlik – haklar üzerinde zilyetlik; hakka dayanan zilyetlik – hakka dayanmayan zilyetlik; malik sıfatıyla zilyetlik – başka sıfatla zilyetlik; kendisi adına zilyetlik – başkası adına zilyetlik ve zilyet yardımcılığı |
5) | Roma hukuku ve Türk hukukunda zilyetliğin kazanılması, zilyetliğin aslen kazanılması; zilyetliğin devren, teslimle kazanılması; traditio kavramı ve tarihi gelişimi, hazır olanlar ve hazır olmayanlar arasında teslim |
6) | Zilyetliğin devren, teslimsiz kazanılması (kısa elden teslim, hükmen teslim, zilyetliğin havalesi, eşyayı temsil eden senetlerin devri, zilyetliğin miras yoluyla kazanılması) |
7) | Zilyetliğin korunması (1): Zilyetliğin temelinde yer alan haktan bağımsız olarak korunması (zilyedin kuvvet kullanma hakkı, zilyetlik davaları ve idari yollar) |
8) | Zilyetliğin korunması (2): Zilyetliğin temelinde yer aldığı varsayılan hakka dayanarak korunması (zilyetlikten doğan hak karineleri) |
9) | Zilyedin malı iade borcu (iyi niyetli ve kötü niyetli zilyedin iade borcu) |
10) | Zilyetliğin sona ermesi |
11) | Final ödevi çalışmaları |
12) | Sözlü sunumlar |
13) | Sözlü sunumlar |
14) | Sözlü sunumlar |
15) | Ödevlerin yazılı olarak teslimi |
16) | Dönem sonu değerlendirmeler |
Required/Recommended Readings | 1) Lale Sirmen, Eşya Hukuku, Yetkin Kitapçılık 2) Kemal Oğuzman, Özer Seliçi, Saibe Oktay Özdemir, Eşya Hukuku, Filiz Kitabevi 3) Haluk Nami Nomer, Mehmet Serkan Ergüne, Eşya Hukuku, OnİkiLevha Yayınları 4) Hasan Erman, Eşya Hukuku Dersleri, DR Yayınları 5) Osman Gökhan Antalya, Eşya Hukuku, Cilt IV, Seçkin Yayınları 6) Mehmet Ayan, Eşya Hukuku -I (Zilyetlik ve Tapu Sicili), Adalet Yayınları 7) Hasan Özkan, Türk Medeni Yasası ve Uygulaması Cilt VII, Legal Yayıncılık, 8) Havva Karagöz, Traditio (Teslim)’nun Tarihsel Gelişimi ve Constitutum Possessorium, DER Yayınları 9) Salvatore Di Marzo, Roma Hukuku 10) Paul Koschaker, Roma Hukukunun Ana Hatları 11) Bülent Tahiroğlu – Belgin Erdoğmuş, Roma Hukuku Dersleri, Legal Yayıncılık 12) Ziya Umur, Roma Hukuku Dersleri, Beta | ||||||||||||
Teaching Methods | The students' participation in the course is ensured after the teacher's guidance and the necessary explanations and information about the course. The course is taught through seminar assignments and presentations prepared by the students. | ||||||||||||
Homework and Projects | |||||||||||||
Laboratory Work | |||||||||||||
Computer Use | |||||||||||||
Other Activities | |||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||
Course Administration |
karagozh@mef.edu.tr karagozh@mef.edu.tr Academic spelling rules must be observed when preparing assignments. Recording is prohibited in the course. Violation of ethical rules and plagiarism will not be tolerated and if found, the student will fail the course. In addition, the situation will be reported to the Graduate School. Cheating or plagiarism will be subject to the provisions of Article 54 of the Higher Education Law No. 2547. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Laboratuvar | 7 | 0 | 2 | 1 | 21 | ||
Sunum / Seminer | 3 | 10 | 1 | 33 | |||
Ödevler | 3 | 10 | 1 | 1 | 36 | ||
Total Workload | 188 | ||||||
Total Workload/25 | 7.5 | ||||||
ECTS | 7.5 |