School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code CE 407
Course Title in English Water Resources
Course Title in Turkish Su Kaynakları
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom,Lecture,Project
Level of Course Introductory
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: None Lab: None Other: None
Estimated Student Workload 131 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Prior knowledge of fundamental concepts of fluid mechanics and hydraulics is suggested.
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To understand water resources development and the required methodologies, and to gain skills for applying mathematics, science and engineering knowledge on the solution of water resources problems.
Course Description This course covers the water resources concepts in civil engineering applications. The following major topics are covered in detail: Water resources management, Hydrology, Dams and reservoirs, Spillways and dissipation structures, Groundwater hydrology, Diversion weirs, Hydroelectric power plants, Water supply and distribution, and waste water and storm water collection and removal.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Hidrolojik çevrimle ilgili problemler çözmek;
2) Birim hidrografla ilgili problemler çözmek;
3) Akım verisine dair belirsizliği irdelemek üzere olasılık ve istatistiği uygulamak;
4) Su kaynakları problemlerini tanımlamak ve çözmek;
5) Su kaynakları prensiplerine dayanarak temel su yapılarını tasarlamak;
6) Global, ekonomik, çevresel ve sosyal bağlamda su yapılarının etkilerini anlamak.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi H Sınav,Derse Katılım
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi S Proje
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi N
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi S Ödev
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi N
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi N
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi S Ödev
Prepared by and Date EMİNE BEYHAN YEĞEN , September 2023
Course Coordinator EMİNE BEYHAN YEĞEN
Semester Fall
Name of Instructor Prof. Dr. EMİNE BEYHAN YEĞEN

Course Contents

Hafta Konu
1) Giriş
2) Hidrolojik çevrim ve hidrolojinin temel denklemleri
3) Yağış
4) Buharlaşma ve Sızma
5) Yer altı suyu akımı
6) Yüzeysel akım
7) Birim hidrograf
8) İstatistik tekrarı
9) Hazneler
10) Barajlar
11) Dolu savaklar
12) Hidroelektrik tesisler
13) Su temini ve kanalizasyon
14) Su temini ve kanalizasyon
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Required/Recommended ReadingsRequired Textbooks:
 Yanmaz, A.M., 2013, Applied Water Resources Engineering, 4th Edition, METU Press. Usul, N., 2013, Engineering Hydrology, 3rd Edition, METU Press Recommended Textbooks: Robertson, J.A., Cassidy, J.J., and Chaudhry, M.H., Hydraulic Engineering, John Wiley& Sons. Mays, Larry W,2010, Water Resources Engineering, John Wiley& Sons. USBR, 1987, Design of Small Dams, Water resources Publications
Teaching MethodsLectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique
Homework and ProjectsTerm Project and/or Homework and/or Essay Homework
Laboratory WorkNone
Computer UseMS Office or Equivalent Programs are required, students are encouraged to use computer programs while preparing their term project.
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Küçük Sınavlar 10 % 30
Ödev 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration yegene@mef.edu.tr

Instructor’s office: 5th Floor e-mail address: yegene@mef.edu.tr Rules for attendance: Minimum of 70% attendance required. Classroom Practice contributes to 15% of the final grade. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given. Missing the final project: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 0 3 42
Proje 1 20 20
Ödevler 1 15 15
Küçük Sınavlar 10 2 20
Ara Sınavlar 2 15 2 34
Total Workload 131
Total Workload/25 5.2
ECTS 5