School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | |||||
Course Code | CE 407 | |||||
Course Title in English | Water Resources | |||||
Course Title in Turkish | Su Kaynakları | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom,Lecture,Project | |||||
Level of Course | Introductory | |||||
Semester | Fall | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 131 hours per semester | |||||
Number of Credits | 5 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites | None | |||||
Co-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | Prior knowledge of fundamental concepts of fluid mechanics and hydraulics is suggested. | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | To understand water resources development and the required methodologies, and to gain skills for applying mathematics, science and engineering knowledge on the solution of water resources problems. | |||||
Course Description | This course covers the water resources concepts in civil engineering applications. The following major topics are covered in detail: Water resources management, Hydrology, Dams and reservoirs, Spillways and dissipation structures, Groundwater hydrology, Diversion weirs, Hydroelectric power plants, Water supply and distribution, and waste water and storm water collection and removal. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Hidrolojik çevrimle ilgili problemler çözmek; 2) Birim hidrografla ilgili problemler çözmek; 3) Akım verisine dair belirsizliği irdelemek üzere olasılık ve istatistiği uygulamak; 4) Su kaynakları problemlerini tanımlamak ve çözmek; 5) Su kaynakları prensiplerine dayanarak temel su yapılarını tasarlamak; 6) Global, ekonomik, çevresel ve sosyal bağlamda su yapılarının etkilerini anlamak. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | ||||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | ||||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | ||||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | ||||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | ||||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | ||||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | H | Sınav,Derse Katılım |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | S | Proje |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | N | |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | S | Ödev |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | N | |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | N | |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | S | Ödev |
Prepared by and Date | EMİNE BEYHAN YEĞEN , September 2023 |
Course Coordinator | EMİNE BEYHAN YEĞEN |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Prof. Dr. EMİNE BEYHAN YEĞEN |
Hafta | Konu |
1) | Giriş |
2) | Hidrolojik çevrim ve hidrolojinin temel denklemleri |
3) | Yağış |
4) | Buharlaşma ve Sızma |
5) | Yer altı suyu akımı |
6) | Yüzeysel akım |
7) | Birim hidrograf |
8) | İstatistik tekrarı |
9) | Hazneler |
10) | Barajlar |
11) | Dolu savaklar |
12) | Hidroelektrik tesisler |
13) | Su temini ve kanalizasyon |
14) | Su temini ve kanalizasyon |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Required/Recommended Readings | Required Textbooks: Yanmaz, A.M., 2013, Applied Water Resources Engineering, 4th Edition, METU Press. Usul, N., 2013, Engineering Hydrology, 3rd Edition, METU Press Recommended Textbooks: Robertson, J.A., Cassidy, J.J., and Chaudhry, M.H., Hydraulic Engineering, John Wiley& Sons. Mays, Larry W,2010, Water Resources Engineering, John Wiley& Sons. USBR, 1987, Design of Small Dams, Water resources Publications | |||||||||||||||
Teaching Methods | Lectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique | |||||||||||||||
Homework and Projects | Term Project and/or Homework and/or Essay Homework | |||||||||||||||
Laboratory Work | None | |||||||||||||||
Computer Use | MS Office or Equivalent Programs are required, students are encouraged to use computer programs while preparing their term project. | |||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
yegene@mef.edu.tr Instructor’s office: 5th Floor e-mail address: yegene@mef.edu.tr Rules for attendance: Minimum of 70% attendance required. Classroom Practice contributes to 15% of the final grade. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given. Missing the final project: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 0 | 3 | 42 | |||
Proje | 1 | 20 | 20 | ||||
Ödevler | 1 | 15 | 15 | ||||
Küçük Sınavlar | 10 | 2 | 20 | ||||
Ara Sınavlar | 2 | 15 | 2 | 34 | |||
Total Workload | 131 | ||||||
Total Workload/25 | 5.2 | ||||||
ECTS | 5 |