School/Faculty/Institute |
Faculty of Engineering |
Course Code |
EE 303 |
Course Title in English |
Systems and Control |
Course Title in Turkish |
Sistemler ve Kontrol |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom,Other |
Level of Course |
Introductory |
Semester |
Fall |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: - |
Lab: - |
Other: - |
|
Estimated Student Workload |
hours per semester |
Number of Credits |
6 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
EE 204 - Signals and Systems
EE 201 - Circuit Analysis I
MATH 213 - Differential Equations
|
Co-requisites |
None |
Expected Prior Knowledge |
Prior knowledge in differential and integral calculus, Laplace Transformations, system analysis, circuit analysis and MATLAB is expected.
|
Registration Restrictions |
Only Undergraduate Students |
Overall Educational Objective |
To learn how to analyze and design control systems |
Course Description |
This course provides a comprehensive understanding of control systems and the mathematical modeling of control systems. The following topics are covered: Transfer function and state space methods, mathematical modeling of mechanical & electrical systems, transient and steady state response analyses, effects of proportional, integral and derivative controllers, control systems analysis and design by the Root Locus method, control systems analysis and design by the frequency response method, controller design with PID controllers, control systems design in state Space and fundamentals of digital control.
|
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) kontrol sistemleri problemlerini tespit eder, formüle eder ve çözer
2) kontrol sistemlerinin matematiksel modellemesini kavrar
3) kontrol sistemleri tasarlar
4) modern mühendislik araçlarını kullanarak kontrol sistemlerine ilişkin bilgiyi uygular ve gösterir.
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi |
|
|
|
|
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi |
|
|
|
|
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi |
|
|
|
|
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi |
|
|
|
|
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi |
|
|
|
|
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi |
|
|
|
|
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi |
H |
Sınav,Ödev,Derse Katılım,Proje
|
2) |
Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi |
H |
Sınav,Ödev,Derse Katılım,Proje
|
3) |
Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi |
N |
|
4) |
Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi |
N |
|
5) |
Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi |
N |
|
6) |
Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi |
S |
Sınav,Ödev,Derse Katılım,Proje
|
7) |
Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N |
|
Prepared by and Date |
YUSUF AYDIN , October 2024 |
Course Coordinator |
YUSUF AYDIN |
Semester |
Fall |
Name of Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi YUSUF AYDIN |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Sistemler ve Kontrol'e Giriş |
2) |
Kontrol Sistemlerinin Matematiksel Modellenmesi |
3) |
Mekanik ve Elektrik Sistemlerinin Matematiksel Modellemesi |
4) |
Geri beslemeli kontrol sistemleri |
5) |
Geri beslemeli kontrol sistemleri |
6) |
Geçici ve Sabit Durum Tepki Analizi |
7) |
Geribildirim Kontrol Sistemlerinin Performansı |
8) |
Routh'un Kararlılık Kriteri, İntegral ve Türev Kontrol Eylemlerinin Sistem Performansına Etkileri
|
9) |
Kök Yeri Yöntemi ile Kontrol Sistemi Analizi ve Tasarımı, MATLAB desteği ile
|
10) |
Kök Yeri Yöntemi ile Kontrol Sistemi Analizi ve Tasarımı, MATLAB desteği ile
|
11) |
PID Kontrolörleri ve MATLAB Yardımıyla PID Kontrolörlerinin Tasarımı |
12) |
MATLAB Yardımıyla Frekans Tepki Yöntemi ile Kontrol Sistemi Analizi |
13) |
Frekans Tepki Yöntemi ile Kontrol Sistemi Analizi |
14) |
Durum Uzayı Temsilinin ve Dijital Kontrolün Temelleri |
15) |
Final Exam/Project/Presentation Period |
16) |
Final Exam/Project/Presentation Period |
Required/Recommended Readings | 1. Modern Control Systems, R.C.Dorf and R. H. Bishop, Pearson Education, Global Edition,13th edition, 2017, ISBN 1-292-15297-4
2. Modern Control Engineering, K.Ogata, Pearson Education, International Edition, 5th edition, 2010, ISBN 0-13-713337-5
|
Teaching Methods | Contact hours using “Flipped Classroom” as an active learning technique |
Homework and Projects | There will be homework, preworks, and class practices containing questions related to lecture content, and an optional project. |
Laboratory Work | Students will do practice by building physical hardware and conducting simulations through Simulink. |
Computer Use | Students will use MATLAB in the lecture and homework assignments. |
Other Activities | None |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Devam |
12 |
% 8 |
Uygulama |
12 |
% 8 |
Küçük Sınavlar |
8 |
% 10 |
Ödev |
4 |
% 4 |
Projeler |
1 |
% 10 |
Ara Sınavlar |
2 |
% 60 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
Instructor’s office and phone number: 5th floor, A564, 0 212 395 3600
Office hours: Mondays, 14:00 – 15:00,
By Appointment
email address: aydiny@mef.edu.tr
Rules for attendance: Active participation in in-class discussions and practices contributes to the final grade as stated above. However, latecomers beyond 15 minutes will not be allowed to enter the class until a break. After the break, latecomers beyond 5 minutes will not be allowed to enter the class until the next break.
Rules for quiz: Quizzes will be pop quizzes without any prior announcement. Moreover, once the quiz starts, no one is allowed to enter the classroom until the quiz ends.
Missing a prework, HW, quiz: No make-up will be given.
Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, either a make-up exam will be given for each missed midterm exam or the grade of the second exam will be given as the grade of the first exam. If the second exam is missed, provided that proper documents of excuse are presented, a make-up exam will be given.
Missing a project: No make-up will be given. Moreover, for the final project, if a student does not submit the report or does not show up during the demo/presentation without a proper document of excuse, she/he will automatically fail from the course.
Passing Criterion: In order to pass the course with a letter grade of D, a student must obtain at least 50% from each exam and the project and at least 60% overall score when the weighted combination of all assessments is considered. The detailed letter grade table is uploaded to LMS.
A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: Law on Higher Education Art. 54
Academic Dishonesty and Plagiarism: Law on Higher Education Art. 54
|