School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code EE 303
Course Title in English Systems and Control
Course Title in Turkish Sistemler ve Kontrol
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom,Other
Level of Course Introductory
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: - Lab: - Other: -
Estimated Student Workload hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites EE 204 - Signals and Systems
EE 201 - Circuit Analysis I
MATH 213 - Differential Equations
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Prior knowledge in differential and integral calculus, Laplace Transformations, system analysis, circuit analysis and MATLAB is expected.
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn how to analyze and design control systems
Course Description This course provides a comprehensive understanding of control systems and the mathematical modeling of control systems. The following topics are covered: Transfer function and state space methods, mathematical modeling of mechanical & electrical systems, transient and steady state response analyses, effects of proportional, integral and derivative controllers, control systems analysis and design by the Root Locus method, control systems analysis and design by the frequency response method, controller design with PID controllers, control systems design in state Space and fundamentals of digital control.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) kontrol sistemleri problemlerini tespit eder, formüle eder ve çözer
2) kontrol sistemlerinin matematiksel modellemesini kavrar
3) kontrol sistemleri tasarlar
4) modern mühendislik araçlarını kullanarak kontrol sistemlerine ilişkin bilgiyi uygular ve gösterir.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi H Sınav,Ödev,Derse Katılım,Proje
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi H Sınav,Ödev,Derse Katılım,Proje
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi N
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi N
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi N
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi S Sınav,Ödev,Derse Katılım,Proje
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi N
Prepared by and Date YUSUF AYDIN , October 2024
Course Coordinator YUSUF AYDIN
Semester Fall
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi YUSUF AYDIN

Course Contents

Hafta Konu
1) Sistemler ve Kontrol'e Giriş
2) Kontrol Sistemlerinin Matematiksel Modellenmesi
3) Mekanik ve Elektrik Sistemlerinin Matematiksel Modellemesi
4) Geri beslemeli kontrol sistemleri
5) Geri beslemeli kontrol sistemleri
6) Geçici ve Sabit Durum Tepki Analizi
7) Geribildirim Kontrol Sistemlerinin Performansı
8) Routh'un Kararlılık Kriteri, İntegral ve Türev Kontrol Eylemlerinin Sistem Performansına Etkileri
9) Kök Yeri Yöntemi ile Kontrol Sistemi Analizi ve Tasarımı, MATLAB desteği ile
10) Kök Yeri Yöntemi ile Kontrol Sistemi Analizi ve Tasarımı, MATLAB desteği ile
11) PID Kontrolörleri ve MATLAB Yardımıyla PID Kontrolörlerinin Tasarımı
12) MATLAB Yardımıyla Frekans Tepki Yöntemi ile Kontrol Sistemi Analizi
13) Frekans Tepki Yöntemi ile Kontrol Sistemi Analizi
14) Durum Uzayı Temsilinin ve Dijital Kontrolün Temelleri
15) Final Exam/Project/Presentation Period
16) Final Exam/Project/Presentation Period
Required/Recommended Readings1. Modern Control Systems, R.C.Dorf and R. H. Bishop, Pearson Education, Global Edition,13th edition, 2017, ISBN 1-292-15297-4 2. Modern Control Engineering, K.Ogata, Pearson Education, International Edition, 5th edition, 2010, ISBN 0-13-713337-5
Teaching MethodsContact hours using “Flipped Classroom” as an active learning technique
Homework and ProjectsThere will be homework, preworks, and class practices containing questions related to lecture content, and an optional project.
Laboratory WorkStudents will do practice by building physical hardware and conducting simulations through Simulink.
Computer UseStudents will use MATLAB in the lecture and homework assignments.
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 12 % 8
Uygulama 12 % 8
Küçük Sınavlar 8 % 10
Ödev 4 % 4
Projeler 1 % 10
Ara Sınavlar 2 % 60
TOTAL % 100
Course Administration

Instructor’s office and phone number: 5th floor, A564, 0 212 395 3600 Office hours: Mondays, 14:00 – 15:00, By Appointment email address: aydiny@mef.edu.tr Rules for attendance: Active participation in in-class discussions and practices contributes to the final grade as stated above. However, latecomers beyond 15 minutes will not be allowed to enter the class until a break. After the break, latecomers beyond 5 minutes will not be allowed to enter the class until the next break. Rules for quiz: Quizzes will be pop quizzes without any prior announcement. Moreover, once the quiz starts, no one is allowed to enter the classroom until the quiz ends. Missing a prework, HW, quiz: No make-up will be given. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, either a make-up exam will be given for each missed midterm exam or the grade of the second exam will be given as the grade of the first exam. If the second exam is missed, provided that proper documents of excuse are presented, a make-up exam will be given. Missing a project: No make-up will be given. Moreover, for the final project, if a student does not submit the report or does not show up during the demo/presentation without a proper document of excuse, she/he will automatically fail from the course. Passing Criterion: In order to pass the course with a letter grade of D, a student must obtain at least 50% from each exam and the project and at least 60% overall score when the weighted combination of all assessments is considered. The detailed letter grade table is uploaded to LMS. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: Law on Higher Education Art. 54 Academic Dishonesty and Plagiarism: Law on Higher Education Art. 54