School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||
Course Code | IE 201 | ||||
Course Title in English | Engineering Economics | ||||
Course Title in Turkish | Mühendislik Ekonomisi | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom,Lecture | ||||
Level of Course | Intermediate | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 120 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | - | ||||
Registration Restrictions | - | ||||
Overall Educational Objective | To learn the evaluation of engineering projects from the financial point of view. | ||||
Course Description | This course is concerned with the fundamental principles to be employed in the financial assessment of engineering projects. It provides the student with the time of value concepts, which are crucial to perform the analysis of the proposed engineering alternatives in terms of the economic viability. The student is expected to learn and understand these techniques, and further to be able to apply them for real-life investment decision making processes (both for personal and corporate decisions). |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) mühendislik ekonomisi temel kavramlarını uygular 2) para ve zaman arasındaki ilişkiyi analiz eder 3) bir mühendislik projesinde her bir alternatif için nakit akışı çizer 4) Kantitatif yöntemler kullanarak olası yatırım alternatiflerini karşılaştırır 5) mühendislik projelerinde amortisman ve vergilendirmenin etkilerini değerlendirir |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | |||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | |||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | |||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | |||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | |||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | |||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | H | Sınav |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | N | |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | N | |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | N | |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | H | Sınav |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | N | |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | N |
Prepared by and Date | ŞİRİN ÖZLEM , November 2023 |
Course Coordinator | ŞİRİN ÖZLEM |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi ŞİRİN ÖZLEM |
Hafta | Konu |
1) | Mühendislik Ekonomisine Griş |
2) | Maliyet ile ilgili kavramlar |
3) | Maliyet Tahmin Yöntemleri |
4) | Paranın Zaman Değeri |
5) | Paranın Zaman Değeri |
6) | Bir Projeyi Değerlendirme |
7) | Alternatif Çözümler arasında Karşılaştırma ve Seçim Yapma |
8) | Alternatif Çözümler arasında Karşılaştırma ve Seçim Yapma |
9) | Amortisman ve vergilendirme |
10) | Amortisman ve vergilendirme |
11) | Fiyat değişiklikleri ve döviz kurları |
12) | Yenisiyle Değiştirme Analizi |
13) | Yenisiyle Değiştirme Analizi |
14) | Projelerin fayda-maliyet oranı yöntemiyle değerlendirilmesi |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Required/Recommended Readings | Engineering Economy, W.G. Sullivan, E.M. Wicks, C.P. Koelling, 16th Edition, Pearson Education, 2014 | |||||||||||||||
Teaching Methods | Lectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique | |||||||||||||||
Homework and Projects | Flipped learing class exercises will be graded | |||||||||||||||
Laboratory Work | - | |||||||||||||||
Computer Use | - | |||||||||||||||
Other Activities | - | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
Exams and quizzes: Closed book and closed notes. Homework: Problems from textbook will be given as extra course material (they will not be collected and not graded, quiz questions will be very similar or identical to the problems). Rules for attendance: Weekly Flipped exercises contributes to 15% of the final grade. Missing a quiz or midterm: You are expected to be present without exception and to plan any travel around these dates accordingly. Medical emergencies are of course excluded if accompanied by a doctor’s note. A note indicating that you were seen at the health center on the day of the exam is not a sufficient documentation of medically excused absence from the exam. The note must say that you were medically unable to take the exam. Provided that proper documents of excuse are presented, either missed exam by the student will be given the grade of the final exam or a make-up exam will be given. If you fail to take the exam on the assigned day and do not have a valid excuse, you will be given zero (0) on the exam. For medical reports acceptance, faculty rules apply.Employment interviews, employer events, weddings, vacations, etc. are not excused absences. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations (http://3fcampus.mef.edu.tr/uploads/cms/webadmin.mef.edu.tr/4833_2.pdf) |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 1.5 | 1 | 49 | ||
Uygulama | 14 | 1 | 1.5 | 35 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 14 | 2 | 32 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Total Workload | 134 | ||||||
Total Workload/25 | 5.4 | ||||||
ECTS | 5 |