School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | ||||||
Course Code | ME 309 | ||||||
Course Title in English | Manufacturing Processes | ||||||
Course Title in Turkish | İmalat Yötemleri | ||||||
Language of Instruction | EN | ||||||
Type of Course | Ters-yüz öğrenme,Proje | ||||||
Level of Course | Başlangıç | ||||||
Semester | Fall | ||||||
Contact Hours per Week |
|
||||||
Estimated Student Workload | 129 hours per semester | ||||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||||
Pre-requisites |
STM 203 - Strength of Materials |
||||||
Co-requisites | None | ||||||
Expected Prior Knowledge | The process of designing a work piece. The structure, properties, and performance of materials. | ||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||||
Overall Educational Objective | To learn the basics of manufacturing process technologies, their characteristics, advantages, limitations, and selection principles. | ||||||
Course Description | In this course, a broad description of manufacturing processes will be introduced to students with an emphasis on important concepts. First, fundamentals of materials including metals, ceramics, polymers and composites, and their properties will be covered. Afterwards, various manufacturing processes such as casting, rolling, forging, extrusion, drawing, prototyping, cutting, milling, etc. will be covered. Finally, introduction to surface technology will be given. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Malzemelerin mekanik ve fiziksel özelliklerini anlar; 2) Malzemelerin mekanik özelliklerini araştırır ve test sonuçlarını değerlendirir, temel mekanik testleri (çekme, burulma, darbe ve sertlik) farkına varır; 3) Bir parçanın üretimi için seçilecek malzeme ve üretim süreçlerini bilir; 4) Belirli gereksinimler için en uygun ve uygulanabilir malzemeyi seçer ve imalat eder; 5) Seçilen proses için gerekli kuvvet ve gücü hesaplar, en uygun makineyi/makineleri seçer; 6) Kalite kontrol amacıyla bir parçanın boyutlarını ölçer; 7) CNC işleme (torna ve freze) süreçlerini simüle eder ve parçayı işler. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | |||||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | |||||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | |||||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | |||||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | |||||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | |||||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | S | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | N | |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | S | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | S | Derse Katılım,Proje |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | N | |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım,Proje |
Prepared by and Date | , December 2018 |
Course Coordinator | ALİ ÇINAR |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi MOSTAFA KHALIL ABDOU SALEH |
Hafta | Konu |
1) | Malzemelerin Temelleri: Davranışları ve Üretimleri |
2) | Malzeme Özellikleri |
3) | Isıl işlemler |
4) | Demir Cinsi Metaller ve Alaşımlar (Demir ve Çelik), Demir Dışı Metaller ve Alaşımlar |
5) | Polimerler, Seramikler ve Kompozit Malzemeler |
6) | Metal Dökümün Temelleri |
7) | Metallerin Haddelenmesi ve Dövülmesi |
8) | Metallerin Ekstrüzyonu ve Çekilmesi, Sac Metal Şekillendirme |
9) | Toz Metalurjisi, Seramik İşleme |
10) | Plastik ve Kompozit Malzemelerin Şekillendirilmesi, Hızlı Prototipleme. |
11) | İşleme Temelleri, Kesici Takım Malzemeleri ve Kesme Sıvıları |
12) | Tornalama, Frezeleme |
13) | CAD, G-Kodu |
14) | Yüzey Pürüzlülüğü ve Ölçümü |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Required/Recommended Readings | • Manufacturing Engineering and Technology, Serope Kalpakjian and Steven Schmid, Pearson, 7th SI Edition, 2013, ISBN-10: 0133128741, ISBN-13: 978-0133128741. (Required) • Fundamentals of Modern Manufacturing: Materials, Processes, and Systems, Mikell P. Groover, John Wiley, 5th Edition, 2012, ISBN-10: 1118231465, ISBN-13: 978-1118231463. • Materials and Processes in Manufacturing, 8th Ed., E. P. de Garmo, Wiley, 1999. • Process Selection, Second Edition: from design to manufacture, K. G. Swift, J. D. Booker, Butterworth-Heinemann; 2nd Edition, 2003. ISBN-10: 0750654376, ISBN-13: 978-0750654371. • Manufacturing Processes for Design Professionals, Rob Thompson, Thames & Hudson Publishing, 2007, ISBN-10: 0500513759, ISBN-13: 978-0500513750. • Making It: Manufacturing Techniques for Product Design, Chris Lefteri, Laurence King Publishing; 2nd Edition, 2012, ISBN-10: 1856697495, ISBN-13: 978-1856697491. | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Flipped classroom | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Construction of a wax or plaster of paris mold and casting of a gallium/lead material; design and fabrication of a part by 3D printing; visit of a manufacturing company to investigate the manufacturing process to produce a product. | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | none | ||||||||||||||||||
Computer Use | none | ||||||||||||||||||
Other Activities | none | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
layeghs@mef.edu.tr Instructor’s office and phone number: office hours: Tuseday 14:00-16:00 email address: layeghs@mef.edu.tr web: Rules for attendance: Classroom practice contributes to 20% of the final grade. Missing a quiz: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed quiz by the student will be given a grade by taking the average of all of the other quizzes. No make-up will be given. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations. Statement on plagiarism: YÖK Regulations. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 4 | 70 | |||
Proje | 1 | 8 | 1 | 9 | |||
Ödevler | 10 | 2 | 1 | 30 | |||
Küçük Sınavlar | 2 | 2 | 1 | 6 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 5 | 2 | 14 | |||
Total Workload | 129 | ||||||
Total Workload/25 | 5.2 | ||||||
ECTS | 5 |