School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code POLS 201
Course Title in English History of Political Thought
Course Title in Turkish Siyasi Düşünceler Tarihi
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Introductory
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 2
Estimated Student Workload 136 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn the basic analytical skills to understand history of political thought.
Course Description This course aims to introduce undergraduate students to the history of political thought through an examination of the selections from the seminal texts of ancient as well as modern political thinkers that shaped political life over the past century. The course will ask some of the fundamental questions about human nature and political society, such as, is human nature good or bad? Why do individuals live under government? What is a just or ideal society? Under what conditions is disobedience justified? The course will address these questions by covering the following topics: polis experience in ancient Greece, the sovereign state, constitutional government, the ideas of liberalism and social contact, democracy and utilitarianism.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Batı siyasi düşüncesindeki başlıca kuramsal gelenekleri ve tartışmaları tanımlayabilecek
2) egemenlik, devlet, özgürlük, eşitlik ve haklar gibi siyaset teorisini şekillendiren temel kavramları tanımlayabilmek
3) güncel politikaları analiz etmek üzere teorik argümanları kullanmak için gerekli eleştirel becerileri sergilemek
4) siyaset teorisindeki teorik ve tarihsel metinleri okumak ve analiz etmek
5) siyaset çalışmalarıyla ilgili temel kavramları, fikirleri ve sorunları analiz edebilecektir.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi N
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi S Sınav,Ödev
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi N
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi S Sınav,Ödev
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi N
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi N
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi N
Prepared by and Date EVRİM GÖRMÜŞ , December 2023
Course Coordinator EVRİM GÖRMÜŞ
Semester Fall
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi BEGÜM UZUN TAŞKIN

Course Contents

Hafta Konu
1) Giriş: Siyasi Düşünce Çalışmaları
2) Platon, Devlet
3) Aristoteles, Politika
4) Ortaçağ ve Erken Modern Siyasi Düşüncesi: Augustine, Aquinas
5) Machiavelli, Hükümdar
6) Hobbes, Leviathan
7) Locke, Hükümet Üzerine İkinci İnceleme
8) Vize
9) Montesquieu
10) Rousseau, Toplumsal Sözleşme
11) Tocqueville, Amerika'da Demokrasi
12) Faydacılık (Jeremy Bentham)
13) Faydacılık (John Stuart Mill)
14) Ders Değerlendirmesi
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Required/Recommended ReadingsDavid Boucher and Paul Kelly (2005) Political Thinkers: From Socrates to the Present. Oxford: Oxford University Press The Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/contents.html
Teaching MethodsIt would be used interactive format, combining professor lecture presentations with intense student participation and dynamic multi-media sessions.
Homework and ProjectsEach student is required to complete weekly blackboard assignments on time.
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 10
Ödev 12 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration gormuse@mef.edu.tr
02123953600
Attendance and active participation are required. There would be no late submission and make up exam unless medical report provided Plagiarism including “the unauthorized use or close imitation of the language and thoughts of another author and the representation of them as one's own original work” and multiple submissions (submitting the same paper for more than one course) would be accepted as violation of the honor code and will be reported to the dean. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 1 84
Ödevler 12 1 1 24
Ara Sınavlar 1 8 2 10
Final 1 16 2 18
Total Workload 136
Total Workload/25 5.4
ECTS 5