School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | |||||
Course Code | PSYC 328 | |||||
Course Title in English | Forensic Psychology | |||||
Course Title in Turkish | Adli Psikoloji | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom | |||||
Level of Course | Intermediate | |||||
Semester | Spring | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 144 hours per semester | |||||
Number of Credits | 6 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites | None | |||||
Co-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | None | |||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||
Overall Educational Objective | To gain an overview of forensic psychology and to become competent in analyzing potential psychological factors underlying criminal behavior. | |||||
Course Description | This course is designed to introduce psychological research on criminal behavior to undergraduate students who do not have a background in forensic psychology. In that respect, majority of the topics will deal with the fundamental issues in forensic psychology such as theories of crime (psychosocial, psychobiological, etc.), offender profiling, assessment and treatment. Moreover, we will be also focusing on major issues like the mentally disordered offenders, eyewitness testimony (e.g., children and elderly), and victims of crime. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Hukuki davaların psikolojik yönlerini daha iyi anlama 2) Psikoloji ile hukuk arasındaki bağlantıyı tanımlama 3) Farklı suç kuramlarını uygulama 4) Adli psikolojiyle ilgili bilimsel terminolojiyi kullanma 5) Adli psikoloji vakalarını daha kolay okuma, anlama ve tartışma 6) Belirli adli vakaların sonuçlandırılmasında psikolojik bilginin önemli rolünü ve katkısını anlama ve tartışma |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | ||||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | ||||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | ||||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | ||||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | ||||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | ||||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | N | |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | N | |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | N | |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | N | |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | S | Derse Katılım |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | N | |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | S | Derse Katılım,Ödev |
Prepared by and Date | SENA CÜRE ACER , October 2024 |
Course Coordinator | SENA CÜRE ACER |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Öğr. Gör. OKTAY ÇAVUŞ |
Hafta | Konu |
1) | İzlence ve Adli Psikolojinin Tarihi |
2) | Suçun Psikobiyolojik Kuramları |
3) | Suçun Psikososyal Kuramları |
4) | Cinsel Suç Kuramları |
5) | Özet ve Birinci Ara Sınav |
6) | Ciddi Suç İşlemenin Psikolojisi |
7) | Ruhsal Bozukluğu Olan Suçlular |
8) | Psikoloji ve Hukuk |
9) | Görgü Tanığı İfadesi |
10) | Özet ve İkinci Ara Sınav |
11) | Suçlu Profili |
12) | Suç Mağdurları |
13) | Değerlendirme ve Tedavi |
14) | Vaka Tartışmaları, Geleceğe Yön Verici Noktalar ve Final için Özet |
15) | Final Sınavı Dönemi |
16) | Final Sınavı Dönemi |
Required/Recommended Readings | Caulfield, L & Wilkinson, D. (2014). Psychology Express: Forensic Psychology (Undergraduate Revision Guide), 1st Edition, Pearson Education Limited. Additional required readings for some lecture topics will be uploaded in Blackboard in advance. Discussion sessions will be based on these assigned readings. Detailed information for each reading and relevant expectations regarding the discussion sessions will be provided in the preceding week. | |||||||||||||||||||||
Teaching Methods | Flipped classroom | |||||||||||||||||||||
Homework and Projects | The purpose of homework will be either to evoke students’ attention to the upcoming lecture topic or to let students evaluate their level of understanding regarding the pervious lectures. | |||||||||||||||||||||
Laboratory Work | None | |||||||||||||||||||||
Computer Use | None | |||||||||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||||||||
Course Administration |
acers@mef.edu.tr The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Ödevler | 1 | 5 | 1 | 6 | |||
Küçük Sınavlar | 1 | 5 | 3 | 8 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 8 | 2 | 20 | |||
Final | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Total Workload | 144 | ||||||
Total Workload/25 | 5.8 | ||||||
ECTS | 6 |