School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 328
Course Title in English Forensic Psychology
Course Title in Turkish Adli Psikoloji
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Intermediate
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: None Lab: None Other: None
Estimated Student Workload 144 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To gain an overview of forensic psychology and to become competent in analyzing potential psychological factors underlying criminal behavior.
Course Description This course is designed to introduce psychological research on criminal behavior to undergraduate students who do not have a background in forensic psychology. In that respect, majority of the topics will deal with the fundamental issues in forensic psychology such as theories of crime (psychosocial, psychobiological, etc.), offender profiling, assessment and treatment. Moreover, we will be also focusing on major issues like the mentally disordered offenders, eyewitness testimony (e.g., children and elderly), and victims of crime.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Hukuki davaların psikolojik yönlerini daha iyi anlama
2) Psikoloji ile hukuk arasındaki bağlantıyı tanımlama
3) Farklı suç kuramlarını uygulama
4) Adli psikolojiyle ilgili bilimsel terminolojiyi kullanma
5) Adli psikoloji vakalarını daha kolay okuma, anlama ve tartışma
6) Belirli adli vakaların sonuçlandırılmasında psikolojik bilginin önemli rolünü ve katkısını anlama ve tartışma
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi N
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi N
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi N
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi N
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi S Derse Katılım
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi N
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi S Derse Katılım,Ödev
Prepared by and Date SENA CÜRE ACER , October 2024
Course Coordinator SENA CÜRE ACER
Semester Spring
Name of Instructor Öğr. Gör. OKTAY ÇAVUŞ

Course Contents

Hafta Konu
1) İzlence ve Adli Psikolojinin Tarihi
2) Suçun Psikobiyolojik Kuramları
3) Suçun Psikososyal Kuramları
4) Cinsel Suç Kuramları
5) Özet ve Birinci Ara Sınav
6) Ciddi Suç İşlemenin Psikolojisi
7) Ruhsal Bozukluğu Olan Suçlular
8) Psikoloji ve Hukuk
9) Görgü Tanığı İfadesi
10) Özet ve İkinci Ara Sınav
11) Suçlu Profili
12) Suç Mağdurları
13) Değerlendirme ve Tedavi
14) Vaka Tartışmaları, Geleceğe Yön Verici Noktalar ve Final için Özet
15) Final Sınavı Dönemi
16) Final Sınavı Dönemi
Required/Recommended ReadingsCaulfield, L & Wilkinson, D. (2014). Psychology Express: Forensic Psychology (Undergraduate Revision Guide), 1st Edition, Pearson Education Limited. Additional required readings for some lecture topics will be uploaded in Blackboard in advance. Discussion sessions will be based on these assigned readings. Detailed information for each reading and relevant expectations regarding the discussion sessions will be provided in the preceding week.
Teaching MethodsFlipped classroom
Homework and ProjectsThe purpose of homework will be either to evoke students’ attention to the upcoming lecture topic or to let students evaluate their level of understanding regarding the pervious lectures.
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 15
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 25
TOTAL % 100
Course Administration acers@mef.edu.tr

The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 2 98
Ödevler 1 5 1 6
Küçük Sınavlar 1 5 3 8
Ara Sınavlar 2 8 2 20
Final 1 10 2 12
Total Workload 144
Total Workload/25 5.8
ECTS 6