School/Faculty/Institute | Graduate School | ||||
Course Code | HUK 567 | ||||
Course Title in English | Theories of Democracy | ||||
Course Title in Turkish | Demokrasi Teorileri | ||||
Language of Instruction | TR | ||||
Type of Course | Lecture | ||||
Level of Course | İleri | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 138 hours per semester | ||||
Number of Credits | 6 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Registration Restrictions | Only Master's Students | ||||
Overall Educational Objective | Democracy as a model of political system has changed a great deal from its Athenian model to the present day. Today, democracy has taken its place as a political system model that includes certain elements as compulsory. In this course, it is aimed to examine comparatively the current applications of this model, which we call democracy, together with its compulsory elements. In this context, it will be examined which elements of different democracy models come to the fore in different countries and how each model realizes these elements. | ||||
Course Description | Dersin hedefi, demokrasi kavramını tarihsel bir perspektif içerisinde incelemek, değerlendirmektir. Bu suretle, “demokrasi” kavramının ve “demokratik rejimlerin genel unsurlarının” tek tek ele alınması ve değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bunun sonucunda, günümüz “çağdaş demokrasilerinin” onsuz olmaz unsurları, anlamları ve oluşturan kurum ve kurallar belirlenmiş olacaktır. Dersin daha sonraki bölümünde ise, otoriter ve totaliter ideolojiler ve bu ideolojilerin çerçevelediği “otoriter ve totaliter rejim” kavramları ele alınacaktır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Demokrasi kavramını tüm unsurları ile, ve çağlar boyunca geliştirdiği kurum ve kurallar aracılığı ile tanımlamak. 2) Demokrasi kavramının farklı uygulamalarını ve tanımlarını değerlendirebilmek. 3) Çoğulcu demokrasi, oydaşmacı demokrasi, Westminister demokrasisi gibi kavramların ayırt edici özelliklerini değerlendirmek. 4) Bu tanımlar içine giren ülkelerin değerlendirilmesini, kurum ve kurallar aracılığı ile yapabilmek. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) | ||||
2) | ||||
3) | ||||
4) | ||||
5) | ||||
6) | ||||
7) | ||||
8) |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | H | Sınav,Ödev | |
2) | H | Sınav,Ödev | |
3) | S | Sınav,Ödev | |
4) | H | Sınav,Ödev | |
5) | H | Sınav,Ödev | |
6) | S | Sınav,Ödev | |
7) | N | ||
8) | S | Sınav,Ödev |
Prepared by and Date | SÜHEYL BATUM , January 2024 |
Course Coordinator | AKTS1 |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Prof. Dr. SÜHEYL BATUM |
Hafta | Konu |
1) | Demokrasi tanımı ve unsurları (genel olarak) |
2) | Demokrasinin unsurları; Temel hak ve özgürlükler rejimi |
3) | Demokrasinin unsuları; siyasal katılma kavramı |
4) | Siyasal katılma araçları |
5) | Siyasal katılma araçları; İdeolojik çoğulculuk |
6) | Siyasal katılma araçları; Kuramsal çoğulculuk |
7) | Kurumsal çoğulculuğun anayasal ve hukuksal araçları |
8) | Kuramsal çoğulculuk; hukukun üstünlüğü kavramı |
9) | Hukukun üstünlüğü ve Hukuk Devleti kavramı |
10) | Hukukun üstünlüğü ve Hukuk Devleti kavramı |
11) | Farklı demokrasi tanımları |
11) | Farklı demokrasi tanımları |
12) | Demokratik siyasal rejimler; kavramsal olarak |
13) | Demokratik siyasal rejimler; uygulama olarak |
14) | Örnekler |
15) | Finaller |
16) | Finaller |
Required/Recommended Readings | 4 basic books on democracy; Givanni Sartori, Robert Dahl, Arendt Lijphardt and Oktay Uygun's basic reference books In addition, according to the results of the source research that each student will do on their own, the articles or works they will read | |||||||||||||||
Teaching Methods | Each participating student will be required to submit an assignment and presentation. They will also present a list of their source works. There will be a final exam. | |||||||||||||||
Homework and Projects | ||||||||||||||||
Laboratory Work | ||||||||||||||||
Computer Use | ||||||||||||||||
Other Activities | ||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
batums@mef.edu.tr MEF University 5th Floor By appointment |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 2 | 2 | 84 | ||
Laboratuvar | 14 | 0 | 0 | ||||
Ödevler | 1 | 10 | 2 | 1 | 13 | ||
Final | 1 | 40 | 1 | 41 | |||
Total Workload | 138 | ||||||
Total Workload/25 | 5.5 | ||||||
ECTS | 6 |