School/Faculty/Institute | Faculty of Arts, Design and Architecture | ||||
Course Code | FADA 105 | ||||
Course Title in English | Design Encounters | ||||
Course Title in Turkish | Tasarım Karşılaşmaları | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Seminar | ||||
Level of Course | Intermediate | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 50 hours per semester | ||||
Number of Credits | 2 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To understand the role of design in everyday life, variety of design fields, research and processes in design, and design productions | ||||
Course Description | The course begins with the introduction of the design idea and design in everyday life. This introduction is followed by discussions on a variety of design fields through the examples from everyday life brought by the students. The main structure of the course is based on the seminars by the professionals from a variety of design fields that focus on their professional experiences; and discussions on these seminars. Students make a preliminary research about the invited lecturers and develop questions and comments about them. The course finalizes with researches and presentations covering a critical review of selected architectural cases from Istanbul. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Tasarımın temel ilkelerini, tasarım alanlarının çeşitliliğini ve tasarım süreçlerini anlamak. 2) Tasarımın mesleki uygulama yöntemlerini ve bunların üretimlerini tartışabilmek. 3) Tasarım mekanizmalarına eleştirel yaklaşmak. 4) Yerel mimari mirası ve güncel uygulamaları kavramak. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | ||||
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | ||||
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | ||||
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | ||||
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | ||||
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | ||||
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | ||||
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | ||||
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | ||||
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | ||||
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | N | |
2) | Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | N | |
3) | Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | N | |
4) | Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | N | |
5) | Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | N | |
6) | Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | N | |
7) | Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | N | |
8) | Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | H | |
9) | Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | H | |
10) | Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | H | |
11) | Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. | H |
Prepared by and Date | OZAN AVCI , June 2022 |
Course Coordinator | AKTS1 |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi OZAN AVCI |
Hafta | Konu |
1) | Giriş / Tasarım nedir? |
2) | T1 - grafik |
3) | T2 - endüstriyel |
4) | T3 - beden |
5) | T4 - sinematografi |
6) | T5 - doğa |
7) | Belgesel Gösterimi: Helvetica |
8) | P1 - Araştırma sunumları |
9) | T6 - kentsel | kırsal |
10) | T7 - teknoloji |
11) | T8 - mutfak |
12) | T9 - mimarlık // Belgesel Gösterimi: Bauhaus |
13) | Tematik özet |
14) | P2 - Final Sunumu |
Required/Recommended Readings | Hays, K. M. (Ed.) 2000. Architecture theory since 1968. MIT Press. Hays, K. M. 2010. Architecture's desire: reading the late avant-garde. MIT Press. Leach, N. (Ed.) 1997. Rethinking architecture: a reader in cultural theory. Psychology Press. Nesbitt, K. 1996. Theorizing a New Agenda for Architecture: An Anthology of Architectural Theory 1965-1995. Princeton Architectural Press. Ockman, J. (Ed.) 2005. Architecture Culture: 1943-1968: A Documentary Anthology. Rizzoli. Yürekli, H., and Yürekli, F. 2004. Mimarlık: bir entellektüel enerji alanı. Yapı Endüstri Merkezi. | |||||||||||||||
Teaching Methods | Tersyüz sınıf, ders öncesi ödevler, dersler, tartışmalar. | |||||||||||||||
Homework and Projects | Weekly pre-class assignments, 1 final presentation | |||||||||||||||
Laboratory Work | - | |||||||||||||||
Computer Use | Yes | |||||||||||||||
Other Activities | Araştırma, tartışma | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
avcio@mef.edu.tr 514 Attendance and participation during the entire scheduled class time is mandatory. Students are responsible for making a preliminary research about the invited lecturers and raise either questions or make comments as a pre-class activity. Students must be engaged in questioning and discussing; they are required to attend %90 of classes. Academic Dishonesty and Plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 1 | 1 | 42 | ||
Proje | 1 | 8 | 8 | ||||
Total Workload | 50 | ||||||
Total Workload/25 | 2.0 | ||||||
ECTS | 2 |