School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code MGMT 204
Course Title in English Organizational Theory
Course Title in Turkish Örgüt Teorisi
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Intermediate
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 130 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites MGMT 201 - Managing People and Organizations | MGMT 203 - Organizational Behavior
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Basic knowledge on business and OB concepts
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To understand why, when and how managers formulate and execute organizational changes for increasing organizational effectiveness
Course Description This course aims to focus on organizational change in the broad theory and design of organizations discussion, with a real-life approach, which would enable the students to make the connections between concepts and the real-world implications of organizational design and change. The course has an integrated flow, specifically engineered for the topics to build on each other in a logical manner.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Organizasyonlarda paydaş yaklaşımını ve işlem maliyeti teorisinin temellerini anlamak
2) herhangi bir organizasyon yapısını değerlendirmek (yani ürün ekipleri, dış kaynak kullanımı vb.)
3) Örgüt kültürünün kökenlerini analiz etmek ve tartışmak
4) uluslararası strateji ile küresel organizasyon tasarımı arasındaki karmaşık ilişkiyi analiz edebilme
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Sınav,Ödev,Derse Katılım
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Ödev,Derse Katılım
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Sınav,Ödev
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Sınav,Ödev
Prepared by and Date HANDE KARADAĞ , May 2023
Course Coordinator CEYHAN MUTLU
Semester Spring
Name of Instructor Prof. Dr. HANDE KARADAĞ

Course Contents

Hafta Konu
1) Giriş
2) BL1- Günümüzde yönetim
3) BL 2- Karar Verici Olarak Yönetici
4) BL 3 -Önemli Yönetsel Sorunlar
5) BL 4 - Yönetim Çevresi
6) BL 5 - Değişim ve Yenilikçiliği Yönetmek
7) BL 6 - Planlama ve Hedef Belirleme
8) Ara dönem sunumları
9) BL 7 - Örgütlerde Yapılandırma ve Tasarım
10) BL 8 - İnsan Kaynağını ve Farklılıkları Yönetmek
11) BL 9 - İş Gruplarını ve İş Takımlarını Yönetmek
12) BL 10- Birey Davranışını Anlamak
13) BL 11 - Çalışanları Motive Etme ve Ödüllendirme
14) BL 12 - Liderliği Anlamak
15) Final Projeleri Dönemi
16) Final Projeleri Dönemi
Required/Recommended ReadingsRequired: · Stephen P. Robbins, Mary A. Coulter, David A. De Cenzo, Fundamentals of Management, 11th Edition, Pearson Global Edition
Teaching MethodsReal life case studies, group and individual projects, power point presentations, online discussions, brainstorming, videos will be the essential part of the course. The students are expected to come each session having read and watched the course material. Participation, active learning and learning by discussion are essential. Every member of the class is expected to contribute to the subject and freely share her/his knowledge, ideas and questions. Throughout the course, experiential, research-based and reflective teaching strategies are used.
Homework and ProjectsParticipants are expected to: • prepare case studies; • participate in class discussions; • study the assigned reading/ videos; The students will be making two projects and presentations; one in the middle and one at the end of the semester. The details of the projects will be announced later by the instructor. Before the presentations, the projects have to be submitted as a PPT file within a deadline provided by the instructor. Late assignments will not get full points.
Laboratory WorkNone
Computer UseUse of personal laptops during online lectures.
Other ActivitiesGuest speakers will be invited for giving practical aspects of related theoretical concepts.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 20
Ödev 2 % 30
Projeler 2 % 50
TOTAL % 100
Course Administration kavadarlia@mef.edu.tr

The instructor may act as facilitator for class/group discussions and observe how each student contributes / adds value to the discussed topic. The topic may either cover previous material or assigned new material from videos and book chapters. Homework, if assigned, must be submitted on time and in the requested format. Late submission will not be accepted. This is a flipped course where each student is expected to read assigned material and watch videos in advance, follow class and Blackboard, and actively participate. If you are sick on the day of the exam you need to submit a legitimate doctor’s report explicitly stating that your excuse prevents you from taking the exam in line with university regulations. Academic dishonesty and plagiarism will be subject to the YÖK disciplinary regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 2 98
Proje 2 12 2 2 32
Total Workload 130
Total Workload/25 5.2
ECTS 5