School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||||
Course Code | HUM 314 | ||||||
Course Title in English | Psychoanalysis and Literature II | ||||||
Course Title in Turkish | Psikanaliz ve Edebiyat II | ||||||
Language of Instruction | EN | ||||||
Type of Course | Seminar | ||||||
Level of Course | Introductory | ||||||
Semester | Spring | ||||||
Contact Hours per Week |
|
||||||
Estimated Student Workload | 136 hours per semester | ||||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||||
Pre-requisites | None | ||||||
Co-requisites | None | ||||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||||
Overall Educational Objective | To become familiar with basic psychoanalytic concepts and how these concepts may be applied to literature and other forms of art; to gain a better understanding of the link between psychology and literature; to ask better questions about dynamics of creativity, about aesthetic theory, about what art is, about hindrances against our own creativity. | ||||||
Course Description | This course aims to study texts from literature such as short-stories, plays, novels, and also, films based on works of literature, from a psychoanalytic perspective interactively. The instructor is open to make shifts along with the direction the majority of the class seems eager to take. Theory of creativity is an important element of this course; and students’ own journey towards making better contact with their inner creativity will be strongly encouraged throughout the course. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Bir fikre sahip olmak ile bir fikir yaratmak arasındaki farkı ayırt etmek; her sanat eserini bir fikrin somutlaşmış hali olarak ele almak; 2) Çeşitli psikanalitik fikirlerle yaratıcı bir şekilde oynamak ve bu fikirlerin yardımıyla sanat eserleri ve edebiyat metinlerini derinlemesine inceleme becerisini göstermek; 3) Bir edebi metni ya da herhangi bir sanat eserini bağımsız bir psikolojiye sahip bağımsız bir özne olarak ele almak ve onlarla ilişki kurmak için çeşitli yöntemler geliştirmek; 4) Eylemlerin, tutumların ve sanat eserlerinin ardındaki temel motivasyonları sorgulamak; bir edebi eserin fiziksel bedenini (yani: yatay metni) gizli bir dikey metin için bir araç olarak görmek; 5) Edebiyat ve sanatın kullanımı hakkında daha iyi sorular sormak ve psikolojinin edebiyatın yaratıcı okuyucuları olmamıza nasıl yardımcı olabileceği, edebiyatın psikanalitik fikirleri anlamada ve kendi benliğimizi kavrayışımıza nasıl katkı sağlayabileceği üzerine düşünmek, her sanatçının neden bir varoluşçu filozof olarak kabul edilmesi gerektiği konularında sorular sormak; 6) Bir edebi metni psikanaliz etmek ne anlama gelebilir konusunda fikirler geliştirmek; 7) Sembolik ve psikanalitik olarak düşünmek. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | |||||||
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | |||||||
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | |||||||
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | |||||||
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | |||||||
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | |||||||
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | |||||||
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | |||||||
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | |||||||
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | |||||||
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | N | |
2) | Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | N | |
3) | Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | N | |
4) | Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | N | |
5) | Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | N | |
6) | Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | N | |
7) | Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | N | |
8) | Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | N | |
9) | Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | S | Derse Katılım,Proje |
10) | Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | N | |
11) | Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. | S | Derse Katılım,Proje |
Prepared by and Date | BANU FEMİR GÜRTUNA , April 2022 |
Course Coordinator | BANU FEMİR GÜRTUNA |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Öğr. Gör. NİHAN KAYA |
Hafta | Konu |
1) | Sanat nedir, edebiyat nedir, yaratıcılık nedir? |
2) | Beckett ve diğer yazarların ve sanatçıların hayata ve acıya yaklaşımları |
3) | Sanatsa neden? Sanat değilse neden? Kendilerine "sanatçı" diyorlar mı? Diyorlarsa neden? Demiyorlarsa neden? |
4) | Yaratıcılığın Doğası ve Kökenleri; Benlik Arayışı Olarak Yaratıcılık |
5) | Yaratıcı Süreç Nasıl İşler |
6) | Yaratıcılığa Engel Olan Şeyler |
7) | "Varoluş" Hissi; Varoluşçuluk ve Yaratıcılık |
8) | Yaratılışın Dinamikleri; Yaratıcılığın Özellikleri |
9) | İnsanlar Neden Yaratır? |
10) | Edebiyat ve Sanatların İşlevi |
11) | Estetik Teori ve Edebiyat Dahil Sanatlar |
12) | “Diğer Oda” Neden En İyisi ve İnsanlar Neden Hayal Kuruyor? |
13) | Depresyon, Melankoli ve Sanat |
14) | Popüler ve Kitle Kültürünü Sorgulamak |
15) | Final |
16) | Final |
Required/Recommended Readings | Chassequet-Smirgel, Janine. (1995) “’Creative Writers and Day-Dreaming’: A Commentary” in On Freud’s “Creative Writers and Day-Dreaming”, ed. Person et al, New Haven and London: Yale University Press, p. 107-121 Endgame by Samuel Beckett Baudrillard, Jean (1996) “The Conspiracy of Art” in The Conspiracy of Art, with “The Piracy of Art” by Sylvère Lotringer, New York: Semiotext(e) Foreign Agent Series, 2005, p. 9-29 Jude (film) by Winterbottom, based on the novel by Henry James “Creativity and its Origins” by Winnicott, http://icpla.edu/wp-content/uploads/2017/11/Winnicott-D.-Playing-Reality-C345-.pdf Winnicott, D. W. (1964) “The Concept of the False Self” in Home is Where we Start from: Essays by a Psychoanalyst, Harmondsworth: Penguin, 1986, p. 65-70 A Doll’s House (play) by Henrik Ibsen May, Rollo (1975) The Courage to Create, New York: Bantam Books, 1978 Collings, David (2000) “A Psychoanalytic Perspective: The Monster and the Maternal Thing: Mary Shelley’s Critique of Ideology” in Mary Shelley, Frankenstein, ed. Johanna M. Smith, Boston: Bedford/St Martin’s, p. 280-295 Frankenstein by Mary Shelley Tillich, Paul “Courage and Individualization: The Courage to Be as Oneself”, Chapter 5 in The Courage to Be, p. 113-154 “That Evening Sun” (short-story) by William Faulkner Storr, Anthony (1972) The Dynamics of Creation, New York: Atheneum, especially “The Conscious Motives of the Artist” (p. 29-39), “New Models of the Universe” (p. 61-74), “The Creative Ego and its Opposites” (p. 188-202), “Genius and Madness” (p. 203-216), “The Quest for Identity” (p. 217-228) Creative Essay: Orwell, George (1946) “Why I Write”, http://orwell.ru/library/essays/wiw/english/e_wiw Tillich, Paul “Courage and Participation: The Courage to Be as a Part”, Chapter 4 in The Courage to Be, p. 86-112 Sartre, Jean Paul (1950) “Why Write?” in What is Literature, also published as Literature and Existentialism in English The Hunt (film) by Vinterberg Read, Herbert (1960) “The Limitations of a Scientific Philosophy” and “Art as a Symbolic Language” in The Forms of Things Unknown: Essays towards an Aesthetic Philosophy, London: Faber and Faber, p. 11-46 Pan’s Labyrinth (film) by del Toro Britton, Ronald (1998) “The Other Room and Poetic Space”, Part 10 in Belief and Imagination: Explorations in Psyhchoanalysis, London and New York: Routledge, p. 120-127 Britton, Ronald (1998) “Daydream, Phantasy and Fiction” in Belief and Imagination: Explorations in Psychoanalysis, London: Routledge, p. 109-119. (For Britton’s summary of ideas on “psychic reality” vs “external reality”, please see Part 1 of the same book) Kristeva, Julia (1989) “Psychoanalysis—A Counterdepressant”, Chapter 1 in Black Sun: Depression and Melancholia, New York: Columbia University Press, p. 1-30 Kristeva, Julia (1989) “Dostoyevsky, Suffering, Forgiveness” Chapter 7 in Black Sun: Depression and Melancholia, New York: Columbia University Press, p. 173-188 Sleeping Beauty (film) by Julia Leigh Baudrillard, Jean (1982) In the Shadow of the Silent Majorities [pages TBA] The Banishment (film) by Zvyagintsev | ||||||||||||
Teaching Methods | There are no “wrong” comments in this classroom; and all sorts of contributions from students with all sorts of backgrounds are welcome. This is a course about self-enhancement in your own unique way; the students will be expected to develop according to their standards, not the instructor’s or other students’. I will take attendance; your attendance and the way you attend and contribute (although, again, in your own way) will be my primary concern. I appreciate that you may be time-strained due to work-load from other courses, you may have ups and downs related to various issues in life; but anything that is related to life is also related to the content of this course, so I ask you to show up with whatever it is that is burdening you, and let’s try to figure out together how this matter you are bringing to the class with you may be transformed. In my intention, the classroom the course sessions will take place in is a living, interactively creative -and also a creating- area, so I need your presence above all. If you are miserable, bring your misery to the classroom to see how your misery will affect our discussion and what we may make of it together. I will put quotations, maybe paragraphs, a work of fiction or essay to Blackboard each week, and will expect you to think it through over the week before our class hour. Besides the short-stories/plays/poems, and sometimes essays/chapters I will put on the Board, I will also give terms related to psychoanalysis and will expect you to search the definition of the term yourself using any means available to you (videos, internet search, written materials; anything you like) and come up with a definition of your own, as well as with some concrete examples to the term/concept, and to think through the term/s in relation to the work of literature that will be studied and try to draw some ideas about how they may go together. Sometimes, I will put a poem with a short-story and will ask you to think them in their relation with each other, along with some psychoanalytic concepts. This is not a creative writing course; but it is organized to be of benefit to those who may be interested in becoming creative writers, or those who may not be interested in becoming creative writers, but those who are interested in becoming better readers of literature; those who would like to probe more into the dynamics of artistic creation or those who are inspired by ideas regarding the creative process, individuality, authenticity, or, what I call vertical life. | ||||||||||||
Homework and Projects | Homework | ||||||||||||
Laboratory Work | None | ||||||||||||
Computer Use | None | ||||||||||||
Other Activities | None | ||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||
Course Administration |
nihanka@gmail.com or kayan@mef.edu.tr Attendance at all classes is compulsory. Students arriving 15 min. late will not be allowed to join that class. In case of missing an exam, students must provide an acceptable and documented excuse. Make-up exam will be held for the missed exams. Students are expected to treat university staff and others respectfully at all times. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations will not be tolerated and will be punished according to YÖK and university regulations. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 3 | 112 | ||
Proje | 1 | 24 | 24 | ||||
Total Workload | 136 | ||||||
Total Workload/25 | 5.4 | ||||||
ECTS | 5 |