School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 357
Course Title in English Brief Interventions and Therapies
Course Title in Turkish Kısa Süreli Müdahaleler ve Terapiler
Language of Instruction EN
Type of Course Lecture,Flipped Classroom
Level of Course Intermediate
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 0
Estimated Student Workload 154 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 208 - Adult Psychopathology | PSYC 301 - Child and Adolescent Psychopathology
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Adult psychopathology or Child and adolescent psychopathology
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To become familiar with the clinical psychology, psychotherapy techniques, psychopathology, innovative methods and brief solution focused perspective in therapy sessions; to be able to understand and interpret case formulation and treatment plan via case study examples.
Course Description This course aims to introduce the students to the innovative and brief psychotherapy techniques. Students are introduced to psychopathology, psychotherapy techniques and short term manual for therapy sessions.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Psikopatoloji ve değerlendirme bilgisine sahip olmak.
2) Vaka formülasyonunu düzenlemek ve pratik etmek.
3) Vaka çalışmalarını eleştirmek ve yeniden düşünmek.
4) Terapi seansı için yeni teknolojik yöntemleri anlamak ve kullanmak.
5) Klinik psikoterapi becerilerini pratiğini yapmak.
6) Tedavi planları düzenlemek.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
Prepared by and Date SENA CÜRE ACER , March 2022
Course Coordinator BANU FEMİR GÜRTUNA
Semester Fall
Name of Instructor Öğr. Gör. NAZLI IŞIK BİRÇEK GÜL

Course Contents

Hafta Konu
1) Kısa Terapi Nedir? • Kısa terapi çalışmasına duyulan ihtiyaç • Kısa terapinin postmodern biçimi • Kısa psikoterapiler arasındaki farklılıklar ve benzerlikler • Kısa terapi için hasta seçim kriterleri
2) • Davranış Değişikliği Modeli • Motivasyonel Görüşme • Tarama ve Kısa Müdahale • Vaka Örneği: Madde Kullanımı/Alkol Kullanımı için Kısa Müdahale
3) Çözüm Odaklı Kısa Terapi • Çözüm odaklı ilkeler ve teknikler • Postmodern teoriler • Eklektisizme stratejik bir yaklaşım • Anksiyetenin Tedavisinde Çözüm Odaklı Üçgen Yaklaşımı • Vaka Örneği/formülasyonu: Anksiyete Bozukluğu
4) İlişkisel Terapi (IPT) Nedir? • İlişkisel eksiklikler • Depresyon için kanıta dayalı psikoterapi • Problemleri çözme: yas, ilişkisel rol anlaşmazlıkları, rol geçişleri • Vaka Örnekleri: Yetişkinler, ergenler ve yaşlı yetişkinler için depresyon tedavisi
5) Kısa Bilişsel Davranışçı Terapi Nedir? • Kısa Bilişsel Davranışçı Terapiye (CBT) Giriş • Vaka Kavramsallaştırması ve Tedavi Planlaması • Hastayı Kısa Bilişsel Davranışçı Terapiye Yönlendirme • Amaç Belirleme, Gündem Belirleme, Ev Ödevi
6) Kısa Eklektik Psikoterapi Kısa Eklektik Psikoterapi (BEPP) ile PTSD: • Travma Sonrası Stres Bozukluğu (PTSD) hakkında psikoeğitim • Rahatlama ve hayali maruz kalma • Vaka Örneği: Travma Sonrası Stres Bozukluğu
7) Stratejik Terapiler • Panik, fobiler, obsesyonlar ve kompulsiyonlar, yeme bozuklukları üzerindeki etkinliği • Problemin nasıl işlediği üzerinde çalışma • Stratejik müdahaleler • İletişim teknikleri • Yer değiştirme • Süreç odaklı psikoeğitimsel (POP) tedavi modeli
8) Gruplara Yönelik Kısa Terapi • Problem çözme becerilerinin geliştirilmesi • Fonksiyonel Analitik Psikoterapi: Kısa, grup mindfulness müdahalesi • Kişilik bozukluğu için kısa grup terapisi
9) Kısa Terapilere Odaklanan Transdiagnostik Bir Bakış Açısı • Yeme Bozuklukları için Kısa Terapiler • Vaka Örneği: Yeme Bozukluğu
10) Kısa Duygu Odaklı Terapi • İnsancıl–bütünleştirici, araştırma temelli bir yöntem • İnsani duygunun önceliği • Dönüşümsel değişim • Duygusal değişim süreci: altı ardışık aşama • Ağrı pusulası • Bos sandalye ve iki sandalye çalışması
11) Midterm & Ödev
12) Kısa Naratif Terapi • Konuşma ve sorgulama süreci • Hayat hikayeleri (veya anlatılar) • Narratif-metafor dinamiği • Terapide metaforların kullanımı • Terapötik mektupların kullanımı
13) Kişilik Bozukluğu için Kısa Müdahale • Kısa psikoterapi ve toplumsal bağlantı modeli • İntihar önleme ve yönetimi • Vaka Örneği: İntihar girişiminin ardından destek
14) Kısa Terapi ve Aile Terapisi • Çocuklar ve aileleriyle kısa psikoterapinin öğretilmesi ve değerlendirilmesi için bir model • Planlı, zaman sınırlı terapinin bir yöntemi • Yapısal aile terapisinden, eğitimsel, davranışsal ve bilişsel müdahalelerden teknikler • Vaka: Çocuk/ergen ve aile ilişki problemleri
15) Final Sınavı Dönemi
16) Final Sınavı Dönemi
Required/Recommended ReadingsTextbook: Dewan. M J., Steenbarger, B.N.,Greenberg, R.P. (eds.)(2007).The Art and Science of Brief Psychotherapies: A Practitioner’s Guide. Other Readings: 1. Dewan MJ, Steenbarger BN, Greenberg RP, eds. The Art and Science of Brief Psychotherapies: A Practitioner’s Guide. Washington, DC: American Psychiatric Press, Inc; 2004. 2. Dewan MJ, Steenbarger BN, Greenberg RP. Brief psychotherapies. In: Hales RE, Yudofsky SC, Gabbard, eds. The American Psychiatric Publishing Textbook of Psychiatry. 5th ed. Washington, DC: American Psychiatric Publishing; 2008:1155-1170. 3. Dewan MJ, Steenbarger BN, Greenberg RP. Brief psychotherapies. In: Tasman A, Kay J, Lieberman JA, eds. Psychiatry. Vol 2. 3rd ed. New York: Wiley; 2008:1889-1903. 4. Stuart S. Brief interpersonal psychotherapy. In: Dewan MJ, Steenbarger BN, Greenberg RP, eds. The Art and Science of Brief Psycho¬therapies: A Practitioner’s Guide. Washington, DC: American Psychiatric Press, Inc; 2004:119-156. 5. De Shazer S. Investigating Solutions in Brief Therapy. New York: WW Norton; 1988. 6. Walter JL, Peller JE. Becoming Solution-Focused in Brief Therapy. New York: Brunner/Mazel; 1992. 7. Greenberg RP. Essential ingredients for successful psychotherapy: effect of common factors. In: Dewan MJ, Steenbarger BN, Greenberg RP, eds. The Art and Science of Brief Psychotherapies: A Practitioner’s Guide. Washington, DC: American Psychiatric Publishing; 2004:231-242. 8. Prochaska JO, Norcross JC. Stages of change. In: Norcross JC, ed. Psychotherapy Relationships That Work: Therapist Contributions and Responsiveness to Patients. New York: Oxford University Press; 2002: 303-314. 9. 10. Blatt SJ, Quinlan DM, Zuroff DC, Pilkonis PA. Interpersonal factors in brief treatment of depression: further analyses of the National Institute of Mental Health Treatment of Depression Collaborative Research Program. J Consult Clin Psychol. 1996;64:162-171.
Teaching MethodsThis course will be in the lecture format. Before the lecture, students will be expected to read each week’s articles and chapters prior the course. Students will work independently but also they need to do group works in classroom. Student will discuss and evaluate new psychotherapy techniques. Students will be expected to contribute to class discussions.
Homework and ProjectsCase formulation and treatment plan
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesClassroom discussion, readings, videos, power-point etc.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 15
Ödev 1 % 30
Sunum 1 % 20
Rapor Teslimi 1 % 35
TOTAL % 100
Course Administration acers@mef.edu.tr

Attendance at all classes is mandatory. Students arriving late or unprepared will be barred from that class, which will impact upon their continuous assessment grade. Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled presentation, assignment and final assignment deadlines. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 2 98
Sunum / Seminer 2 14 28
Ödevler 1 16 2 18
Rapor Teslimi 1 10 10
Total Workload 154
Total Workload/25 6.2
ECTS 6