School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | |||||||
Course Code | CE 401 | |||||||
Course Title in English | Construction Management | |||||||
Course Title in Turkish | Yapı İşletmesi | |||||||
Language of Instruction | EN | |||||||
Type of Course | Flipped Classroom,Lecture,Project | |||||||
Level of Course | Introductory | |||||||
Semester | Fall | |||||||
Contact Hours per Week |
|
|||||||
Estimated Student Workload | 130 hours per semester | |||||||
Number of Credits | 5 ECTS | |||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||||
Pre-requisites | None | |||||||
Co-requisites | None | |||||||
Expected Prior Knowledge | None | |||||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | |||||||
Overall Educational Objective | To acquire basic skills and knowledge to organize and manage construction projects for their successful realization. | |||||||
Course Description | This course will familiarize the student with the construction industry and the management of construction projects, types and organization of construction firms, project life cycle, documentation, project team and site organization, project procurement methods, bidding process, contracts and contract management, fundamentals of scheduling including CPM method, time-cost relationship, cost management and control, risk management, principles of occupational health and safety at site. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) proje yönetiminin ilkelerini tanımlar; 2) tedarik yöntemlerini açıklar; 3) inşaat sözleşmelerini açıklar ve analiz eder; 4) inşaat projelerinin zamanlama tekniklerini açıklar; 5) bir inşaat projesinin finansal ve fiziki ilerleyişini nasıl takip edeceğini açıklar; 6) inşaat projelerindeki riskleri ve risk yönetimini açıklar; 7) mesleki uygulamayla ilgili konular üzerine teknik bir rapor hazırlar; 8) etkili iletişim becerilerini gösterir; |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | ||||||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | ||||||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | ||||||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | ||||||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | ||||||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | ||||||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | H | Sınav,Ödev |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | S | Proje |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | S | Sunum |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | S | Sınav,Ödev |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | N | |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | N | |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | N |
Prepared by and Date | SEYİT ÜMİT DİKMEN , November 2023 |
Course Coordinator | GÖRKEM AKYOL |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Prof. Dr. SEYİT ÜMİT DİKMEN |
Hafta | Konu |
1) | İnşaat sektörüne giriş |
2) | Proje ve inşaat yönetiminin temel kavramları |
3) | Proje yaşam döngüsü, dokümantasyon, tasarım süreci, proje ekibi |
4) | Proje tedarik yöntemleri |
5) | Sözleşmeler |
6) | Zamanlama temelleri |
7) | Zamanlama temelleri |
8) | Zamanlama temelleri |
9) | Maliyet yönetimi ve kontrol |
10) | Maliyet yönetimi ve kontrolü |
11) | Risk yönetimi |
12) | İş sağlığı ve güvenliği |
13) | İleri düzey konular |
14) | İleri düzey konular |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Required/Recommended Readings | 1. Project Management for Construction: Fundamental Concepts for Owners, Engineers, Architects and Builders by Chris Hendrickson, Department of Civil and Environmental Engineering, Carnegie Mellon University, Pittsburgh, PA 2. Technical papers to be assigned | ||||||||||||
Teaching Methods | Lectures/contact hours using ‘flipped classroom’ as an active learning technique | ||||||||||||
Homework and Projects | Term Project | ||||||||||||
Laboratory Work | None | ||||||||||||
Computer Use | Microsoft Office Applications, Tools for construction management | ||||||||||||
Other Activities | None | ||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||
Course Administration |
dikmenu@mef.edu.tr Instructor’s office: 5th Floor E-mail address: dikmenu@mef.edu.tr Rules for attendance: YÖK Regulations Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Proje | 1 | 45 | 1 | 46 | |||
Total Workload | 130 | ||||||
Total Workload/25 | 5.2 | ||||||
ECTS | 5 |