School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 422
Course Title in English Readings and Research in Cognitive Psychology II
Course Title in Turkish Bilişsel Psikolojide Okuma ve Araştırma II
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Advanced
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: Lab: 1 Other:
Estimated Student Workload 207 hours per semester
Number of Credits 7.5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Research methods in psychology
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To become familiar with the advanced theoretical background of major areas of social and perceptual decision making; to be able to integrate theoretical knowledge to psychological research practice and to be able to understand, critique and present empirical articles published in highly acclaimed psychology journals.
Course Description This course is an advanced course on readings and research in decision making. The main goals of the course are to familiarise the students with the theoretical background of decision making, and incorporate the practical aspects of these theories to their own decisions. At the end of the course, the students would be equipped with the basic tenets of normative and descriptive models of decision making. The course will also provide knowledge on more mechanistic models of decision making, especially in the domain of perceptual decision making. Students will also be able to conduct research, evaluate the findings and write them up in an empirical format. It will also enable students to critically evaluate empirical results published in scientific journals.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) temel karar verme kuramlarını anlamak
2) bilimsel makaleleri kullanılan araştırma yöntem ve teorileri açısından değerlendirmek;
3) bilimsel araştırma yapmak
4) jamovi kullanarak araştırma bulgularını analiz etme ve değerlendirme;
5) araştırma bulgularını görgül bir şekilde yazmak;
6) Psikolojik teorileri ve araştırmaları doğru etik formatta tartışır ve sunar.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular.
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir.
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir.
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar.
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur.
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir.
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur.
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. S
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. N
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. N
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. S
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. N
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. N
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. N
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. N
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. S
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. H
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. N
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. N
Prepared by and Date YALCIN AKIN DUYAN , March 2022
Course Coordinator YALCIN AKIN DUYAN
Semester Fall
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi YALCIN AKIN DUYAN

Course Contents

Hafta Konu
1) Giriş ve tanıtım
2) Karar Verme Nedir?
3) Seçici algı ve bilişsel uyumsuzluk
4) Bellek ve geçmişe bakış önyargıları
5) Sorular cevapları nasıl etkiler?
6) Karar verme modelleri
7) Sezgisel Yöntemler ve Önyargılar
8) ARAŞTIRMA ÖNERİSİ SUNUMLARI
9) Sinyal Algılama Kuramı
10) Karar Vermenin Sinirsel Temeli
11) Algısal karar verme modelleri
12) Karar Vermeyi Etkileyen Bilişsel Faktörle
13) Üstbiliş
14) Üstbiliş Kuramları
15) Proje Sunumları
16) Proje Sunumları
Required/Recommended ReadingsTextbook: Scott Plous - The Psychology of Judgment and Decision Making (1993). McGraw-Hill Articles & Book Chapters: Ariely, D. (2009). Predictably irrational. HarperCollins. (Chapter 1) Grossberg, S., & Pilly, P. K. (2008). Temporal dynamics of decision-making during motion perception in the visual cortex. Vision Research, 48(12), 1345–1373. https://doi.org/10.1016/j.visres.2008.02.019 Mulder, M. J., van Maanen, L., & Forstmann, B. U. (2014). Perceptual decision neurosciences - a model-based review. Neuroscience, 277(February 2016), 872–884. https://doi.org/10.1016/j.neuroscience.2014.07.031 Brown, S. D., & Heathcote, A. (2008). The simplest complete model of choice response time: Linear ballistic accumulation. Cognitive Psychology, 57(3), 153–178. https://doi.org/10.1016/j.cogpsych.2007.12.002 Gold, J. I., & Shadlen, M. N. (2007). The neural basis of decision making. Annual Review of Neuroscience, 30, 535–574. https://doi.org/10.1146/annurev.neuro.29.051605.113038 Krajbich, I., Lu, D., Camerer, C., & Rangel, A. (2012). The attentional drift-diffusion model extends to simple purchasing decisions. Frontiers in Psychology, 3(JUN). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2012.00193 Rosenbaum, D., Glickman, M., Fleming, S. M., & Usher, M. (2022). The Cognition/Metacognition Trade-Off. Psychological Science, 33(4), 613–628. https://doi.org/10.1177/09567976211043428 Stevens, S. S. (2013). The Psychophysics of Sensory Function. Sensory Communication, 48(2), 1–33. https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262518420.003.0001 Costa, A., Foucart, A., Arnon, I., Aparici, M., & Apesteguia, J. (2014). “Piensa” twice: On the foreign language effect in decision making. Cognition, 130(2), 236–254. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2013.11.010 Whitney, P., Rinehart, C. A., & Hinson, J. M. (2008). Framing effects under cognitive load: The role of working memory in risky decisions. Psychonomic Bulletin and Review, 15(6), 1179–1184. https://doi.org/10.3758/PBR.15.6.1179 Smith, P. L., & Ratcliff, R. (2004). Psychology and neurobiology of simple decisions. Trends in Neurosciences, 27(3), 161–168. https://doi.org/10.1016/j.tins.2004.01.006 Liu, T., & Pleskac, T. J. (2011). Neural correlates of evidence accumulation in a perceptual decision task. Journal of Neurophysiology, 106(5), 2383–2398. https://doi.org/10.1152/jn.00413.2011 Teodorescu, A. R., & Usher, M. (2013). Disentangling decision models: from independence to competition. Psychological Review, 120(1), 1–38. https://doi.org/10.1037/a0030776 Yeung, N., & Summerfield, C. (2012). Metacognition in human decision-making: confidence and error monitoring. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B, Biological Sciences, 367(1594), 1310–1321. https://doi.org/10.1098/rstb.2011.0416 Insabato, A. (2014). Neurodynamical theory of decision confidence. Heitz, R. P. (2014). The speed-accuracy tradeoff: History, physiology, methodology, and behavior. Frontiers in Neuroscience, 8 JUN. https://doi.org/10.3389/fnins.2014.00150 Forstmann, B. U., Ratcliff, R., & Wagenmakers, E.-J. (2015). Sequential Sampling Models in Cognitive Neuroscience: Advantages, Applications, and Extensions. Annual Review of Psychology, 1–47. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-122414-033645
Teaching MethodsThis course will be taught entirely in the flipped format. Students will be assigned an reading materials every week. During class time, I will first assess and reinforce the students’ grasp of basic concepts from these articles. Each week, a number of students will be responsible to create discussion questions regarding the article and the articles will be discussed based on their research methodology and theoretical background. Also, each week students will learn to advance their literature reviewing skills as well as coding and analyzing in jamovi. Students will be expected to prepare for class by spending sufficient time to master the preparatory materials. They will also be expected to contribute appropriately to class discussions and to assisting the learning of other students. I as the instructor commit to preparing and selecting high-quality materials for each class. This course is aimed at final year Psychology students.
Homework and ProjectsStudents will be asked to coordinate one of the discussion sessions of the course based on the assigned required reading of an article published in high impact psychology journals. They will be asked to make presentation based on these articles and provide discussion questions. Students will also be asked to collect data, code and analyze it on jamovi and write an empirical article based on these analyses in APA format.
Laboratory WorkStudents will use the lab jamovi facilities to enter and analyze the data they have collected as well as to do literature review for their empirical paper.
Computer UseStudents will work with jamovi to enter and analyze the data they have collected as well as to do literature review for their empirical paper.
Other ActivitiesStudents will be asked to read each week’s articles prior to that week’s classroom session. Classroom discussions will be based on these readings.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Uygulama 1 % 10
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ödev 1 % 30
Final 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration duyany@mef.edu.tr

Students arriving late or unprepared will be barred from that class, which will impact upon their continuous assessment grade. Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. There will be a make-up exam if students miss the midterm. Make-up exams could be in a different format than midterm or final exam. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 4 126
Uygulama 1 10 10
Ödevler 1 10 8 3 21
Küçük Sınavlar 1 10 10
Final 2 20 40
Total Workload 207
Total Workload/25 8.3
ECTS 7.5