School/Faculty/Institute | Graduate School | ||||||
Course Code | PDR 504 | ||||||
Course Title in English | Professional Ethics and Legal Issues | ||||||
Course Title in Turkish | Meslek Etiği ve Yasal Konular | ||||||
Language of Instruction | TR | ||||||
Type of Course | Ters-yüz öğrenme,Lecture | ||||||
Level of Course | İleri | ||||||
Semester | Fall | ||||||
Contact Hours per Week |
|
||||||
Estimated Student Workload | 136 hours per semester | ||||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||||
Pre-requisites | None | ||||||
Co-requisites | None | ||||||
Expected Prior Knowledge | Knowledge of research methods at undergraduate level | ||||||
Registration Restrictions | Graduate Students Only | ||||||
Overall Educational Objective | This course aims to provide knowledge and skills regarding ethical principles and general practice standards in the field of psychological counseling and guidance, decision-making in accordance with professional ethics, client rights and responsibilities of the psychological counselor, and legal problems. | ||||||
Course Description | During the semester, lessons will be conducted under the following topics: 1. Conceptually human rights, ethics and law, ethics and law in professional practice 2. Ethical problems, ethical dilemmas in the field of PDR (over professional practice examples) 3.Laws and regulations in the field of PDR and their working order in practice 4. PDR professional practices in ethical and legal framework An environment will be created where students will be both effective buyers and presenters, express their opinions and discuss them. Students will not only be able to absorb the topics but also comprehend them as practical knowledge. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Kişi bir genç erişkin olarak yaşamın her alanında geçerli olan ahlak, etik ve hukuk konularındaki yerleşik bilgisi ve uygulamalarıyla ilgili haberdarlığını anımsar. 2) Ahlak, etik, hukuk kavramları ve yaşamdaki uygulamaları arasındaki farklılık ve benzerlikleri ayırt edebilmek. 3) Toplumsal yaşam, mesleki uygulama alanındaki etik ve hukuki yanlışları ve doğruları tanımak ve ayırt etmek. 4) Etik kurallar ve yönetmelikler hakkında bilgi edinir ve mesleki uygulamada bu düzenlemelere göre davranmak, uygun olmayan tutum ve davranışlar karşısında nasıl davranacağını tartışarak öğrenmek. 5) Her öğrenci PDR alanından en az bir etik ve bir de hukuki sorunu incelemiş ve tartışmış olarak bu tür sorunların bütünü üzerinde genel bir kavrayış kazanmış olmak. 6) Mesleki etik ve hukuk alanında akademik okuma yapmak. 7) Mesleğini etik ilkelere göre uygular ve etik ilkeleri savunmak |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Lisans yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | |||||||
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve tartışır. | |||||||
3) Kuramsal ve deneyimsel perspektifler ile eğitim psikolojisine dair anlayış geliştirir. | |||||||
4) Danışmanlık uygulamasının temelini oluşturan tarihsel, çağdaş ve gelecekteki teorik perspektifleri tanımlar. | |||||||
5) Çeşitli gelişim, kişilik ve öğrenme teorilerini ve bunların danışmanlık uygulamasıyla ilgisini anlar. | |||||||
6) Psikolojik danışma ve rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | |||||||
7) Teoriye dayalı yaklaşımların farklı sosyal, kültürel ve gelişimsel özelliklere sahip danışanlarda uygulanmasına dair kavramsal süreçleri anlar. | |||||||
8) Teknikleri ve müdahaleleri kullanma, kavramsallaştırma ve kendi teorik yaklaşımlarına ilişkin kişisel bir anlayış geliştirme de dahil olmak üzere, teorik anlayışı danışanlarla çalışmaya dahil etmeyi anlar. | |||||||
9) Grup danışmanlığı dinamiklerini anlar ve danışanlarla dönüşümsel deneyimler oluşturmak için uygun ve ilgili kolaylaştırıcı becerilerini kullanarak çeşitli grup türlerine rehberlik edebilir. | |||||||
10) Önleme ve müdahaleye yönelik çok katmanlı bir yaklaşım dahilinde danışmanlık hizmetlerini uygularken gelişimsel süreçleri dikkate alır ve tanır. | |||||||
11) Bilimsel araştırma makaleleri ve araştırma projeleri yazabilir ve yorumlayabilir. | |||||||
12) Nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak uzmanlık gerektiren sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | |||||||
13) Bilimsel araştırmaları analiz edebilir ve araştırma bulgularının danışmanlık sürecine nasıl entegre edebileceğini anlar. | |||||||
14) Mesleki sınırlamalar ve yetkinlikler konusunda etik bir anlayış sergiler ve bu etik standartlarla ilgili olarak kendi performanslarını nasıl değerlendireceklerini anlar. | |||||||
15) Kuramlar, araştırmalar ve kişisel deneyimlerden beslenen ve bunlara dayanan danışmanlık uygulamalarına yönelik bir psikoeğitim programı tasarlar. | |||||||
16) Görüşme ve vaka kavramsallaştırmayı içeren psikolojik danışma becerilerini sergiler. | |||||||
17) Etkili terapötik faktörler ve özelliklere dayalı olarak bireysel ve grupla psikolojik danışma uygular. | |||||||
18) Alanda okumalar yaparak ve deneyimlerini sürdürerek dinamik ve güncel kalmanın önemini bilir. | |||||||
19) Kendi yeterliliklerini değerlendirebilir ve hassas bir popülasyonla çalışacağında konu hakkında güvenilir kaynaklardan bilgilenmek için okumalar yapar veya alandaki uzmanlardan destek/süpervizyon isteyebilir. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | N | |
2) | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve tartışır. | N | |
3) | Kuramsal ve deneyimsel perspektifler ile eğitim psikolojisine dair anlayış geliştirir. | N | |
4) | Danışmanlık uygulamasının temelini oluşturan tarihsel, çağdaş ve gelecekteki teorik perspektifleri tanımlar. | N | |
5) | Çeşitli gelişim, kişilik ve öğrenme teorilerini ve bunların danışmanlık uygulamasıyla ilgisini anlar. | N | |
6) | Psikolojik danışma ve rehberlik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | N | |
7) | Teoriye dayalı yaklaşımların farklı sosyal, kültürel ve gelişimsel özelliklere sahip danışanlarda uygulanmasına dair kavramsal süreçleri anlar. | N | |
8) | Teknikleri ve müdahaleleri kullanma, kavramsallaştırma ve kendi teorik yaklaşımlarına ilişkin kişisel bir anlayış geliştirme de dahil olmak üzere, teorik anlayışı danışanlarla çalışmaya dahil etmeyi anlar. | N | |
9) | Grup danışmanlığı dinamiklerini anlar ve danışanlarla dönüşümsel deneyimler oluşturmak için uygun ve ilgili kolaylaştırıcı becerilerini kullanarak çeşitli grup türlerine rehberlik edebilir. | N | |
10) | Önleme ve müdahaleye yönelik çok katmanlı bir yaklaşım dahilinde danışmanlık hizmetlerini uygularken gelişimsel süreçleri dikkate alır ve tanır. | N | |
11) | Bilimsel araştırma makaleleri ve araştırma projeleri yazabilir ve yorumlayabilir. | N | |
12) | Nicel ve nitel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak uzmanlık gerektiren sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | N | |
13) | Bilimsel araştırmaları analiz edebilir ve araştırma bulgularının danışmanlık sürecine nasıl entegre edebileceğini anlar. | N | |
14) | Mesleki sınırlamalar ve yetkinlikler konusunda etik bir anlayış sergiler ve bu etik standartlarla ilgili olarak kendi performanslarını nasıl değerlendireceklerini anlar. | N | |
15) | Kuramlar, araştırmalar ve kişisel deneyimlerden beslenen ve bunlara dayanan danışmanlık uygulamalarına yönelik bir psikoeğitim programı tasarlar. | N | |
16) | Görüşme ve vaka kavramsallaştırmayı içeren psikolojik danışma becerilerini sergiler. | N | |
17) | Etkili terapötik faktörler ve özelliklere dayalı olarak bireysel ve grupla psikolojik danışma uygular. | N | |
18) | Alanda okumalar yaparak ve deneyimlerini sürdürerek dinamik ve güncel kalmanın önemini bilir. | N | |
19) | Kendi yeterliliklerini değerlendirebilir ve hassas bir popülasyonla çalışacağında konu hakkında güvenilir kaynaklardan bilgilenmek için okumalar yapar veya alandaki uzmanlardan destek/süpervizyon isteyebilir. | N |
Prepared by and Date | , |
Course Coordinator | EZGİ TOPLU DEMİRTAŞ |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Öğr. Gör. BADE VARDARLI |
Hafta | Konu |
1) | Derse giriş, tanışma ve ders izlencesinin gözden geçirilmesi |
2) | Kavram ve uygulama alanı olarak ahlak, etik ve hukuk - Sözleşme |
3) | Meslek sınırları, hakları, hukuk ve etik… |
4) | Yönetsel, mesleki ve örgütsel etik… |
5) | İnsan hakkı olarak eğitim, eğitim ortamında etik ve hukuk |
6) | Eğitim (pedagoji) ve psikoloji ile etik/ahlak ilişkisi- Psikolojik danışmanlıkta etik ilkelerin kaynakları ve çerçevesi |
7) | Danışanın özerkliğine saygı – Danışanın zihinsel yeterliği, bilgilendirimli olur |
8) | Danışmanın kişisel, mesleki yeterliği- süpervizyon alma ve verme |
9) | Psikolojik danışman ve danışana, meslektaşına, topluma karşı sorumluluğu |
10) | Sırdaşlık /Gizlilik- kayıtların saklanması istisnai durumlar… |
11) | Danışmada istismarın önlenmesi – cinsel, duygusal, maddi istismar |
12) | Etik sorun/ ikilem / açmaz çözme |
13) | Danışmanın bireysel ve kurumsal yönden hukuksal sorumluluğu |
14) | Psikolojik Danışma ve Rehberlik Etik Kurallarının ve Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Etik Yönergesinin gözden geçirilmesi |
15) | Dönem Sonu Sınavlar |
16) | Dönem Sonu Sınavlar |
Required/Recommended Readings | 1. Aydın İ (2017). Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik, Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık. 2. Bağatur JI (2016). Sorularla Özel Eğitim Hukuku. Ankara, Eğiten Kitap Yayıncılık. 3. Barker PJ, Baldwin S (1991). Ethical Issues in Mental Health. London, Chapman & Hall 4. Bezirci M (2017). Etik İlkeler ve Etik Eğitimi. Konya, Çizgi Kitabevi Yayınları 5. Bond T. (2017) Psikolojik Danışmanlıkta Etik ve Yasal Konular, (Çev B. Yeşilyaprak). İstanbul, Nobel Akademik Yayıncılık. 6. Demirkasımoğlu N (2020). Etik ve Eğitim. Ankara, Anı Yayıncılık. 7. Gümüş AE, Gümüş MA (2018). Psikolojik Danışmada Etik ve Hukuk. İstanbul, On İki Levha Yayıncılık. 8. Ilğan A (2020). Eğitimde Ahlak ve Etik. Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık. 9. Koçak O (2018). Afet Yönetimi ve Etik. Bursa, Ekin Yayınevi. 10. Kuçuradi İ. (2019). Ahlak, Etik ve Etikler. Ankara, Türkiye Felsefe Kurumu 11. Pieper A (2012): Etiğe Giriş, (Çev. V Atayman, G Sezer), İkinci baskı. İstanbul, Ayrıntı Yayınları. 12. Tepe H. (2001) Etik ve Meslek Etikleri. Ankara, Türkiye Felsefe Kurumu 13. Zeren ŞG (2020). Psikolojik Danışmada Yeni Açılımlar ve Çevrimiçi Psikolojik Danışma: Uygulayıcılar İçin El Kitabı. Ankara, Pegem Akademi Yayıncılık. 14. Millî Eğitim Bakanlığı Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Etik Yönergesi. http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_08/31230349_RPDH_Etik_Yonergesi_.pdf. 15. Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanında çalışanlar için Etik Kurallar https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/44163/mod_resource/content/0/PDR%20Etik.pdf 16. Çocuk Koruma Kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5395.pdf 17. Türk Ceza Kanunu. https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5237-20150327.pdf | ||||||||||||
Teaching Methods | Based on the flipped learning philosophy implemented by MEF University, students will be supported to actively build the bridge between theoretical knowledge, daily life and practice with interactive and student-oriented teaching methods. | ||||||||||||
Homework and Projects | - | ||||||||||||
Laboratory Work | - | ||||||||||||
Computer Use | - | ||||||||||||
Other Activities | - | ||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||
Course Administration |
İntihal Uyarısı 1. Sizin tarafınızdan gönderilen ve adınızı taşıyan herhangi bir ödev veya rapor, eğitmeninizden önceden yazılı onay almadığınız sürece, daha önce başka bir ders için gönderilmemiş, sadece bu ders için hazırlanmış kendi orijinal çalışmanız olduğu varsayılır. 2. Ev ödeviniz veya projeniz de dahil olmak üzere teslim ettiğiniz her çalışmanızın, diğer kişiler tarafından yayınlarda, Web sitelerinde veya diğer kaynaklarda ancak uygun şekilde atıfta bulunarak yazılan kelimeleri veya fikirleri kullanabilirsiniz. "Doğru atıf" çalışmanızda yeniden ürettiğiniz başkalarının sözlerini veya fikirlerini, genellikle bir dipnot veya parantez biçiminde, orijinal kaynağını ve kullanımınızın kapsamını tam olarak tanımladığınız anlamına gelir. 3. Kampüs topluluğunun bir üyesi olarak, tüm akademik çabalarınızda dürüstlük göstermenizin beklendiğini ve kendi değerleriniz doğrultusunda değerlendirileceğinizi unutmamalısınız. Bu nedenle akademik başarılarınızdan gurur duyun ve MEF Üniversitesi'nde akademik bütünlüğün korunmasına ve geliştirilmesine yardımcı olun. 4. Araştırma yöntemleri dersi kapsamında, herhangi bir intihal, etik dışı davranış dersten kalma ile sonuçlanacaktır ve YÖK’ün ve/veya üniversitenin yürürlükte olan yaptırımları kapsamında değerlendirilecektir. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Ödevler | 14 | 1 | 1 | 28 | |||
Final | 1 | 0 | 10 | 10 | |||
Total Workload | 136 | ||||||
Total Workload/25 | 5.4 | ||||||
ECTS | 5 |