School/Faculty/Institute Graduate School
Course Code MECH 503
Course Title in English Sensors Drive Systems and Automation with Microcontrollers
Course Title in Turkish Mikrodenetleyici Tabanlı Otomasyon Sistemleri
Language of Instruction EN
Type of Course Select
Level of Course Select
Semester
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: Lab: 2 Other:
Estimated Student Workload 188 hours per semester
Number of Credits 7.5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Co-requisites None
Expected Prior Knowledge Basic knowledge on programming
Registration Restrictions Only Graduate Students
Overall Educational Objective To learn and practice microcontroller based control systems, which include input means such as sensors as well as actuators to drive such as motors
Course Description This course focuses on the practical design and applications of microcontroller based systems. The main topics covered in the course are: sensors, drive systems and system conditions, driver hardware and software; operation principles and selection of electric motors and motor drivers according to performance; data communication, protocols, wireless communication and sensor networks; design, programming and implementation of microcontroller systems.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) describe various sensors and actuators used in a microprocessor based system,
2) distinguish electric motors and apply necessary hw/sw drivers to use them,
3) recognize and utilize the communication protocols,
4) understand non-functional constraints on microcontroller based systems,
5) analyze power, energy, and timing costs of a microcontroller based system,
6) design a microcontroller based system achieving the given constraints.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, mekatronik mühendisliği ve robotik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir.
2) Mekatronik mühendisliği ve robotik konularında bilimsel araştırma yaparak derinlemesine ve genişlemesine kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
3) Mekatronik mühendisliğinde kullanılan analiz ve modelleme yöntemleri ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir.
4) Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar.
5) Mekatronik sistemlerin süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
6) Mekatronik ve robotik sistemlerin tasarlanması ve gerçeklenmesi aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
7) Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahip olduğunu inceler ve uygulamalarıyla gösterir.
8) Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda mekatronik ve robotik sistemlerin tasarlanması ve analizinde çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
9) İngilizce dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10) Mekatronik ve robotik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlar.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, mekatronik mühendisliği ve robotik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. H
2) Mekatronik mühendisliği ve robotik konularında bilimsel araştırma yaparak derinlemesine ve genişlemesine kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. H
3) Mekatronik mühendisliğinde kullanılan analiz ve modelleme yöntemleri ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir. H
4) Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar. H
5) Mekatronik sistemlerin süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. S
6) Mekatronik ve robotik sistemlerin tasarlanması ve gerçeklenmesi aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. N
7) Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahip olduğunu inceler ve uygulamalarıyla gösterir. S
8) Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda mekatronik ve robotik sistemlerin tasarlanması ve analizinde çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır. S
9) İngilizce dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. S
10) Mekatronik ve robotik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlar. H
Prepared by and Date TUBA AYHAN ,
Course Coordinator TUBA AYHAN
Semester
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi TUBA AYHAN

Course Contents

Hafta Konu
1) Microcontrollers and microcontroller based system design principles
2) Sensors and Signal Conditioning
3) Sensors and Signal Conditioning
4) Actuators
5) Electric motors and drivers
6) Programming Microcontrollers
7) Using I/O with Microcontrollers
8) Interrupt driven I/O
9) Data processing and motor driving
10) Serial communication standards
11) Communication protocols
12) Functional and non-functional constraints
13) Application: microcontroller based system design
14) Application: microcontroller based system design
15) Final Examination Period
16) Final Examination Period
Required/Recommended ReadingsList of readings and indication whether they are required or recommended. Required: W. Bolton, Mechatronics: Electronic Control Systems in Mechanical and Electrical Engineering, 6th edition, Pearson, 2015 Chapter 8: Stepper Motors in C. W. de Silva, Sensors and Actuators - Engineering System Instrumentation, Second Edition, CRC Press, 2016 Recommended: C. W. de Silva, Sensors and Actuators - Engineering System Instrumentation, Second Edition, CRC Press, 2016
Teaching MethodsFlipped Classroom, lecturing, project-based learning, problem-based learning, laboratory work.
Homework and Projects
Laboratory Work
Computer Use
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Projeler 1 % 100
TOTAL % 100
Course Administration

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 2 98
Proje 1 85 2 3 90
Total Workload 188
Total Workload/25 7.5
ECTS 7.5