School/Faculty/Institute | Graduate School | ||||
Course Code | ITC 536 | ||||
Course Title in English | Fundamentals of Cybersecurity | ||||
Course Title in Turkish | Siber Güvenliğin Temelleri | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Intermediate | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 188 hours per semester | ||||
Number of Credits | 7.5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only Graduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To develop the technical skills necessary for Cyber Security, to gain practical expertise and to learn attack detection systems, techniques and software that solve cyber security problems as well as the issues of smart systems. | ||||
Course Description | This graduate course covers various domains including Internet and Web security, Security standards, Intruders and viruses, Email security, Firewalls, Varieties of attacks to information systems, Counter measures and techniques, Counter measures against a specific type of attack, Heuristic methods, Monitoring methods, Determining malicious logic, Analysis of security flaws, Enhancing protective methods. | ||||
Course Description in Turkish | Bu lisansüstü dersi şu konu başlıklarını kapsamaktadır: İnternet güvenliği, Güvenlik standartları, Yabancılar ve virüsler, E-posta güvenliği, Firewall’lar, Bilgi sistemlerine yönelik saldırı türleri, Saldırılara karşı geliştirilen yöntemler ve teknikler: Saldırı türüne özel karşı önlemler, Sezgisel önlemler, Bilgi sistemini izleme yöntemleri, Kötü niyetli davranışların saptanması, Güvenlik açıklarının incelenmesi, Önleme yöntemlerinin geliştirilmesi |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Siber güvenliğin temel kavramlarını tartışmak ve detaylandırmak 2) Farklı izinsiz giriş tespit mekanizmalarını analiz etmek ve tartışmak 3) Yaygın saldırı türlerine karşı karşı önlemleri analiz etmek ve değerlendirmek 4) Tanıtılan mekanizmaların geliştirilmesini ve uygulanmasını sağlamak |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) | ||||
2) | ||||
3) | ||||
4) | ||||
5) | ||||
6) | ||||
7) | ||||
8) | ||||
9) | ||||
10) |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | N | ||
2) | N | ||
3) | N | ||
4) | N | ||
5) | N | ||
6) | N | ||
7) | N | ||
8) | N | ||
9) | N | ||
10) | N |
Prepared by and Date | , |
Course Coordinator | TUNA ÇAKAR |
Semester | Fall |
Name of Instructor |
Hafta | Konu |
1) | Güvenlik açığı, tehdit ve saldırı |
2) | Saldırı türleri ve sınıflandırılması |
3) | Yaygın saldırılara karşı ortak savunma yöntemleri |
4) | Gizli verilere dayalı savunma yöntemleri |
5) | Sezgisel yöntemlere dayalı savunma yöntemleri |
6) | Bilgi sistemlerinin izlenmesi |
7) | Kötü niyetli davranışları tespit etme |
8) | İçeriden saldırılara karşı savunma yöntemleri |
9) | Güncel tehditler |
10) | Seçilen bir tehdide dayalı bir savunma yaklaşımı tasarlayın (Tartışma ve tümevarım) |
11) | Güncel tehditler |
12) | Seçilen bir tehdide dayalı bir savunma yaklaşımı tasarlayın (Tartışma ve tümevarım) |
13) | Makale tartışması |
14) | Makale tartışması |
15) | Proje/Sunum Dönemi |
16) | Proje/Sunum Dönemi |
Required/Recommended Readings | 1. The State of the Art in Intrusion Prevention and Detection, Al-Sakib Khan Pathan, 2014, Auerbach Publications. 2. Network Security Assessment: Know Your Network, 2nd Ed., Chris McNab, 2007, O'Reilly Media. 3. Security Strategies In Web Applications And Social Networking, Mike Harwood, Marcus Goncalves, Matthew Pemble, 2010, Jones & Bartlett Learning. 4. IT Audit, Control, and Security, 2nd Ed., Robert R. Moeller, 2010, Wiley. 5. Information Assurance Architecture, Keith D. Willett, 2008, Auerbach Publications. | |||||||||||||||
Teaching Methods | Flipped Classroom | |||||||||||||||
Homework and Projects | Assignments, Term Project | |||||||||||||||
Laboratory Work | None | |||||||||||||||
Computer Use | Required | |||||||||||||||
Other Activities | None | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
|
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Ödevler | 6 | 10 | 1 | 66 | |||
Final | 1 | 20 | 2 | 2 | 24 | ||
Total Workload | 188 | ||||||
Total Workload/25 | 7.5 | ||||||
ECTS | 7.5 |