COMP 428 Human-Computer InteractionMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Mühendislik Fakültesi
Ders Kodu COMP 428
Ders Adı İngilizce Human-Computer Interaction
Ders Adı Türkçe İnsan-Bilgisayar Etkileşimi
Öğretim Dili EN
Ders Türü Alıştırma,Ters-Yüz Öğrenme,Ders
Dersin Düzeyi Başlangıç
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 2 Okuma: None Laboratuvar : 2 Diğer: None
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 157 saat
Ders Kredileri 6 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Sadece lisans öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi İnsan-bilgisayar etkileşiminin doğrudan manipülasyon, kullanılabilirlik sağlama ve etkileşim tasarımı ilkeleri gibi prensiplerini ve özelliklerini öğrenmek; kullanıcı odaklı tasarımları tasarlama ve değerlendirme sürecini, ihtiyaç belirlemeden prototip oluşturmaya ve değerlendirmeye kadar; artırılmış gerçeklik, giyilebilir cihazlar ve robotik gibi insan-bilgisayar etkileşimi alanındaki güncel araştırma ve geliştirme durumunu öğrenmek.
Ders Açıklaması Bu ders insan-bilgisayar etkileşimi üzerine bir giriş dersidir. İnsan-bilgisayar etkileşimi, bilgisayar bilimi veya psikoloji ile ilgili daha önceki herhangi bir bilgiyi varsaymaz. Ders, insan-bilgisayar etkileşimi içerisinde üç geniş kategorideki konuyu kapsar: (a) insanlar ve bilgisayarlar arasındaki etkileşimin ilkeleri ve özellikleri; (b) kullanıcı merkezli sistemleri tasarlamak ve değerlendirmek için kullanılan teknikleri; (c) insan-bilgisayar etkileşiminde günümüzdeki en ileri araştırma ve geliştirme alanları.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) İnsan-bilgisayar etkileşimi bağlamıyla ilgili temel sorunları açıklayabilir ve tartışabilir;
2) Kullanılabilirlik ve insan-bilgisayar etkileşimiyle ilgili bilinen ilkelere dayalı olarak kullanıcı arayüzleri ve deneyimleri tasarlayabilir;
3) Kullanıcı geri bildirimi ile kullanıcı merkezli tasarımları iteratif olarak prototipleyebilir, değerlendirebilir ve geliştirebilir;
4) Bu becerileri insan-bilgisayar etkileşimindeki yeni veya açık geliştirme alanlarına uygulayabilir;
5) Gerekli altyapı bilgisi ile etik ve mesleki sorunları kabul edebilir ve detaylandırabilir;
6) Bir proje ekibinde etkili ve verimli bir şekilde çalışabilir;
7) Verilen kaynaklardan yeni bilgiler edinebilir ve uygulayabilir.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6 7
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. S Sınav
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. S Sınav
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. H Sınav
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. N
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. N
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Proje
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. N
Hazırlayan ve Tarih TUNA ÇAKAR , December 2018
Ders Koordinatörü TUNA ÇAKAR
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi TUNA ÇAKAR

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Etkileşimli Sistemlere Giriş ve Kullanılabilirlik
2) Evrensel Kullnaılabilirlik ve HCI Keşfi
3) İlkeler
4) Geri Bildirim Döngüleri
5) Doğrudan Manipülasyon ve İnsan Yetenekleri
6) Tasarım İlkeleri ve Heuritikler
7) Zihinsel Modeller ve Temsiller
8) Görev Analizi
9) Dağıtık Biliş ve Arayüzler & Politika
10) Yöntemler, Etik ve İnsan Araştırmaları
11) İhtiyaç Belirleme ve Tasarım Alternatifleri
12) Prototip Oluşturma ve Değerlendirme
13) Uygulamalar: Teknoloji, Fikirler ve Alanlar
14) İlgili Alanlar ve Sonraki Adımlar
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarDix A. et al., Human-Computer Interaction. Harlow, England: Prentice Hall, 2004, ISBN-10: 0130461091. Shneiderman, B., & Plaisant, C. Designing the User Interface. Pearson Publishing, 2013.
Öğretme TeknikleriTersyüz derslik. Öğrenciler ödevleri ferdi olarak yaparlar.
Ödev ve ProjelerÖdevler ve Projeler
Laboratuvar ÇalışmasıLaboratuvar çalışması
Bilgisayar KullanımıGerekli
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Uygulama 1 % 20
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ödev 1 % 20
Projeler 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 15
Final 1 % 20
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi cakart@mef.edu.tr
0 212 395 37 45
Öğretim üyesi ofisi: 5. Kat Telefon: 0 212 395 37 50 Ofis saatleri: Ders saatlerinden sonra. E-posta: cakart@mef.edu.tr Yoklama kuralları: YÖK Yönetmeliği. Statement on plagiarism: YÖK Yönetmeliği. http://3fcampus.mef.edu.tr/uploads/cms/webadmin.mef.edu.tr/4833_2.pdf

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 4 84
Proje 1 10 20 30
Ödevler 5 2 3 25
Final 1 15 3 18
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü/25 6.3
AKTS 6