Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Mühendislik Fakültesi | ||||||
Ders Kodu | COMP 428 | ||||||
Ders Adı İngilizce | Human-Computer Interaction | ||||||
Ders Adı Türkçe | İnsan-Bilgisayar Etkileşimi | ||||||
Öğretim Dili | EN | ||||||
Ders Türü | Alıştırma,Ters-Yüz Öğrenme,Ders | ||||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||||
Dönem | Bahar | ||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 157 saat | ||||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||
Ön Koşul | Yok | ||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | ||||||
Genel Eğitim Hedefi | İnsan-bilgisayar etkileşiminin doğrudan manipülasyon, kullanılabilirlik sağlama ve etkileşim tasarımı ilkeleri gibi prensiplerini ve özelliklerini öğrenmek; kullanıcı odaklı tasarımları tasarlama ve değerlendirme sürecini, ihtiyaç belirlemeden prototip oluşturmaya ve değerlendirmeye kadar; artırılmış gerçeklik, giyilebilir cihazlar ve robotik gibi insan-bilgisayar etkileşimi alanındaki güncel araştırma ve geliştirme durumunu öğrenmek. | ||||||
Ders Açıklaması | Bu ders insan-bilgisayar etkileşimi üzerine bir giriş dersidir. İnsan-bilgisayar etkileşimi, bilgisayar bilimi veya psikoloji ile ilgili daha önceki herhangi bir bilgiyi varsaymaz. Ders, insan-bilgisayar etkileşimi içerisinde üç geniş kategorideki konuyu kapsar: (a) insanlar ve bilgisayarlar arasındaki etkileşimin ilkeleri ve özellikleri; (b) kullanıcı merkezli sistemleri tasarlamak ve değerlendirmek için kullanılan teknikleri; (c) insan-bilgisayar etkileşiminde günümüzdeki en ileri araştırma ve geliştirme alanları. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) İnsan-bilgisayar etkileşimi bağlamıyla ilgili temel sorunları açıklayabilir ve tartışabilir; 2) Kullanılabilirlik ve insan-bilgisayar etkileşimiyle ilgili bilinen ilkelere dayalı olarak kullanıcı arayüzleri ve deneyimleri tasarlayabilir; 3) Kullanıcı geri bildirimi ile kullanıcı merkezli tasarımları iteratif olarak prototipleyebilir, değerlendirebilir ve geliştirebilir; 4) Bu becerileri insan-bilgisayar etkileşimindeki yeni veya açık geliştirme alanlarına uygulayabilir; 5) Gerekli altyapı bilgisi ile etik ve mesleki sorunları kabul edebilir ve detaylandırabilir; 6) Bir proje ekibinde etkili ve verimli bir şekilde çalışabilir; 7) Verilen kaynaklardan yeni bilgiler edinebilir ve uygulayabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | Sınav |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | S | Sınav |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | H | Sınav |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | N | |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Proje |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | N |
Hazırlayan ve Tarih | TUNA ÇAKAR , December 2018 |
Ders Koordinatörü | TUNA ÇAKAR |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi TUNA ÇAKAR |
Hafta | Konu |
1) | Etkileşimli Sistemlere Giriş ve Kullanılabilirlik |
2) | Evrensel Kullnaılabilirlik ve HCI Keşfi |
3) | İlkeler |
4) | Geri Bildirim Döngüleri |
5) | Doğrudan Manipülasyon ve İnsan Yetenekleri |
6) | Tasarım İlkeleri ve Heuritikler |
7) | Zihinsel Modeller ve Temsiller |
8) | Görev Analizi |
9) | Dağıtık Biliş ve Arayüzler & Politika |
10) | Yöntemler, Etik ve İnsan Araştırmaları |
11) | İhtiyaç Belirleme ve Tasarım Alternatifleri |
12) | Prototip Oluşturma ve Değerlendirme |
13) | Uygulamalar: Teknoloji, Fikirler ve Alanlar |
14) | İlgili Alanlar ve Sonraki Adımlar |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Dix A. et al., Human-Computer Interaction. Harlow, England: Prentice Hall, 2004, ISBN-10: 0130461091. Shneiderman, B., & Plaisant, C. Designing the User Interface. Pearson Publishing, 2013. | ||||||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Tersyüz derslik. Öğrenciler ödevleri ferdi olarak yaparlar. | ||||||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Ödevler ve Projeler | ||||||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Laboratuvar çalışması | ||||||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Gerekli | ||||||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | ||||||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
cakart@mef.edu.tr 0 212 395 37 45 Öğretim üyesi ofisi: 5. Kat Telefon: 0 212 395 37 50 Ofis saatleri: Ders saatlerinden sonra. E-posta: cakart@mef.edu.tr Yoklama kuralları: YÖK Yönetmeliği. Statement on plagiarism: YÖK Yönetmeliği. http://3fcampus.mef.edu.tr/uploads/cms/webadmin.mef.edu.tr/4833_2.pdf |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 4 | 84 | |||
Proje | 1 | 10 | 20 | 30 | |||
Ödevler | 5 | 2 | 3 | 25 | |||
Final | 1 | 15 | 3 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 157 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.3 | ||||||
AKTS | 6 |