Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü |
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi |
Ders Kodu |
MGMT 347 |
Ders Adı İngilizce |
Leadership Lessons from Ancient Philosophy for Entrepreneurs and Executives |
Ders Adı Türkçe |
Girişimciler ve Yöneticiler için Antik Felsefeden Çıkarılacak Liderlik Dersleri |
Öğretim Dili |
EN |
Ders Türü |
Ters-Yüz Öğrenme |
Dersin Düzeyi |
Başlangıç |
Dönem |
Güz |
Haftalık İletişim Saatleri |
Ders: 3 |
Okuma: |
Laboratuvar : |
Diğer: |
|
Tahmini Öğrenci İş Yükü |
Dönem boyunca 135 saat |
Ders Kredileri |
5 AKTS |
Değerlendirme |
Standart Harf Notu
|
Ön Koşul |
Yok |
Yan Koşul |
Yok |
Beklenen Ön Bilgi |
Yok |
Kayıt Kısıtlamaları |
Yalnızca Lisans Öğrencileri |
Genel Eğitim Hedefi |
Temel birincil kaynakların analizi yoluyla Stoacılığın temellerini ve prensiplerini öğrenmek ve Stoacı düşüncenin başarılı yöneticiler ve girişimciler tarafından dayanıklılık ve zihinsel güç oluşturmak, erdemleri geliştirmek ve içselleştirmek ve etik liderler olmak için nasıl kullanıldığını keşfetmek. |
Ders Açıklaması |
“Ancak kendi zihniniz üzerinde kontrol sahibiniz, dış etmenler üzerinde değil… Bunun farkına vardığınızda güç bulacaksınız.” — Marcus Aurelius, Filozof, İmparator
Stoacılık, Helenistik felsefenin, farkındalık, dayanıklılık ve insanın gelişimine odaklanan bir dalıdır. "Girişimciler ve Yöneticiler için Antik Felsefeden Çıkarılacak Liderlik Dersleri" yarının liderlerini, kurum ve örgütlerde stoacı ilkelerin nasıl hayata geçirilebileceğini ve bu felsefenin girişimci, kurumsal, siyasi ve sosyal liderlikteki uygulama biçimlerini keşfetmeye davet ediyor. Genel hatlarıyla bu ders, yetki sahibi olanların, kriz anlarında ve de buhran dönemlerinde sakin ve etkili kararlar almalarında stoik düşüncenin rolü konusunu işlemektedir. Girişimcilik özelinde ise, kritik kararlar alma, stres yönetimi ve başarısızlıkla başa çıkma gibi, sıfırdan bir iş kurma ve büyütme süreçlerinde karşılaşılabilecek tüm zorluklarda stoacı ilkelerin nasıl değer katabileceğini incelemektedir. Ders ayrıca öğrencilere etik liderlik için gerekli olan cesaret, bilgelik, metanet ve adalet gibi erdemler üzerinde durmakta ve bu bağlamda işte ve yaşamın geri kalanında daha iyi birer önder olabilmek adına öz-farkındalığın, erdemliliğin ve duygusal zekanın önemini ortaya çıkarmaktadır. Bu derste Stoacı Felsefe’nin ana metinleri kabul edilen, Seneca, Epictetus ve Marcus Aurelius gibi Helenistik Dönem düşünürlerinin yazıları yanısıra, Sun Tzu, Lao Tzu ve Konfüçyus gibi Antik Çin Uygarlığı düşünce önderlerinin eserleri de incelenmektedir.
|
Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Stoacılığın tarihini ve temellerini açıklayabilmek
2) Birincil metinlerin analizi yoluyla stoacı düşüncenin ilkelerini uygulayabilmek
3) 21. yüzyılda Stoacı felsefenin nasıl yeniden canlandırıldığını ve günlük yaşamda kullanıldığını keşfetmek
4) Örgütsel liderliği felsefeyi uygulama yolu olarak yeniden kavramsallaştırmak
5) Stoacılığın "temel erdemlerinin" bir kuruluşun iş dünyasındaki başarısı ile sosyal sorumluluğunu nasıl uyumlu hale getirebileceğini keşfetmek
6) Bir girişimci ve yönetici olarak iş yerinde kriz yönetimi için en iyi uygulamaları benimsemek
7) Örgüt içi ve örgüt dışı iletişimde duygusal zekanın önemini yorumlamak
8) Sun Tzu'dan farklı olan, stoacılarınki dışındaki eski felsefi metinlerin anlayabilmek
|
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek |
|
|
|
|
|
|
|
|
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak |
|
|
|
|
|
|
|
|
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. |
|
|
|
|
|
|
|
|
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. |
|
|
|
|
|
|
|
|
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. |
|
|
|
|
|
|
|
|
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. |
|
|
|
|
|
|
|
|
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. |
|
|
|
|
|
|
|
|
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). |
|
|
|
|
|
|
|
|
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. |
|
|
|
|
|
|
|
|
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi
N Yok |
S Destekleyici |
H Çok İlgili |
|
|
|
|
Program Çıktıları ve Yeterlilikler |
Düzey |
Değerlendirme |
1) |
Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. |
N |
|
2) |
Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek |
N |
|
3) |
Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak |
N |
|
4) |
Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. |
N |
|
5) |
Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. |
N |
|
6) |
Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. |
N |
|
7) |
Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. |
N |
|
8) |
Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. |
H |
|
9) |
Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). |
H |
|
10) |
Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. |
H |
|
11) |
Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
H |
|
Hazırlayan ve Tarih |
HANDE KARADAĞ , October 2023 |
Ders Koordinatörü |
CEYHAN MUTLU |
Dönem |
Güz |
Dersi Veren(ler) |
Dr. Öğr. Üyesi ALP ATABAY |
Ders İçeriği
Hafta |
Konu |
1) |
Giriş |
2) |
Stoacılık Başlıyor: İflas İşadamı Kıbrıslı Zenon
Stoacılığın Tarihi ve Temel Metinlere Genel Bakış
|
3) |
Stoacı Mantık, Etik ve Erdemler
Atanan Okumaların/Videoların Tartışılması |
4) |
Seneca ve Epiktetos'tan seçmeler
Atanan Okumaların/Videoların Tartışılması |
5) |
Marcus Aurelius'tan seçmeler
Atanan Okumaların/Videoların Tartışılması
Ödevin Dağılımı: Makale 1 |
6) |
21. Yüzyıl İşyerinde Liderlik Biçimleri
Atanan Okumaların/Videoların Tartışılması
Grup Proje Ödevleri (Tartışma) |
7) |
Konuk Konuşmacı: 2030'larda Rol ve İşlev Felsefesi
Ödevin Toplanması: Makale 1 |
8) |
Ara Sınav Değerlendirmesi |
9) |
Girişimci Zihniyet
Atanan Okumaların/Videoların Tartışılması |
10) |
Tartışma Oturumları (Bölüm 1)
Final Ödevi Dağılımı: Makale 2 |
11) |
Tartışma Oturumları (Bölüm 2)
Antik Çin'den Liderlik Dersleri: Sun Tzu, Lao Tzu, Konfüçyüs
Atanan Okumaların/Videoların Tartışılması |
12) |
Kendinin ve Başkalarının Beklentilerini Yönetme Sanatı
Atanan Okumaların/Videoların Tartışılması
|
13) |
Konuk Konuşmacı: Örgütsel Davranış ve Duygusal Zeka |
14) |
Neo-Stoacılık ve Pandemi Sonrası Stoacılık
Atanan Okumaların/Videoların Tartışılması |
15) |
Final Proje Sunumları (Oturum 1)
Son Ödevin Toplanması (Makale 2) |
16) |
Final Proje Sunumları (Oturum 2)
|
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Brennan, Tad. (2005). The Stoic Life. Oxford, UK: Oxford University Press.
Epictetus. (1995). The Discourses, The Handbook, Fragments. Translated by Robin Hard. London, UK: Everyman.
Kostelnik, Erik. (2020). Stoicism for Entrepreneurs: How to Model Today's Fast-Paced World. [Online]
Plato. (2001). Symposium. Translated by Seth Benardete. Chicago, USA: University of Chicago Press.
Sellars, John. (2006) Stoicism. Berkeley: University of California Press.
Seneca. (1969). Letters from a Stoic. Translated by Robin Cambell. London, UK: Penguin Books.
Tasler, Nick. (n.d.). The Stoic Path to Leadership: Power Through Wisdom. [Online]
Winston, Joel E. (2019). The Stoic Entrepreneur: 15 Principles for Building Your Business and Living Your Life. [Online]
Winkler, Mark S. (2020). The Stoic CEO: Leadership in Turbulent Times. [Online]
Meditations. (2021). The Annotated Edition. Translated and edited by Robin Waterfield. New York, USA: Basic Books.
Meditations: With Selected Correspondence. (2011). Translated by R. Hard. Edited by C. Gill. Oxford, UK: Oxford University Press.
|
Öğretme Teknikleri | Ders, ters-yüz öğrenme metodolojisine göre yürütülecektir. Öğrencilere her ders öncesinde Blackboard üzerinden okuma materyali ve videolar sağlanacaktır. Eğitmen, her haftanın konusuyla ilgili temel kavramları özetleyecek ve açıklayacaktır. Öğrencilerin her oturumdan önce analiz ettikleri materyali kullanarak sınıf tartışmalarına aktif olarak katılmaları beklenmektedir. Vaka çalışmaları ve gerçek yaşam örnekleriyle öğrenciler, örgütsel, girişimci ve yönetimsel liderlik açısından Stoacılık perspektiflerini genişletme şansına sahip olacaklardır. Öğrencilerin sınıfta fikirlerini, görüşlerini ve sorularını paylaşmaları beklenmektedir. Eğitmen, öğrenme sorumluluğu esas olarak öğrencilere düştüğünden, sınıf ödevlerini okuyarak/izleyerek, daha fazlasını arayarak ve dönem projelerini ve bireysel olarak final projelerini teslim etmek için sınıf arkadaşlarıyla çalışarak öğrenmeyi kolaylaştıracaktır. |
Ödev ve Projeler | Değerlendirme, tartışma oturumu ve ilgili grup sunumları, ödevler, ara sınav ve final sınavı aracılığıyla yapılacaktır. |
Laboratuvar Çalışması | Yok |
Bilgisayar Kullanımı | Kişisel bilgisayar |
Diğer Aktiviteler | Yok |
Değerlendirme Yöntemleri |
Değerlendirme Araçları |
Sayı |
Ağırlık |
Devam |
1 |
% 20 |
Ödev |
1 |
% 40 |
Sunum |
1 |
% 10 |
Projeler |
1 |
% 10 |
Ara Sınavlar |
1 |
% 20 |
TOPLAM |
% 100 |
|
Ders Yönetimi |
karadagh@mef.edu.tr
Bu derste aktif katılım, öğrenmenin ve uygulamanın anahtarıdır; Bu nedenle katılımın notlandırılması, öğrencinin aktif katılımının ve sınıf içi etkinliklere katkısının niteliğine göre yapılacaktır.
Öğrencilerin tüm oturumlara katılmaları ve zamanında derste bulunmaları beklenmektedir. Hastalık (tam donanımlı bir hastaneden rapor gerektirir) veya MEF yönetmeliklerimde kabul edilen bir mazeret nedeniyle katılamayacakları durumlarda, eğitmenlere posta yoluyla bilgi vermeleri gerekmektedir.
Geri bildirim ve sorular, dersi farklı bir öğrenme deneyimi haline getirmek için çok değerli olduğundan, öğrenciler dersle ilgili her türlü sorun için mesai saatleri içinde eğitmenleri ziyaret edebilir veya e-posta gönderebilirler.
Akademik sahtekarlık ve intihal YÖK disiplin yönetmeliğine tabi olacaktır. |