MGMT 347 Leadership Lessons from Ancient Philosophy for Entrepreneurs and ExecutivesMEF ÜniversitesiAkademik Programlar İşletmeÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
İşletme
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Econ., Admin. and Social Sciences
Course Code MGMT 347
Course Title in English Leadership Lessons from Ancient Philosophy for Entrepreneurs and Executives
Course Title in Turkish Girişimciler ve Yöneticiler için Antik Felsefeden Çıkarılacak Liderlik Dersleri
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Select
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 135 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions None
Overall Educational Objective
Course Description “The power and control you have is over on your own mind - not external factors. Acknowledge this, and you shall find strength.” — Marcus Aurelius, Philosopher, Emperor Stoicism is the branch of Hellenistic philosophy that focuses on mindfulness, resilience and human flourishing. "Leadership Lessons from Ancient Philosophy for Entrepreneurs and Executives" invites the leaders of tomorrow to explore the modern application of stoic principles in organizations and how stoic philosophy relates to entrepreneurial, managerial, political and social leadership. The course examines how stoic philosophy can help ones in charge make effective decisions and build resilience in times of trial, crisis or hardship. It focuses on how stoic practices can be implemented to help entrepreneurs manage the challenges of starting and growing a business, including coping with failure, managing stress, and making tough decisions. The course aims to teach students how to cultivate and internalize virtues such as courage, wisdom, and justice, which are essential to ethical leadership, and emphasizes the importance of self-awareness and emotional intelligence in becoming better leaders at work and in life at large. Besides exploring the core texts of Stoic Philosophy from Ancient Greece, such as the writings of Seneca, Epictetus and Marcus Aurelius, the course will also examine the works of thought leaders from Ancient China, such as Sun Tzu, Lao Tzu and Confucius.
Course Description in Turkish “Ancak kendi zihniniz üzerinde kontrol sahibiniz, dış etmenler üzerinde değil… Bunun farkına vardığınızda güç bulacaksınız.” — Marcus Aurelius, Filozof, İmparator Stoacılık, Helenistik felsefenin, farkındalık, dayanıklılık ve insanın gelişimine odaklanan bir dalıdır. "Girişimciler ve Yöneticiler için Antik Felsefeden Çıkarılacak Liderlik Dersleri" yarının liderlerini, kurum ve örgütlerde stoacı ilkelerin nasıl hayata geçirilebileceğini ve bu felsefenin girişimci, kurumsal, siyasi ve sosyal liderlikteki uygulama biçimlerini keşfetmeye davet ediyor. Genel hatlarıyla bu ders, yetki sahibi olanların, kriz anlarında ve de buhran dönemlerinde sakin ve etkili kararlar almalarında stoik düşüncenin rolü konusunu işlemektedir. Girişimcilik özelinde ise, kritik kararlar alma, stres yönetimi ve başarısızlıkla başa çıkma gibi, sıfırdan bir iş kurma ve büyütme süreçlerinde karşılaşılabilecek tüm zorluklarda stoacı ilkelerin nasıl değer katabileceğini incelemektedir. Ders ayrıca öğrencilere etik liderlik için gerekli olan cesaret, bilgelik, metanet ve adalet gibi erdemler üzerinde durmakta ve bu bağlamda işte ve yaşamın geri kalanında daha iyi birer önder olabilmek adına öz-farkındalığın, erdemliliğin ve duygusal zekanın önemini ortaya çıkarmaktadır. Bu derste Stoacı Felsefe’nin ana metinleri kabul edilen, Seneca, Epictetus ve Marcus Aurelius gibi Helenistik Dönem düşünürlerinin yazıları yanısıra, Sun Tzu, Lao Tzu ve Konfüçyus gibi Antik Çin Uygarlığı düşünce önderlerinin eserleri de incelenmektedir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Stoacılığın tarihini ve temellerini açıklayabilmek
2) Birincil metinlerin analizi yoluyla stoacı düşüncenin ilkelerini uygulayabilmek
3) 21. yüzyılda Stoacı felsefenin nasıl yeniden canlandırıldığını ve günlük yaşamda kullanıldığını keşfetmek
4) Örgütsel liderliği felsefeyi uygulama yolu olarak yeniden kavramsallaştırmak
5) Stoacılığın "temel erdemlerinin" bir kuruluşun iş dünyasındaki başarısı ile sosyal sorumluluğunu nasıl uyumlu hale getirebileceğini keşfetmek
6) Bir girişimci ve yönetici olarak iş yerinde kriz yönetimi için en iyi uygulamaları benimsemek
7) Örgüt içi ve örgüt dışı iletişimde duygusal zekanın önemini yorumlamak
8) Sun Tzu'dan farklı olan, stoacılarınki dışındaki eski felsefi metinlerin anlayabilmek
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6 7 8
1) Has a broad foundation and intellectual awareness with exposure to mathematics, history, economics, and social sciences
2) Demonstrates knowledge and skills in different functional areas of business (accounting, finance, operations, marketing, strategy, and organization) and an understanding of their interactions within various industry sectors
3) Applies theoretical knowledge as well as creative, analytical, and critical thinking to manage complex technical or professional activities or projects
4) Exhibits an understanding of global, environmental, economic, legal, and regulatory contexts for business sustainability
5) Demonstrates individual and professional ethical behavior and social responsibility
6) Demonstrates responsiveness to ethnic, cultural, and gender diversity values and issues
7) Uses written and spoken English effectively (at least CEFR B2 level) to communicate information, ideas, problems, and solutions
8) Demonstrates skills in data and information acquisition, analysis, interpretation, and reporting
9) Displays computer proficiency to support problem solving and decision-making
10) Demonstrates teamwork, leadership, and entrepreneurial skills
11) Displays learning skills necessary for further study with a high degree of autonomy

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Has a broad foundation and intellectual awareness with exposure to mathematics, history, economics, and social sciences S Exam
2) Demonstrates knowledge and skills in different functional areas of business (accounting, finance, operations, marketing, strategy, and organization) and an understanding of their interactions within various industry sectors S Project
3) Applies theoretical knowledge as well as creative, analytical, and critical thinking to manage complex technical or professional activities or projects H Project
4) Exhibits an understanding of global, environmental, economic, legal, and regulatory contexts for business sustainability H Project
5) Demonstrates individual and professional ethical behavior and social responsibility H Project
6) Demonstrates responsiveness to ethnic, cultural, and gender diversity values and issues H Project
7) Uses written and spoken English effectively (at least CEFR B2 level) to communicate information, ideas, problems, and solutions H Exam
8) Demonstrates skills in data and information acquisition, analysis, interpretation, and reporting S Project
9) Displays computer proficiency to support problem solving and decision-making N
10) Demonstrates teamwork, leadership, and entrepreneurial skills H Project
11) Displays learning skills necessary for further study with a high degree of autonomy S Project
Prepared by and Date ,
Course Coordinator CEYHAN MUTLU
Semester Fall
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi ALP ATABAY

Course Contents

Hafta Konu
1) Giriş
2) Stoacılık Başlıyor: İflas İşadamı Kıbrıslı Zenon Stoacılığın Tarihi ve Temel Metinlere Genel Bakış
3) Stoacı Mantık, Etik ve Erdemler Atanan Okumaların/Videoların Tartışılması
4) Seneca ve Epiktetos'tan seçmeler Atanan Okumaların/Videoların Tartışılması
5) Marcus Aurelius'tan seçmeler Atanan Okumaların/Videoların Tartışılması Ödevin Dağılımı: Makale 1
6) 21. Yüzyıl İşyerinde Liderlik Biçimleri Atanan Okumaların/Videoların Tartışılması Grup Proje Ödevleri (Tartışma)
7) Konuk Konuşmacı: 2030'larda Rol ve İşlev Felsefesi Ödevin Toplanması: Makale 1
8) Ara Sınav Değerlendirmesi
9) Girişimci Zihniyet Atanan Okumaların/Videoların Tartışılması
10) Tartışma Oturumları (Bölüm 1) Final Ödevi Dağılımı: Makale 2
11) Tartışma Oturumları (Bölüm 2) Antik Çin'den Liderlik Dersleri: Sun Tzu, Lao Tzu, Konfüçyüs Atanan Okumaların/Videoların Tartışılması
12) Kendinin ve Başkalarının Beklentilerini Yönetme Sanatı Atanan Okumaların/Videoların Tartışılması
13) Konuk Konuşmacı: Örgütsel Davranış ve Duygusal Zeka
14) Neo-Stoacılık ve Pandemi Sonrası Stoacılık Atanan Okumaların/Videoların Tartışılması
15) Final Proje Sunumları (Oturum 1) Son Ödevin Toplanması (Makale 2)
16) Final Proje Sunumları (Oturum 2)
Required/Recommended Readings
Teaching Methods
Homework and Projects
Laboratory Work
Computer Use
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 20
Ödev 1 % 40
Sunum 1 % 10
Projeler 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
TOTAL % 100
Course Administration

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 1 84
Proje 3 8 5 2 45
Ara Sınavlar 1 4 2 6
Total Workload 135
Total Workload/25 5.4
ECTS 5