Mimarlık | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi | |||||
Ders Kodu | ARC 302 | |||||
Ders Adı İngilizce | Architectural Design VI | |||||
Ders Adı Türkçe | Mimari Tasarım VI | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Proje | |||||
Dersin Düzeyi | Orta | |||||
Dönem | Bahar | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 284 saat | |||||
Ders Kredileri | 10 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul |
ARC 301 - Architectural Design V |
|||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Beş dönemlik stüdyo çalışması | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | İleri düzey mimari temsiller aracılığıyla çok katmanlı bir ortamda karmaşık ve hibrit mimari programlar geliştirmek ve tasarım ekibinin bir üyesi olarak başkalarıyla iş birliği yapmak | |||||
Ders Açıklaması | Mimari Tasarım 6 dersinde öğrencilerin belirli bir teorik çerçeve aracılığı ile çok katmanlı bir ortamda melez ve karmaşık programlar geliştirmeleri beklenmektedir. Ders teori, bağlam ve fizikselliğin bir arada düşünüldüğü bir mekan örgütlemesi çerçevesinde mimari tasarım projesinin geliştirilmesine odaklanır. Farklı kulanım mekanlarının ortak bir bütünde çözülmesi mekan-kurgu-teknoloji kompozisyonu konusunda katılımcılara tecrübe sağlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) çok katmanlı bir ortamda karmaşık ve hibrit mimari programlar başlatmak 2) teorik araştırma sonuçlarını bir mimari tasarım sürecine uygulamak 3) mimari mekânda belirli bir atmosfer için malzeme seçimi ve kullanımında yetkin olmak 4) fiziksel ve sosyal çevresine duyarlı bir mimari yapı içinde mekânların organizasyonunda beceri sergilemek 5) ileri düzey mimari temsilleri tasarım sürecine uygulamak 6) bir tasarım ekibine katılmak. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Türkçe ve İngilizce'yi etkin bir şekilde okuyabilme, yazabilme ve konuşabilme becerisi (B2 seviyesine eşdeğer). | ||||||
2) Farklı bakış açılarını göz önünde bulundurarak fikirleri sorgulama ve yorumlama, veri toplama ve kullanma, insanlara, yerlere ve çevreye ilişkin kavramlar geliştirme ve bireysel kararlar alma yeteneği. | ||||||
3) Tasarım sürecini iletmenin yanı sıra fikirleri geliştirmek için serbest el ve dijital çizim teknikleri de dahil olmak üzere uygun grafik yöntemlerini kullanma becerisi (ECDL ileri seviye). | ||||||
4) Mekan, iklim, insan, toplum gibi faktörleri göz önünde bulundurarak mimari tasarımın temel prensiplerini kullanabilme ve mevcut prensipleri eş zamanlı olarak ilgili örneklerde ifade edebilme becerisi. | ||||||
5) Mimarlık ve kentsel tasarım projeleri geliştirilirken, tarihi koruma ilkelerinin yanı sıra iklimsel, teknolojik, sosyoekonomik, kültürel etkenlerin şekillendirdiği küresel ve yerel kültürlere ait mimari ilkelerin anlaşılması. | ||||||
6) İnsan davranışı ile fiziksel çevre arasındaki ilişkiyi tanımlamak için kullanılan teorileri ve yöntemleri anlamak; aynı zamanda farklı kültürlerin farklı ihtiyaçlarını, değerlerini, davranış normlarını, sosyal ve mekânsal örüntülerini anlamak. | ||||||
7) Müşteri ve kullanıcı ihtiyaçlarını, mekan ve ekipman gereksinimlerini, saha koşullarını, ilgili yasa ve standartları da göz önünde bulundurarak tasarım süreçlerinin çeşitli aşamalarını uygulayabilme yeteneği. | ||||||
8) İşlev, biçim ve sistemlerin belirlenmesinde uygulamalı araştırmanın rolünü ve bunların insan durumu ve davranışları üzerindeki etkisini anlamak. | ||||||
9) Yer çekimi ve yanal kuvvetlere karşı dayanıklı statik ve dinamik yapı davranışının temel prensiplerinin anlaşılması, ayrıca yapısal sistemlerin gelişiminin ve uygulamalarının öğretilmesi. | ||||||
10) Doğal ve tarihi kaynakları korumayı ve sağlıklı çevreler oluşturmayı amaçlayan mimari ve kentsel tasarım projelerinde sürdürülebilirlik ilkelerini uygulama becerisi. | ||||||
11) Erişilebilirlik ilkelerinin yanı sıra mekanik, elektrik, yangın önleme, düşey sirkülasyon gibi yapı ve güvenlik sistemlerinin temel prensiplerini bina tasarımına uygulayabilme becerisi. | ||||||
12) Malzeme, ürün, bileşen ve montajların özelliklerine ve performanslarına, çevresel etkilerine ve yeniden kullanım olanaklarına bağlı olarak seçiminde temel prensiplerin anlaşılması. | ||||||
13) Şematik tasarım aşamasından tasarım geliştirme aşamasına kadar yapısal sistemler, can güvenliği ve sürdürülebilirlik prensiplerini bir arada barındıran kapsamlı bir mimari proje üretebilme yeteneği. | ||||||
14) Enerji tasarrufu, aktif ve pasif ısıtma ve soğutma sistemleri, hava kalitesi, güneş yönelimi, gün ışığı ve yapay aydınlatma, akustik gibi çevre sistemlerinin prensiplerinin anlaşılması; ayrıca uygun performans değerlendirme araçlarının kullanılması. | ||||||
15) Bina kabuk sistemlerinin tasarımında uygun malzeme, ürün ve bileşenleri seçebilme yeteneği. | ||||||
16) Çok disiplinli tasarım süreçlerinde farklı alanların prensiplerini ve kavramlarını anlayabilme ve tasarım ekibinin bir üyesi olarak başkalarıyla işbirliği içinde çalışabilme becerisi. | ||||||
17) Mimarın, toplumun çevresel, sosyal ve estetik konularını dikkate alarak tasarım ve inşaat süreçlerini organize etme ve yönetme sorumluluğunu anlamak. | ||||||
18) Bir binanın tasarım ve inşasını etkileyen mimarın kamu sağlığı ve güvenliği, erişilebilirlik, koruma, yapı kodları ve yönetmelikleri ile kullanıcı hakları gibi yasal sorumluluklarını anlamak. | ||||||
19) Binaların tasarımı ve inşasında yer alan etik sorunları anlayabilme ve toplum yararına hizmet sunabilme yeteneği. Ayrıca, toplumun refahına katkıda bulunan küresel ve yerel ölçeklerde sosyal sorumlulukla hareket edebilme yeteneği. | ||||||
20) İşler için rekabet etme, danışman seçme ve ekip oluşturma yöntemlerini anlamak, finansal yönetim ve iş planlamasını, zaman yönetimini, risk yönetimini, arabuluculuğu ve tahkimi içeren proje teslim yöntemlerini önermek. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Türkçe ve İngilizce'yi etkin bir şekilde okuyabilme, yazabilme ve konuşabilme becerisi (B2 seviyesine eşdeğer). | S | |
2) | Farklı bakış açılarını göz önünde bulundurarak fikirleri sorgulama ve yorumlama, veri toplama ve kullanma, insanlara, yerlere ve çevreye ilişkin kavramlar geliştirme ve bireysel kararlar alma yeteneği. | H | |
3) | Tasarım sürecini iletmenin yanı sıra fikirleri geliştirmek için serbest el ve dijital çizim teknikleri de dahil olmak üzere uygun grafik yöntemlerini kullanma becerisi (ECDL ileri seviye). | H | |
4) | Mekan, iklim, insan, toplum gibi faktörleri göz önünde bulundurarak mimari tasarımın temel prensiplerini kullanabilme ve mevcut prensipleri eş zamanlı olarak ilgili örneklerde ifade edebilme becerisi. | H | Proje |
5) | Mimarlık ve kentsel tasarım projeleri geliştirilirken, tarihi koruma ilkelerinin yanı sıra iklimsel, teknolojik, sosyoekonomik, kültürel etkenlerin şekillendirdiği küresel ve yerel kültürlere ait mimari ilkelerin anlaşılması. | S | |
6) | İnsan davranışı ile fiziksel çevre arasındaki ilişkiyi tanımlamak için kullanılan teorileri ve yöntemleri anlamak; aynı zamanda farklı kültürlerin farklı ihtiyaçlarını, değerlerini, davranış normlarını, sosyal ve mekânsal örüntülerini anlamak. | H | Proje |
7) | Müşteri ve kullanıcı ihtiyaçlarını, mekan ve ekipman gereksinimlerini, saha koşullarını, ilgili yasa ve standartları da göz önünde bulundurarak tasarım süreçlerinin çeşitli aşamalarını uygulayabilme yeteneği. | S | |
8) | İşlev, biçim ve sistemlerin belirlenmesinde uygulamalı araştırmanın rolünü ve bunların insan durumu ve davranışları üzerindeki etkisini anlamak. | H | |
9) | Yer çekimi ve yanal kuvvetlere karşı dayanıklı statik ve dinamik yapı davranışının temel prensiplerinin anlaşılması, ayrıca yapısal sistemlerin gelişiminin ve uygulamalarının öğretilmesi. | S | Proje |
10) | Doğal ve tarihi kaynakları korumayı ve sağlıklı çevreler oluşturmayı amaçlayan mimari ve kentsel tasarım projelerinde sürdürülebilirlik ilkelerini uygulama becerisi. | H | |
11) | Erişilebilirlik ilkelerinin yanı sıra mekanik, elektrik, yangın önleme, düşey sirkülasyon gibi yapı ve güvenlik sistemlerinin temel prensiplerini bina tasarımına uygulayabilme becerisi. | S | |
12) | Malzeme, ürün, bileşen ve montajların özelliklerine ve performanslarına, çevresel etkilerine ve yeniden kullanım olanaklarına bağlı olarak seçiminde temel prensiplerin anlaşılması. | H | Proje |
13) | Şematik tasarım aşamasından tasarım geliştirme aşamasına kadar yapısal sistemler, can güvenliği ve sürdürülebilirlik prensiplerini bir arada barındıran kapsamlı bir mimari proje üretebilme yeteneği. | S | |
14) | Enerji tasarrufu, aktif ve pasif ısıtma ve soğutma sistemleri, hava kalitesi, güneş yönelimi, gün ışığı ve yapay aydınlatma, akustik gibi çevre sistemlerinin prensiplerinin anlaşılması; ayrıca uygun performans değerlendirme araçlarının kullanılması. | S | |
15) | Bina kabuk sistemlerinin tasarımında uygun malzeme, ürün ve bileşenleri seçebilme yeteneği. | H | Proje |
16) | Çok disiplinli tasarım süreçlerinde farklı alanların prensiplerini ve kavramlarını anlayabilme ve tasarım ekibinin bir üyesi olarak başkalarıyla işbirliği içinde çalışabilme becerisi. | H | |
17) | Mimarın, toplumun çevresel, sosyal ve estetik konularını dikkate alarak tasarım ve inşaat süreçlerini organize etme ve yönetme sorumluluğunu anlamak. | H | |
18) | Bir binanın tasarım ve inşasını etkileyen mimarın kamu sağlığı ve güvenliği, erişilebilirlik, koruma, yapı kodları ve yönetmelikleri ile kullanıcı hakları gibi yasal sorumluluklarını anlamak. | H | |
19) | Binaların tasarımı ve inşasında yer alan etik sorunları anlayabilme ve toplum yararına hizmet sunabilme yeteneği. Ayrıca, toplumun refahına katkıda bulunan küresel ve yerel ölçeklerde sosyal sorumlulukla hareket edebilme yeteneği. | H | |
20) | İşler için rekabet etme, danışman seçme ve ekip oluşturma yöntemlerini anlamak, finansal yönetim ve iş planlamasını, zaman yönetimini, risk yönetimini, arabuluculuğu ve tahkimi içeren proje teslim yöntemlerini önermek. | N |
Hazırlayan ve Tarih | KÜRŞAD ÖZDEMİR , March 2020 |
Ders Koordinatörü | AKTS1 |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. SADEDDİN ALİ PAŞAOĞLU |
Hafta | Konu |
1) | Giriş: Yer Görme, alanların potansiyelleri, fotoğraflar, dokümantasyon |
2) | Grup Çalışması/Konu Üzerine Araştırma |
3) | Grup Çalışması/Konu Üzerine Araştırma: Grup sunumları ve teslim |
4) | Bina programı ve Konsept |
5) | Bina programı ve Konsept |
6) | Bina programı ve Konsept: Ara Değerlendirme |
7) | İlerleme |
8) | İlerleme |
9) | İlerleme |
10) | İlerleme |
11) | İlerleme: Ara Dönem Değerlendirmeleri |
12) | İlerleme |
13) | İlerleme: Modelleme Yorumları |
14) | Son Ayar (Modelleme, Düzenlemeler) İlk Teslim |
15) | Final Değerlendirme |
16) | Final Değerlendirme |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Önerilen Okumalar: Ito, T., (1978) Twenty-First Century Curtains Theory of Fluid Architecture, in Tarzans in the Media Forest, pp. 72-80, AA Publications. Ito, T., (1978) Sendai Mediatheque is a new Dom-ino System, in Tarzans in the Media Forest, pp. 136-140, AA Publications. Pallasmaa, J. (2012) Newness, Tradition and Identity: Existential Content and Meaning in Architecture, AD Magazine, 2012 May. Picon, A. (2012) The Crisis of Scale and Tectonics, Digital Culture in Architecture an Introduction, pp.124-133, Birkauser. Sekler, E. (1965) Structure, Construction and Tectonics https://610f13.files.wordpress.com/2013/10/sekler_structure-construction-tectonics.pdf | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ders, sınıf içi çalışmalar ve stüdyo çalışmaları ile ‘Ters Yüz Edilmiş Sınıf’ modelini takip etmektedir. Her Cuma, dersin sonunda öğrenciler, haftalık çalışmalarını paylaşılan klasöre yüklemeleri beklenmektedir. | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | 1 Grup, 1 Bireysel Sunum, 2 Değerlendirme ve 1 Final Değerlendirmesi. | ||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | - | ||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Var | ||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Alan Gezileri | ||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
ozdemirku@mef.edu.tr Block A, Kürşad Özdemir 506 Öğrenci katılımı, tasarım stüdyosu için çok önemli olacaktır. Hem ara değerlendirmelere hem de Final Değerlendirmesi'ne katılım, nihai not için kritik unsurlardır. Geç teslimatlar kabul edilmeyecektir. Başarılı bir sonuç için %80 devam zorunludur. Akademik Dürüstsüzlük ve İntihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 12 | 1 | 210 | ||
Sunum / Seminer | 2 | 6 | 2 | 16 | |||
Proje | 2 | 6 | 2 | 16 | |||
Ödevler | 2 | 6 | 2 | 16 | |||
Final | 1 | 25 | 1 | 26 | |||
Toplam İş Yükü | 284 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 11.4 | ||||||
AKTS | 10 |