School/Faculty/Institute |
Faculty of Engineering |
Course Code |
IE 441 |
Course Title in English |
Game Theory and Strategy |
Course Title in Turkish |
Oyun Teorisi ve Strateji |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom,Lecture |
Level of Course |
Intermediate |
Semester |
Spring |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: |
Lab: |
Other: |
|
Estimated Student Workload |
142 hours per semester |
Number of Credits |
6 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
MATH 211 - Linear Algebra
MATH 116 - Calculus II
MATH 227 - Probability and Statistics for Engineering I
|
Expected Prior Knowledge |
Calculus, linear algebra, and probability theory |
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
Only undergraduate students |
Overall Educational Objective |
To enable students to understand the basic concepts and techniques of game theory, leading to an ability of strategical thinking, and to illustrate how game theory can be applied to real-life situations. |
Course Description |
Game theory can be defined as the science of rational behavior in interactive situations. It uses mathematical tools to analyze conflicts and cooperation among rational decision-makers. This course covers the main principles of game theory and its applications to several fields, such as business, economics, and political science. |
Course Description in Turkish |
Oyun teorisi, etkileşimli durumlarda rasyonel davranış bilimi olarak tanımlanabilir. Rasyonel karar vericiler arasındaki çatışma ve iş birliğini analiz etmek için matematiksel araçlar kullanır. Bu ders, oyun teorisinin ana ilkelerini ve iş dünyası, ekonomi ve siyaset bilimi gibi çeşitli alanlardaki uygulamalarını kapsamaktadır. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Oyun teorisi kullanarak modeller oluşturmak
2) Oyunları çözmek için geriye doğru çıkarım, en iyi tepkiler, baskınlık ve stratejilerin elenmesi gibi uygun yöntemleri seçmek
3) Her oyuncu için mevcut stratejileri analiz etmek
4) Oyun teorisini gerçek hayattaki durumlara uygulamak
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
|
|
|
|
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
|
|
|
|
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
|
|
|
|
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
|
|
|
|
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
|
|
|
|
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
|
|
|
|
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
|
|
|
|
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
|
|
|
|
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
|
|
|
|
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
N |
|
2) |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
3) |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
H |
Exam,HW,Participation
|
4) |
Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
5) |
Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
N |
|
6) |
Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
N |
|
7) |
Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
N |
|
8) |
Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
N |
|
9) |
Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
S |
Participation
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
S |
HW,Participation
|
11) |
Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
N |
|
12) |
Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
S |
Exam,HW
|
13) |
Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
H |
Exam,HW
|
Prepared by and Date |
PERAL TOKTAŞ PALUT , October 2024 |
Course Coordinator |
PERAL TOKTAŞ PALUT |
Semester |
Spring |
Name of Instructor |
Doç. Dr. PERAL TOKTAŞ PALUT |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Oyun Teorisine Giriş |
2) |
Stratejik Form Oyunlar |
3) |
Stratejik Form Oyunlar |
4) |
Stratejik Form Oyunlar |
5) |
Stratejik Form Oyunlar |
6) |
Yaygın Form Oyunlar |
7) |
Yaygın Form Oyunlar |
8) |
Yaygın Form Oyunlar |
9) |
Tekrarlı Oyunlar |
10) |
Tekrarlı Oyunlar |
11) |
Eksik Bilgili Oyunlar |
12) |
Eksik Bilgili Oyunlar |
13) |
Eksik Bilgili Oyunlar |
14) |
Genel Tekrar ve Değerlendirme |
15) |
Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) |
Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Required/Recommended Readings | Required:
● Harrington Jr., J. E., 2015. Games, Strategies, and Decision Making. Second Edition, Worth Publishers.
Recommended:
● Osborne, M. J., 2003. An Introduction to Game Theory. First Edition, Oxford University Press.
● Fudenberg, D. and Tirole, J., 1991. Game Theory. First Edition, MIT Press.
● Gibbons, R., 1992. Game Theory for Applied Economists. First Edition, Princeton University Press.
● Dixit, A., Skeath, S., and McAdams, D., 2021. Games of Strategy. Fifth Edition, W. W. Norton & Company.
|
Teaching Methods | Lectures/Flipped classroom/Discussions/Problem sets/Term project |
Homework and Projects | A term project will be given to model, solve, test, and critically analyze a real-life problem using game theory. |
Laboratory Work | |
Computer Use | |
Other Activities | |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Küçük Sınavlar |
4 |
% 15 |
Projeler |
1 |
% 25 |
Ara Sınavlar |
1 |
% 30 |
Final |
1 |
% 30 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
palutp@mef.edu.tr
Exams: Closed book and closed notes.
Rules for attendance: According to YÖK regulations, students are required to attend at least 70% of the lectures. Students are responsible for the announcements made in class.
Formal use of e-mails: The course instructor assumes that any information sent via e-mail will be received in 24 hours unless a system problem occurs.
Problem sets: Students will complete problem sets after or during class sessions.
Term project: This project integrates game theoretical concepts discussed in class with a practical problem-solving approach. Students will engage in teams to model, solve, test, and critically analyze a real-life problem using game theory.
Missing the midterm exam: If you fail to take the exam on the assigned day and do not have a valid excuse, you will be given a zero (0) on the exam. Otherwise, a make-up exam will be given if proper excuse documents are presented in five workdays. A make-up exam may be granted for the death of first and second-degree relatives, bankruptcy, detention, surgery, a health report lasting two or more days, and compelling reasons. Additional documents may be requested from the student during the evaluation. Participation in job interviews, employer events, weddings, vacations, and similar occasions will not be considered valid reasons for being absent. There will be no excuse for the make-up exam.
Eligibility to take the final exam: Students are required to get at least 40/100 from the term project to take the final exam.
Missing the final exam: Due to faculty regulations.
Inappropriate conduct, academic dishonesty and plagiarism are subject to YÖK Disciplinary Regulation. |