CE 205 GeomaticsMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code CE 205
Course Title in English Geomatics
Course Title in Turkish Geomatik
Language of Instruction EN
Type of Course Exercise,Flipped Classroom,Lecture
Level of Course Introductory
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: - Lab: - Other: -
Estimated Student Workload 112 hours per semester
Number of Credits 4 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn the spatial concepts that are important in the planning, construction, and operation of civil engineering projects and activities, the concepts and principles of location and layout of points on the surface of the three-dimensional earth, to solve the problem of converting the curved surface of the earth onto a plane map or computer screen, modern measurement and positioning systems such as GPS and GNSS, the basics and types of GIS.
Course Description This course provides general concepts on geomatics by covering the following topics: Surveying concept and measurements errors, surveying instruments, distance and direction measurement and fundamental computation methods, height determination methods and sections, GPS concept and surveying techniques, concept and usage areas of GIS, GIS Data types and data acquisition, spatial analysis with GIS, spatial data visualization, map projections and datum in GIS, web GIS, mobile GIS, cloud GIS.
Course Description in Turkish Bu derste geomatik genel kavramları şu konu başlıkları altında incelenmektedir: Ölçme kavramı ve ölçme hataları, ölçme aletleri, uzaklık ve doğrultu ölçümleri ve temel hesaplama yöntemleri, yükseklik belirleme yöntemleri ve kesitler, GPS kavramı ve ölçme teknikleri, GIS kavramı ve kullanılan alanlar, GIS veri türleri ve veri temini, GIS ile mekansal analizler, mekansal veri görselleştirmesi, GIS ile harita projeksiyonları ve datum, web GIS, mobil GIS, bulut GIS.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) discuss and explain the concept of surveying, sources and types of errors in surveying;
2) calculate errors and solve fundamental calculations and in surveying.
3) recognize the use of 3D locations in civil engineering;
4) describe the concept of GPS and organize the use of GPS in various applications;
5) define the concept, components and data types of GIS.
6) demonstrate fundamental skills and knowledge on spatial data production;
7) develop maps with spatial analyses by using GIS.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6 7
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date GÖKÇE TÖNÜK , September 2024
Course Coordinator GÖRKEM AKYOL
Semester Fall
Name of Instructor Öğr. Gör. EZGİ CANDAŞ SEZGİN

Course Contents

Hafta Konu
1) Introduction to Geomatics and its relationship with civil engineering.
2) Earth, shape of the Earth, basic terms, coordinate systems.
3) Basic and modern surveying instruments and errors in measurement. (Quiz/In Class Assessment)
4) Distance and angular measurements. (In Class Assessment)
5) Fundamental coordinate calculations (In Class Assessment)
6) Height determination measurements in surveying. 3D Data presentation. (Quiz/In Class Assessment)
7) Introduction to GPS. Basic concepts in GPS. GPS surveying techniques and usage areas in civil engineering. (Homework)
8) Introduction to GIS. Main components. Data visualization exercise. (Quiz/In Class Assessment)
9) GIS data types and data acquisition in GIS. Digitizing. (Quiz/In Class Assessment)
10) GIS data structures. Data management. (In Class Assessment). Assignment of term projects
11) GIS functions, spatial analyses. Site selection. (In Class Assessment)
12) GIS in Civil Engineering Applications. Maps and zoning plans. (In Class Assessment)
13) GIS in Civil Engineering Applications. Building Information. (In Class Assessment)
14) GIS in Civil Engineering Applications. Urban Regeneration/Risky structures. (In Class Assessment)
15) Final Exam / Project / Presentation Period
16) Final Examination Period
Required/Recommended Readings1. Lecture Notes for CE 205 by Dr. Ezgi SEZGİN 2. Anderson, J.M., Mikhail, E.M., “Surveying: Theory and Practice”, WCB/McGraw-Hill, Boston, c1998 3. Kavanagh, B.F., “Surveying: Principles and Applications, Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall, c2006 4. Kavanagh, B.F., “Geomatics”, Upper Saddle River, N.J.: Prentice Hall, c2003 5. Hofmann-Wellenhof, B., Lichtenegger, H., Wasle, E., “GNSS--global navigation satellite systems: GPS, GLONASS, Galileo, and more”, Wien: Springer, c2008 6. Gleason, S., Gebre-Egziabher, D., “GNSS applications and methods [electronic resource]”, Boston, Mass.: Artech House, c2009 7. Korte, G.B., “The GIS book”, Santa Fe, NM : OnWord Press, 1997
Teaching MethodsLectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique
Homework and Projects1 Project, 1 Homeworks
Laboratory WorkNone
Computer UseSeven weeks of software application and web GIS exercise
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 10
Uygulama 9 % 45
Küçük Sınavlar 2 % 15
Ödev 2 % 10
Projeler 1 % 20
TOTAL % 100
Course Administration

Instructor’s office and phone number: office hours: e-mail address: sezginez@mef.edu.tr Rules for attendance: Minimum of 70% attendance is required. Classroom Practice contributes to 70% of the final grade. Missing a midterm / quiz: No make-up Missing the final exam: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 2 42
Uygulama 11 1 1 22
Proje 1 20 20
Ödevler 1 8 8
Küçük Sınavlar 4 4 1 20
Total Workload 112
Total Workload/25 4.5
ECTS 4