Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Mühendislik Fakültesi | |||||||||
Ders Kodu | CE 301 | |||||||||
Ders Adı İngilizce | Soil Mechanics | |||||||||
Ders Adı Türkçe | Zemin Mekaniği | |||||||||
Öğretim Dili | EN | |||||||||
Ders Türü | Ders,Laboratuvar Çalışması,Ters-Yüz Öğrenme | |||||||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | |||||||||
Dönem | Güz | |||||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 160 saat | |||||||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | |||||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||||||
Ön Koşul |
STM 203 - Strength of Materials |
|||||||||
Yan Koşul | Yok | |||||||||
Beklenen Ön Bilgi | Malzemelerin mekanik özellikleri ve şekil değiştiren cisimlerin temel kavramları; gerilme, deformasyon ve malzemelerin göçmesi hakkında ön bilgi beklenmektedir. | |||||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | |||||||||
Genel Eğitim Hedefi | Zemin oluşumunu, zemin sınıflandırmasını, faz diyagramlarını, zemin mekaniğinin temel ilkelerini (sıkıştırma davranışı, 1 boyutlu (1-D) akış, konsolidasyon teorisi, 2 boyutlu (2-D) akış, etkili gerilme kavramları, zemindeki gerilmeler, kayma dayanımı davranışı, yanal zemin basınçları) öğrenmek, zeminle temas halinde olan tüm yapıların/yapı bileşenlerinin (örneğin, tüneller, temeller, istinat yapıları, barajlar) tasarımı için gerekli olan temel bilgiyi kazandırmak. | |||||||||
Ders Açıklaması | Bu derste zemin mekaniği prensipleri ve geoteknik mühendisliğine giriş kapsamlı bir şekilde incelenmektedir. Dersin başında kaya döngüsü ve zemin oluşumu gibi jeoloji konular tekrar edilir, sondaj ve saha deneyleri kısaca tanıtılır. Bu derste zemin mekaniği prensipleri şu konu başlıkları altında kapsamlı bir şekilde incelenmektedir: zemin faz diyagramları ve faz ilişkileri, zeminlerin fiziksel ve endeks özellikleri, zemin karakterizasyonu ve mühendislik sınıflandırılması, zemin kompaksiyon davranışı, sahada kompaksiyon ve kompaksiyon kalite kontrolü, 1-boyutta su akışı, permeabilite ve sızıntı, hidrolik eğim, efektif stres kavramı, zeminde yük altında gerilme dağılım, 2-boyutta akış ve akış ağı çizilmesi, konsolidasyon teorisi ve zeminde oturmalar, zemin kayme direnci, Mohr-Coulomb kırılma kriteri, pasif, aktif ve sükunette yanal zemin basınçları |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Zemin ve kaya oluşumunu açıklar, zemin-faz diyagramı ilişkisinin problemlerini çözer, fiziksel ve indeks zemin özelliklerini tanımlar, zeminleri mühendislik standartlarına göre sınıflandırır; 2) Zemin sıkıştırma davranışını anlama yeteneğini gösterir, çeşitli saha sıkıştırma ekipmanlarını tanımlar; 3) Geçirgenliği açıklar, 1 boyutlu (1-D) akış ve hidrolik eğimi anlar, yer altı suyu akışı için 2 boyutlu (2-D) akış ağlarını geliştirir ve temel yer altı suyu akışı sınır değeri problemlerini çözer; 4) Etkin gerilme kavramını anlar, etkin gerilmeleri ve boşluk suyu basınçlarını hesaplar; 5) Yük uygulanması nedeniyle zemindeki gerilme dağılımını analiz eder, 1 boyutlu (1-D) konsolidasyon ve sıkışma problemlerini çözmek için konsolidasyon teorisini uygular; 6) Zemin kayma dayanımı parametrelerini belirler ve Mohr-Coulomb kriterini kullanarak bir düzlemdeki gerilme durumunu analiz eder; 7) yanal zemin basınçlarını hesaplar; 8) bir grubun üyesi olarak etkili bir şekilde çalışır; 9) Belirlenmiş prosedürlere dayanarak zemin mühendisliği deneyleri yapar, deney sonuçlarını hata ve belirsizlik değerlendirmesi ile analiz eder ve yorumlar; 10) iyi organize edilmiş yazılı belgelerle etkili bir şekilde iletişim kurar; |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Ödev,Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Sınav,Ödev |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Sınav,Ödev |
Hazırlayan ve Tarih | GÖKÇE TÖNÜK , September 2023 |
Ders Koordinatörü | GÖRKEM AKYOL |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi GÖKÇE TÖNÜK |
Hafta | Konu |
1) | Zemin mekaniğine giriş, Jeolojiye genel bakış: kayaç döngüsü, zemin oluşumu ve zemin keşfi ve örnekleme tanıtımı |
2) | Zemin Laboratuvarına ve Ölçüm Tekniklerine Giriş, Hata ve Belirsizlik, Zemin Mineralleri, Zemin Bileşimi Lab 1: Özgül Ağırlık |
3) | Zemin Faz Diyagramı ve Hacim-Yoğunluk İlişkisi Denklemleri, Lab 2: Hidrometre analizi, Elek analizi |
4) | Fiziksel ve indeks zemin özellikleri, Mühendislik standartlarına göre zemin sınıflandırması, Lab 3: Su muhtevası, Atterberg Limitleri |
5) | Zeminlerin Sıkıştırma Davranışı ve Saha Sıkıştırması, Kalite Güvencesi Lab 4: Sıkıştırma testi (Proctor) |
6) | Permeabilite, Zeminlerde 1 Boyutlu (1-D) Su Akışı |
7) | Etkin Gerilme Konsepti |
8) | Zeminlerde Gerilme Dağılımı ve Zeminlerin Sıkışabilirliği |
9) | Konsolidasyon Teorisi, 1 Boyutlu (1-D) Konsolidasyon ve Sıkıştırma Problemleri Lab 5: Konsolidasyon Testi |
10) | Konsolidasyon Zaman Hızı, Sıkışabilirlik ve Oturma |
11) | 2 Boyutlu (2-D) Yeraltı Suyu Akışı ve Akış Sınır Değeri Problemleri |
12) | Zeminlerin Kayma Dayanımı Lab 6: Sıkıştırılmamış Sıkıştırma Testi |
13) | Zeminlerin Kayma Dayanımı Lab 7: Direkt Kayma Testi |
14) | Yanal Zemin Basınçları |
15) | Final Sınav/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınav/Proje/Sunum Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Gerekli Ders Kitapları: • Das, Braja, M.,(2018) Principles of Geotechnical Engineering, 9th Edition , PWS Publishers. Önerilen Okumalar: • Holtz, R.D., Kovacs, W.D. and Sheahan, T.C. (2011), An Introduction to Geotechnical Engineering, 2nd Edition, Pearson-Prentice-Hall. • Coduto, D.P., Yeung, M.R., Kitch, W.A. (2011). Geotechnical Engineering: Principles & Practices: International Edition, 2/E, ISBN 10: 0132368684, ISBN 13: 9780132368681 • Craig, R.F. (1997). Soil Mechanics, Spon Press; 6th edition • Ozudogru, K., Tan, O., Aksoy, I.H., 2001, Soil Mechanics with Solved Problems, Birsen Press, Istanbul. • Kumbasar, V., Kip, F., 1999, Soil Mechanics Problems, Caglayan Kitabevi, Beyoglu, Istanbul. | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Dersler, aktif öğrenme yöntemi "ters-yüz öğrenme" kullanılarak gerçekleştirilecektir. | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | 3 Laboratuvar Raporu | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | İlgili konular için yapılan laboratuvar testleri (7 veya 8 adet). | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | MS Office veya eşdeğer programlar gereklidir. | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
Öğretim Üyesinin ofisi: 5. Kat, Oda: 535 E-posta adresi: tonukg@mef.edu.tr Derse katılım kuralları: YÖK Yönetmelikleri. Ara sınav/laboratuvar çalışması kaçırmak: Telafi yapılmayacaktır. Sınıf davranışları ve öğrenci davranış kurallarına hatırlatma: YÖK Yönetmelikleri İntihal hakkında açıklama: YÖK Yönetmelikleri. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 0 | 4 | 56 | |||
Laboratuvar | 8 | 1 | 2 | 3 | 48 | ||
Ara Sınavlar | 10 | 4 | 1 | 50 | |||
Final | 1 | 5 | 1 | 6 | |||
Toplam İş Yükü | 160 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.4 | ||||||
AKTS | 6 |