PSYC 448 Readings and Research in Clinical Psychology VIIIMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 448
Course Title in English Readings and Research in Clinical Psychology VIII
Course Title in Turkish Klinik Psikolojide Okuma ve Araştırma VIII
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Advanced
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: Lab: 1 Other:
Estimated Student Workload 188 hours per semester
Number of Credits 7.5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 205 - Research Methods I
Expected Prior Knowledge Research Methods in Psychology
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To become familiar with human sexuality and gender studies in clinical psychology perspective, to be enable read relevant articles critically, and to develop, conduct, and disseminate research from start to finish using concepts in this field.
Course Description This course aims to provide students with a detailed understanding of the human sexuality, enhance their ability to critically evaluate research articles, and offer hands-on experience in conducting research in clinical psychology. The overall objective is to enable students to acquire a profound knowledge of key areas in clinical psychology by exploring selected topics related to sexuality, including the dynamic and multidisciplinary realm of human sexuality studies. This field delves into the societal shaping of sexual desires, behaviors, and identities while also scrutinizing the intricate relationship between sexuality and issues of power and inequality. In the beginning of the course, the students delve into foundational theories and essential concepts within this field. Also, delve into what factors can either enhance or inhibit these stages, examining them from psychological perspectives (such as the influence of relationships, mood, and past experiences) and physiological aspects (including anatomical, hormonal and neurological factors). By the end of the course, students will be equipped with the necessary skills to critically evaluate research articles in clinical psychology, conduct their own research, analyze their findings statistically, discuss the results critically, and present their conclusions. Throughout the course, students will develop their presentation, discussion, and writing skills through various assignments.
Course Description in Turkish Bu ileri düzey ders, öğrencilere insan cinselliği hakkında ayrıntılı bir anlayış kazandırmayı, araştırma makalelerini eleştirel olarak değerlendirme yeteneklerini geliştirmeyi ve klinik psikolojide araştırma yapma konusunda uygulamalı deneyim sunmayı amaçlamaktadır. Genel amaç, öğrencilerin, insan cinselliği çalışmalarının dinamik ve multidisipliner alanı da dahil olmak üzere, cinsellikle ilgili seçilmiş konuları keşfederek klinik psikolojideki temel alanlar hakkında derin bir bilgi edinmelerini sağlamaktır. Bu alan, cinsel arzuların, davranışların ve kimliklerin toplumsal olarak şekillenmesini araştırırken, aynı zamanda cinsellik ile güç ve eşitsizlik sorunları arasındaki karmaşık ilişkiyi de incelemektedir. Dersin başında, öğrenciler bu alandaki temel teorileri ve temel kavramları öğrenir, ayrıca, bu aşamaları hangi faktörlerin değiştirilebileceği, bunları psikolojik perspektiflerden (ilişkilerin, ruh halinin ve geçmiş deneyimlerin etkisi vb.) ve fizyolojik yönlerden (anatomik, hormonal ve nörolojik faktörler vs.) inceleyerek araştırır. Dersin sonunda öğrenciler, klinik psikolojideki ilgili alanda yapılan araştırma makalelerini eleştirel olarak değerlendirmek, kendi araştırmalarını yürütmek, bulgularını istatistiksel olarak analiz etmek, sonuçları eleştirel olarak tartışmak ve sonuçlarını sunmak için gerekli becerileri edinir. Ders boyunca öğrenciler çeşitli ödevler aracılığıyla sunum, tartışma ve yazma becerilerini geliştireceklerdir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) İnsan cinselliği, cinsiyet rolleri, anatomi, etik, seks terapisi ve cinsel tepkide yer alan çeşitli aşamalar hakkında kapsamlı bir anlayış kazanmak
2) Çeşitli vaka çalışmaları, etik sorunlar ve klinik olarak teşhis edilebilen cinsel sorunlar ve bunlara karşılık gelen tedaviler hakkında bilgi edinmek.
3) Bir grup öğrenciyle birlikte bilimsel araştırma yapmak
4) Araştırma bulgularını SPSS veya Taguette kullanarak analiz etmek ve değerlendirmek
5) Araştırma bulgularını deneysel bir formatta ve poster sunumu formatında raporlamak
6) Araştırmayı doğru profesyonel formatta tartışmak ve sunmak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N Exam,Lab
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. H Exam
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H HW
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. H Exam
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. H Lab
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. S Exam
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. H Lab
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. H Exam
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Exam
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H Exam
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. H Exam
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Participation
Prepared by and Date BENGÜ SARE SEVDA PELİN KILIÇ ÖZER , October 2024
Course Coordinator SENA CÜRE ACER
Semester Spring
Name of Instructor Öğr. Gör. ECEM ERKOL

Course Contents

Hafta Konu
1) Cinsel Terapiye Giriş: Kısa Tarihsel ve Güncel Perspektifler
2) Cinselliğe İlişkin Farklı Perspektifler ve Çağdaş Anlayış Dünya Cinsel Sağlık Derneği Cinsel Haklar Bildirgesi
3) Yaşam Boyu Cinsellik ve Psikoseksüel Gelişim
4) Cinsel Yönelim, Cinsiyet ve Cinsel Farklılıkların Önemli Kavramları
5) İnsan Cinselliği ve Toplumsal Cinsiyet Üzerine Klinik ve Sosyal Sorunlar I
6) İnsan Cinselliği ve Toplumsal Cinsiyet ile İlgili Klinik ve Sosyal Perspektifler II
7) Öğrenci Araştırma Projesi Sunumları
8) İnsan Cinsel Anatomisi ve Fizyolojisi
9) Cinsellik, Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Cinsellik Eğitimi Hakkındaki Normlar ve Mitler
10) Cinsiyet Disforisi ve LGBTQ+ Bireylerle Çalışmak
11) Cinsel Terapide Etik
12) Cinsel İşlev Bozuklukları ve Cinsel Terapide Psikolojik Müdahaleler
13) Özet gönderimi ve revizyonlar
14) Poster sunumları
15) Final Sınavı Dönemi
16) Final Sınavı Dönemi
Required/Recommended ReadingsRecommended Textbooks and Articles: - Lucena BB, Abdo CHN. (2017) Sex therapy: brief historic and current perspectives. MOJ Womens Health.;5(5):287‒289. -Marks, S. (2017) Psychotherapy in historical perspective, History of the Human Sciences, Vol. 30(2) 3–16 -Joshua G. Parmenter, R. V. Galliher & A. D. A. Maughan (2020): LGBTQ + emerging adults perceptions of discrimination and exclusion within the LGBTQ+ community, Psychology & Sexuality, DOI: 10.1080/19419899.2020.1716056 -Gribble KD, Bewley S and Dahlen HG (2023) Breastfeeding grief after chest masculinisation mastectomy and detransition: A case report with lessons about unanticipated harm. Front. Glob. Womens Health 4:1073053. doi: 10.3389/fgwh.2023.1073053 -Sexuality, The Self, And Society: Susan Rahman with Nathan Bowma, Dahmitra Jackson, Lushtak, Remi Newman, & Prateek Sunder - Kılınç O, Karagöz YM, Yiğit G, İlhan M. (2024) Cinsiyet Değişikliğinin Adli Tıp Açısından Değerlendirilmesi: Dört Olgu Sunumu Akd Tıp D 2024;10(1): 165-171 - Wincze, JP. (2016) Sexual Dysfunction: Assessment and Therapy, JP, The Warren Alpert Medical School of Brown University, Providence, RI, USA and Miriam Hospital Elsevier I -Cennet-Öztürk (2019) Psychological Interventions in Sexual Dysfunctions, Yeni Symposium, Cilt: 57 Sayı: 2 -İncesu, C. (2004) Cinsel İşlevler ve Cinsel İşlev Bozukluklar, Klinik Psikiyatri 3:3-13 -Sandra R. Leiblum (2013). Cinsel Terapi İlkeleri ve Uygulamaları, Çeviri; Filiz Bolat, Asiye Hekimoğlu Gül, CK Yayınevi, Ankara, -Helen Singer Kaplan, (1974). The New Sex Therapy,Brunner/Mazel Publication,New York, - Buehler, Stephanie. (2013). What Every Mental Health Professional Needs to Know About Sex. New York: Springer Publishing Company. -Cinsel Terapi: Irvin D. Yalom -Psikologlar için LGBT’lerle Çalışma Kılavuzu TODAP - American Psychiatric Association. (2013) Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 5th ed. Arlington, VA: American Psychiatric Association, DSM-5 pages: 205-222
Teaching MethodsThis course is taught in a flipped format designed to meet the level of final-year students of the Department of Psychology. Students will be assigned research articles pertinent to topics of each week’s class and are expected to present them to their classmates. During class time, students are evaluated with respect to their understanding of basic concepts, theoretical background, and research methodology. Each week, students will be assigned a task related to conducting their own research in class and out of class. These successive tasks will facilitate the development of their research skills in areas including literature review, research methodology, data collection, data analysis, research report writing, and dissemination. Students are expected to contribute to class discussions and collaborate with each other in the conduct of research during class and between classes.
Homework and ProjectsStudents will be asked to collect data, code and analyze it on SPSS or Taguette, and write an empirical article based on these analyses in APA format. Students will also present the assigned required research or review article published in high-impact psychology journals.
Laboratory WorkStudents will use the lab to access the digital library resources and SPSS facilities for literature review and data analyses, respectively.
Computer UseStudents will work with SPSS or JASP for quantitative and Taguette to enter and analyze the data they have collected. They will report their research on Microsoft Word and create a poster using PowerPoint, Canva, or other design software.
Other ActivitiesStudents will be required to read each week’s articles prior to that week’s class and actively participate in classroom discussions based on these readings.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 10
Uygulama 1 % 15
Sunum 2 % 25
Projeler 1 % 50
TOTAL % 100
Course Administration acers@mef.edu.tr

Instructor’s e-mail address: bengu.kilic@isikun.edu.tr Students must provide a legitimate, acceptable, and documented excuse for missing a class. There will not be any make-up for assignments conducted in missed classes. Students are encouraged to discuss their questions in class and during office hours. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms, such as plagiarism and copying during examinations, is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: Law on Higher Education Art. 54.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 3 112
Uygulama 1 6 6 12
Sunum / Seminer 2 15 3 36
Proje 1 25 3 28
Total Workload 188
Total Workload/25 7.5
ECTS 7.5