Hukuk | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Hukuk Fakültesi | ||||
Ders Kodu | LAW 244 | ||||
Ders Adı İngilizce | International Human Rights Mechanisms | ||||
Ders Adı Türkçe | Uluslararası İnsan Hakları Mekanizmaları | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ders | ||||
Dersin Düzeyi | Seçiniz | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 96 saat | ||||
Ders Kredileri | 4 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | - | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Uluslararası ve bölgesel insan hakları sistemleri ve ilgili izleme organları hakkında bilgi edinmek, bunların yapısını, işleyişini ve prosedürlerini incelemek. | ||||
Ders Açıklaması | Bu ders öğrencilere Birleşmiş Milletler, Avrupa Konseyi, Amerikan Devletleri Örgütü ve Afrika Birliği dahil olmak üzere uluslararası insan hakları koruma sistemleri hakkında bilgi vermeyi amaçlamaktadır. Giriş dersinde, İkinci Dünya Savaşı sonrasında uluslararası insan hakları rejiminin doğuşu ve tarihsel gelişimi incelenecektir. Daha sonra Birleşmiş Milletler sistemi içinde sözleşme temelli ve şart temelli insan hakları denetim mekanizmaları incelenecektir. Son olarak, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Amerikan İnsan Hakları Sözleşmesi ve Afrika İnsan ve Halkların Sözleşmesi’ne dayalı denetim mekanizmaları ele alınacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) BM insan hakları belgelerinin etkinliğini bilmek ve değerlendirmek. 2) Antlaşma temelli ve tüzük temelli mekanizmalar da dahil olmak üzere BM insan hakları yapısının temel yapısını ve işleyişini kavramak. 3) Başta Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi olmak üzere Avrupa Konseyi araçlarının etkinliğini bilmek ve değerlendirmek. 4) Amerikalılar arası ve Afrika koruma sisteminin yapısını, rolünü ve işleyişini anlamak. 5) Farklı insan hakları sistemlerinin etkileşimini eleştirel bir şekilde analiz edebilir |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | |||||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |||||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | |||||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | |||||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | |||||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | |||||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | |||||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | |||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |||||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |||||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | S | Sınav |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | H | Sınav |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | H | Sınav |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | H | Sınav |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | H | Sınav |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | H | Sınav |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | H | Sınav |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | N | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | H | Sınav |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | N | |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | S | Sınav |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | H | Sınav |
Hazırlayan ve Tarih | ZEYNEP ÖZEN , September 2024 |
Ders Koordinatörü | HÜLYA DİNÇER |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi HÜLYA DİNÇER |
Hafta | Konu |
1) | Uluslararası insan hakları hukukunun evrimi |
2) | Anahtar kavramlar: Mağdur, yükümlülük, ihlal, yargı yetkisi, çözüm |
3) | Evrensel koruma: Birleşmiş Milletler (BM) sistemine giriş |
4) | BM İnsan Hakları Antlaşma Sistemi ve antlaşma temelli insan hakları koruma mekanizmaları |
5) | BM İnsan Hakları Sözleşmesi temelinde insan haklarının izlenmesi |
6) | BM İnsan Hakları Konseyi ve İnsan Hakları Yüksek Komiserliği'nin rolü |
7) | vizeler |
8) | Bölgesel koruma mekanizmalarına giriş |
9) | Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin tarihi ve etkisi |
10) | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin rolü, yapısı ve işleyişi |
11) | Amerikan İnsan Hakları Sözleşmesi'nin tarihi ve etkisi |
12) | Amerikalılar Arası İnsan Hakları Komisyonu ve Amerikalılar Arası İnsan Hakları Mahkemesi'nin rolü, yapısı ve işleyişi |
13) | Afrika İnsan ve Halkların Hakları Şartı'nın tarihi ve etkisi. |
14) | Afrika İnsan ve Halkların Hakları Mahkemesi'nin rolü, yapısı ve işleyişi. |
15) | Farklı insan hakları sistemleri arasındaki etkileşim. |
16) | sunumlar |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | International Human Rights Law, Daniel Moeckli et al. (eds.) (OUP 2017) International Human Rights Law, Cases, Materials, Commentary, Olivier De Schutter, 2012 YARDIMCI LİNKLER: Birleşmiş Milletler: UN, human rights info: https://www.ohchr.org/en/hrbodies/hrc/home https://www.ohchr.org/en/treaty-bodies https://www.ohchr.org/en/treaty-bodies/complaints-about-human-rights-violations Afrika: African Charter on Human and Peoples’ Rights: https://au.int/en/treaties/african-charter- human-and-peoples-rights African Commission on Human and Peoples’ Rights: https://www.achpr.org/ African Court on Human and Peoples’ Rights: https://www.african-court.org/wpafc/ African Union: https://au.int/en/overview Protocol to the African Charter on Human And Peoples’ Rights on the Establishment of an African Court on Human and Peoples’ Rights Amerika: American Convention on Human Rights: https://www.cidh.oas.org/basicos/english/basic3.american%20convention.htm American Declaration of the Rights and Duties of Man: https://www.oas.org/dil/access_to_information_human_right_American_Declaration_of_the_ Rights_and_Duties_of_Man.pdf Inter-American Court of Human Rights: https://www.corteidh.or.cr/index.cfm?lang=en Amerikan Devletler Organizasyonu: https://www.oas.org/en/about/who_we_are.asp Inter-American Commission on Human Rights: https://www.oas.org/en/iachr/ Avrupa: Avrupa Konseyi: https://www.coe.int/en/web/portal Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Protokolleri: https://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=basictexts&c European Court of Human Rights: https://www.echr.coe.int/Pages/home.aspx?p=home&c= | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ters-Yüz Sınıf | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | Ödev ve sınıf içi sunum | ||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | - | ||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | - | ||||||||||||
Diğer Aktiviteler | - | ||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
dincerhu@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 2 | 1 | 70 | ||
Laboratuvar | 14 | 0 | 0 | ||||
Ödevler | 1 | 0 | 0 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 14 | 2 | 16 | |||
Toplam İş Yükü | 96 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 3.8 | ||||||
AKTS | 4 |