Hukuk | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Hukuk Fakültesi | ||||
Ders Kodu | HUK 132 | ||||
Ders Adı İngilizce | Law and Rhetoric | ||||
Ders Adı Türkçe | Hukuk ve Sözbilimi | ||||
Öğretim Dili | TR | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme,Ders | ||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||
Dönem | Bahar,Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 60 saat | ||||
Ders Kredileri | 2 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Bir hukukçunun temel çalışma alanı dilin söz haline getirilmesi, bu anlamda her hukukçunun sözbilim yeteneklerinin farkına varması, önemini kavraması ve bu yetenekleri içselleştirmesi | ||||
Ders Açıklaması | Binlerce yıllık hukuk eğitiminde esas olmuş retorik ve belagat, özellikle son iki yüzyıldır dilbilim, göstergebilim ve dil felsefesinin oluşturduğu bilgi birikimiyle çok farklı bir zemine oturdu. Son yıllarda mantık ve bulanık mantık ile ilgili gelişmeler, yapay zeka olgusunu ortaya çıkarttı. Bütün bu gelişmeler çağdaş sözbilimi başlığı altında incelenecek ve irdelenecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Öncelikle dil ve dilin kullanımının önemini kavrar. 2) Bunun doğuştan bir yetenek olmanın ötesinde, öğrenilebilir ve geliştirilebilir bir yetenek olduğunu fark eder. 3) Binlerce yıllık bilgi birikimi içerisinde kendine uygun yorumlarla belirli yetenekleri içselleştirir. 4) Hukuk bilgisinin yanısıra bu bilginin kullanılabilmesi için gereken dil ve iletişim yeteneklerini fark eder ve kullanıma geçirir. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | ||||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | ||||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | ||||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | ||||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | ||||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | ||||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | ||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | ||||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | ||||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | S | Sınav |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | S | Sınav |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | S | Sınav |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | N | |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | S | Sınav |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | H | Sınav |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | N | |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | N | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | N | |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | H | Sınav |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | H | Sınav |
Hazırlayan ve Tarih | RÜŞTÜ BURAK EKE , September 2024 |
Ders Koordinatörü | NESLİ ŞEN ÖZÇELİK |
Dönem | Bahar,Güz |
Dersi Veren(ler) |
Hafta | Konu |
1) | Antik Çağ’da Retorik |
2) | İkna ve Belagat / Doğu’nun Deneyimi |
3) | Söz Sanatları / İletişim ve İknadaki Önemi |
4) | Bir Sistem Olarak Hukuk ve Dil |
5) | Hukukun Göstergebilimi |
6) | Söz Edimleri Kuramı |
7) | Hukukta Yorum ve Yorumbilim |
8) | Hukuk Metninin Çözümlenmesi |
9) | Hukukta Edim ve Edimsel Dilbilim |
10) | Hukukta İrade ve Bilinç Durumları |
11) | Bilinçdışı ve Bilinçdışının Dili |
12) | Hukukun Ekolojisi ve Güdümbilim |
13) | Yargı, Mantık, Bulanıkmantık ve Dil |
14) | Çağdaş Sözbilim / Retorikten Yapayzekaya |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Çiğdem Dürüşken, Roma’da Retorik Eğitimi Ertuğrul Uzun, Hukuk Göstergebilim Ahmet Cevdet Paşa, Belagat-I Osmaniye Levent Ayserer- Bir Söz Edimi Olarak Yargı Edimi Firijtof Capra- Ugo Mattei- Hukukun Ekolojisi | ||||||
Öğretme Teknikleri | Teorik anlatı, pratik çalışma, ödevler üzerinden incelemeler | ||||||
Ödev ve Projeler | |||||||
Laboratuvar Çalışması | |||||||
Bilgisayar Kullanımı | |||||||
Diğer Aktiviteler | |||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||
Ders Yönetimi |
|
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 1 | 7 | |||
Final | 1 | 10 | 1 | 11 | |||
Toplam İş Yükü | 60 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 2.4 | ||||||
AKTS | 2 |