HUK 101 Roma Hukuku: Genel HükümlerMEF ÜniversitesiAkademik Programlar HukukÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Hukuk
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Hukuk Fakültesi
Ders Kodu HUK 101
Ders Adı İngilizce Roman Law: General Provisions
Ders Adı Türkçe Roma Hukuku: Genel Hükümler
Öğretim Dili TR
Ders Türü Ders
Dersin Düzeyi Seçiniz
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 2 Okuma: Laboratuvar : Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 60 saat
Ders Kredileri 2 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Öğrenci, Roma Hukukunun tarihsel gelişimini görür ve kıta Avrupası hukuk sistemlerine etkisini öğrenecektir.
Ders Açıklaması Roma hukukuna giriş için gerekli tarihi bilgi, Roma hukukunun modern hukukları etkileme süreci ve biçimi, ehliyet, hukuki işlemlerin geçerliliği temel kavramlar incelenecektir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Roma devletinin devirlerini bilir.
2) Roma Hukukunun oluşumu ve geçtiği evreleri değerlendirir.
3) Roma hukukunun Kıta Avrupası sistemleri üzerindeki etkilerini kavrar.
4) Roma hukukunun temel kavramlarını Türk hukukuyla mukayeseli olarak analiz eder.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular.
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir.
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir.
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar.
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur.
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir.
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur.
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. H Sınav
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. N
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. N
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. S Sınav
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. H Sınav
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. N
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. N
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. N
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. N
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. N
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. N
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. N
Hazırlayan ve Tarih HAVVA KARAGÖZ , January 2024
Ders Koordinatörü HAVVA KARAGÖZ
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. HAVVA KARAGÖZ

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Roma Devletinin siyasi devirleri (Krallık Devri, Cumhuriyet Devri)
2) Roma Devletinin siyasi devirleri (İlk İmparatorluk Devri, Son İmparatorluk Devri)
3) Roma Hukuku’nun devirleri (Eski Hukuk Devri, Klasik Hukuk Devri)
4) Roma Hukuku’nun devirleri (Klasik Hukuk Devri, Klasik Sonrası Devir) Roma Hukuku’nun modern hukukları etkileme süreci ve modern hukuklara etkisi
5) Ius (Hukuk), hak (ius) ve dava (actio)
6) Hak ehliyeti
7) Roma ailesi ve patria potestas
8) Vesayet ve kayyımlık
9) Vize
10) Hukuki olay ve hukuki muamele
11) Fiil ehliyeti
12) Hukuki muamelenin arızî unsurları
13) Hukuki muamelelerin hükümsüzlüğü
14) Hukuki muamelelerin hükümsüzlüğü
15) Final
16) Final
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarZiya Umur, Roma Hukuku Ders Notları, İstanbul. Belgin Erdoğmuş-Bülent Tahiroğlu, Roma Hukuku Dersleri, Tarihi Giriş Temel Kavramlar, İstanbul. Özcan Karadeniz Çelebican, Roma Hukuku, Tarihi Giriş, Ankara. Andreas B. Schwartz, Roma Hukuku Dersleri I, Tarihi Kısım ve Umumi Doktrinler, Çeviren Türkan Basman, İstanbul. Ziya Umur, Roma Hukuku Lügatı, İstanbul. Paul Koschaker, Kudret Ayiter, Roma Özel Hukukunun Ana Hatları, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları, Ankara.
Öğretme TeknikleriDers anlatımı, pratik çalışma
Ödev ve Projeler
Laboratuvar Çalışması
Bilgisayar Kullanımı
Diğer Aktiviteler
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi karagozh@mef.edu.tr
0212 395 36 04

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1 2 42
Laboratuvar 14 0 0
Proje 1 0 0
Ara Sınavlar 1 6 2 8
Final 1 8 2 10
Toplam İş Yükü 60
Toplam İş Yükü/25 2.4
AKTS 2