HUK 209 Türk Hukuk TarihiMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Law
Course Code HUK 209
Course Title in English Turkish Legal History
Course Title in Turkish Türk Hukuk Tarihi
Language of Instruction TR
Type of Course Lecture
Level of Course Select
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 58 hours per semester
Number of Credits 2 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge It is envisaged that this course will build on the knowledge students have gained from the Introduction to Law and other basic courses they took in the first year.
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective By teaching this course in a relatively early semester, it is possible to create a supportive infrastructure for the courses students will take in the third semester and beyond. This course aims not only to create a legal culture, but also to inform people about the process of creating positive legal rules and to develop their interpretive skills.
Course Description The students will learn about Turkish law before Islam, Turkish law under the influence of Islam (especially during the Ottoman Era) and Westernisation and secularisation of Turkish law.
Course Description in Turkish İslam Hukukunun etkisinden önceki Türk Hukuku, İslam Hukukunun etkisindeki Türk Hukuku –özellikle Osmanlı dönemi Hukuku-, Türk Hukukunun batılılaşması ve laikleşmesi.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Türk Hukukunun tarihsel dönemlerinin inceler.
2) Hukuk tarihindeki dönemleri birbirleriyle karşılaştırılmalı olarak kavrar.
3) Hukuk tarihi boyunca meydana gelen yapısal ve kurumsal değişiklikleri izler.
4) Hukuk tarihinin hukukun diğer alanları ile ilişkisini (hukuk felsefesi, hukuk siyaseti, hukuk sosyolojisi vb.) anlar ve hukuk tarihinin bilimsel alanındaki konuları yorumlama yeteneği kazanır.
5) Eski çağlardan bugüne, hukuk sistemlerinin doğuşunda etkili olan dinsel, geleneksel, ahlaki etmenler ve bunların hukuk kurallarının biçimlenmesinde oynadığı rolü bilir.
6) Hukuk kuralı, emir, yasa gibi kavramlarla ifade edilen normların hukuk sistemi içindeki yeri, yaptırım değerleri ve yaptırım gücünü nereden aldıklarını kavrar.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date İLBER ORTAYLI , January 2024
Course Coordinator İLBER ORTAYLI
Semester Fall
Name of Instructor Prof. Dr. İLBER ORTAYLI

Course Contents

Hafta Konu
1) Türk Hukuk Tarihine Giriş ve Kaynaklar
2) Eski Türk Hukuku
3) İslam Hukukunun Genel Yapısı ve Gelişmesi
4) Türk Hukukunun İslam Hukuku Etkisine Girmesi-Erken Dönemler
5) Erken Osmanlı Hukuku
6) Osmanlı Hukuku – Klasik dönem
7) Osmanlı Hukuku- Yakın dönem
8) Tanzimat Dönemi ve Hukuka Etkisi
9) Türk Hukukunun Batı Hukukundan Etkilenmesi
10) Türk Hukukunda Resepsiyon ve Kodifikasyon Çalışmaları
11) Osmanlı Toprak Rejimi ve Arazi Kanunnamesi
12) Osmanlı Vakıf Rejimi ve Mecelle
13) Hukuku Aile Kararnamesi ve Uygulaması
13) Hukuku Aile Kararnamesi ve Uygulaması
14) Türk Hukukunun Batı Hukukuna Dönüşümü
15) Finaller
16) Finaller
Required/Recommended ReadingsCoşkun Üçok/Gülnihal Bozkurt, Türk Hukuk Tarihi, Seçkin Yayıncılık (last edition). Mehmet Akif Aydın: Türk Hukuk Tarihi, Beta Basım (last edition). Mehmet Akif Aydın: İslam-Osmanlı Aile Hukuku, Klasik Yayınları (last edition). Ali Hikmet Berki: Açıklamalı Mecelle, Hikmet Yayınları. Gülnihal Bozkurt: Batı Hukukunun Türkiye’de Benimsenmesi, Türk Tarih Kurumu Yayınları (last edition). Sina Akşin: Kısa Türkiye Tarihi, Türkiye İş Bankası Yayınları (last edition). Feroz Ahmad: Modern Türkiye’nin Oluşumu, Kaynak Yayınları (last edition). İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, Timaş Yayınları (last edition). İlber Ortaylı, Kadı, Kronik Kitap (last edition).
Teaching MethodsTheoretical narrative followed by decision readings and application studies on the topic
Homework and Projects
Laboratory Work
Computer Use
Other Activities
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
TOTAL % 100
Course Administration ortaylii@mef.edu.tr

Ara sınav (vize) %40, Dönem sonu sınavı (final) %60

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 2 42
Ara Sınavlar 1 6 2 8
Final 1 6 2 8
Total Workload 58
Total Workload/25 2.3
ECTS 2