IE 202 Operations Research IMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Mühendislik Fakültesi
Ders Kodu IE 202
Ders Adı İngilizce Operations Research I
Ders Adı Türkçe Yöneylem Araştırması I
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Orta
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: none Laboratuvar : none Diğer: none
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 160 saat
Ders Kredileri 6 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul MATH 211 - Linear Algebra
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Matris teorisi konusunda ön bilgi
Kayıt Kısıtlamaları Yok
Genel Eğitim Hedefi Deterministik yöneylem araştırması metodolojilerini öğrenmek.
Ders Açıklaması Bu ders, en yaygın kullanımı olan deterministik yöneylem araştırması yöntembilimlerini tanıtır. Ders boyunca yöneylem araştırmasına giriş & doğrusal programlama; model formüle etme; grafik çözüm yöntemi; seçilmiş doğrusal programlama uygulamaları; Simplex yöntemi; büyük M yöntemi; iki faz yöntemi; Simplex yönteminde özel durumlar; Simplex yönteminin matris temsili; grafiksel duyarlılık analizi; dual problem; dualite önermeleri; tümler gevşeklik önermesi; dualitenin ekonomik yorumu; dual Simplex yöntemi; hassas analiz; ulaşım problemi; atama problemi.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) doğrusal programlama modelleri formüle eder,
2) doğrusal programlama problemlerini çözer ve analiz eder;
3) Simplex algoritmasının temellerini ve kullanımını anlar;
4) primal ve dual çözümler arasındaki ilişkiyi açıklar ve dual çözümleri ekonomik açıdan yorumlar;
5) ulaşım ve atama problemleri gibi özel doğrusal programlama problemleri için çözüm tekniklerini takip eder;
6) takım üyesi olarak etkili bir şekilde çalışır,
7) matematiksel modelleri çözmek için yöneylem araştırması yazılımı kullanır.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6 7
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Sınav,Ödev,Derse Katılım
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Derse Katılım
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Ödev,Derse Katılım
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Sınav,Ödev
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Sınav,Ödev
Hazırlayan ve Tarih HANDE KÜÇÜKAYDIN , March 2024
Ders Koordinatörü HANDE KÜÇÜKAYDIN
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi HANDE KÜÇÜKAYDIN

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Yöneylem Araitırmasına (YA) Giriş ve Doğrusal Programlama (DP) Modelleme;
2) Grafik Çözüm Yöntemi & Model Fürmülasyonu;
3) Seçilmiş DP Uygulamaları ve Simplex Yöntemine Giriş;
4) Simplex Yöntemi;
5) Simplex Yöntemi, Başlangıç Yöntemleri;
6) Başlangıç Yöntemleri, Duyarlılık Analizi;
7) Duyarlılık Analizi;
8) Simplex Yönteminin Matris Temsili;
9) Dualite;
10) Dualite & Dual Simplex Yöntemi;
11) Hassas Analiz;
12) Hassas Analiz, UlaşımProblemi;
13) Ulaşım Problemi;
14) Atama Problemi;
15) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi;
16) Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi.
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar• Taha, H. A. (2017). Operations Research: An Introduction (10th Edition). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson • Winston, W.L. (2003). Operations Research: Applications and Algorithms (4th Edition). Cengage Learning
Öğretme TeknikleriAktif öğrenme tekniği olarak "ters yüz sınıf" kullanılarak dersler/iletişim saatleri
Ödev ve ProjelerDoğrusal programlama çözücüsünün kullanımı hakkında 1 mini-proje
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıGAMS
Diğer Aktiviteler
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Küçük Sınavlar 3 % 15
Projeler 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 35
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi hande.kucukaydin@mef.edu.tr
+902123953631

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1 3 1 70
Proje 1 1 5 20 26
Küçük Sınavlar 3 4 1 15
Ara Sınavlar 1 20 2 22
Final 1 25 2 27
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü/25 6.4
AKTS 6