Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Mühendislik Fakültesi | ||||||
Ders Kodu | IE 202 | ||||||
Ders Adı İngilizce | Operations Research I | ||||||
Ders Adı Türkçe | Yöneylem Araştırması I | ||||||
Öğretim Dili | EN | ||||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||||
Dönem | Bahar | ||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 160 saat | ||||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||
Ön Koşul |
MATH 211 - Linear Algebra |
||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||
Beklenen Ön Bilgi | Matris teorisi konusunda ön bilgi | ||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yok | ||||||
Genel Eğitim Hedefi | Deterministik yöneylem araştırması metodolojilerini öğrenmek. | ||||||
Ders Açıklaması | Bu ders, en yaygın kullanımı olan deterministik yöneylem araştırması yöntembilimlerini tanıtır. Ders boyunca yöneylem araştırmasına giriş & doğrusal programlama; model formüle etme; grafik çözüm yöntemi; seçilmiş doğrusal programlama uygulamaları; Simplex yöntemi; büyük M yöntemi; iki faz yöntemi; Simplex yönteminde özel durumlar; Simplex yönteminin matris temsili; grafiksel duyarlılık analizi; dual problem; dualite önermeleri; tümler gevşeklik önermesi; dualitenin ekonomik yorumu; dual Simplex yöntemi; hassas analiz; ulaşım problemi; atama problemi. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) doğrusal programlama modelleri formüle eder, 2) doğrusal programlama problemlerini çözer ve analiz eder; 3) Simplex algoritmasının temellerini ve kullanımını anlar; 4) primal ve dual çözümler arasındaki ilişkiyi açıklar ve dual çözümleri ekonomik açıdan yorumlar; 5) ulaşım ve atama problemleri gibi özel doğrusal programlama problemleri için çözüm tekniklerini takip eder; 6) takım üyesi olarak etkili bir şekilde çalışır, 7) matematiksel modelleri çözmek için yöneylem araştırması yazılımı kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Ödev,Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Sınav,Ödev |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Sınav,Ödev |
Hazırlayan ve Tarih | HANDE KÜÇÜKAYDIN , March 2024 |
Ders Koordinatörü | HANDE KÜÇÜKAYDIN |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi HANDE KÜÇÜKAYDIN |
Hafta | Konu |
1) | Yöneylem Araitırmasına (YA) Giriş ve Doğrusal Programlama (DP) Modelleme; |
2) | Grafik Çözüm Yöntemi & Model Fürmülasyonu; |
3) | Seçilmiş DP Uygulamaları ve Simplex Yöntemine Giriş; |
4) | Simplex Yöntemi; |
5) | Simplex Yöntemi, Başlangıç Yöntemleri; |
6) | Başlangıç Yöntemleri, Duyarlılık Analizi; |
7) | Duyarlılık Analizi; |
8) | Simplex Yönteminin Matris Temsili; |
9) | Dualite; |
10) | Dualite & Dual Simplex Yöntemi; |
11) | Hassas Analiz; |
12) | Hassas Analiz, UlaşımProblemi; |
13) | Ulaşım Problemi; |
14) | Atama Problemi; |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi; |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi. |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | • Taha, H. A. (2017). Operations Research: An Introduction (10th Edition). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson • Winston, W.L. (2003). Operations Research: Applications and Algorithms (4th Edition). Cengage Learning | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Aktif öğrenme tekniği olarak "ters yüz sınıf" kullanılarak dersler/iletişim saatleri | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Doğrusal programlama çözücüsünün kullanımı hakkında 1 mini-proje | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | GAMS | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | |||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
hande.kucukaydin@mef.edu.tr +902123953631 |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 1 | 70 | ||
Proje | 1 | 1 | 5 | 20 | 26 | ||
Küçük Sınavlar | 3 | 4 | 1 | 15 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 2 | 22 | |||
Final | 1 | 25 | 2 | 27 | |||
Toplam İş Yükü | 160 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.4 | ||||||
AKTS | 6 |