LAW 302 Human Rights LawMEF ÜniversitesiAkademik Programlar HukukÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Hukuk
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Law
Course Code LAW 302
Course Title in English Human Rights Law
Course Title in Turkish İnsan Hakları Hukuku
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Introductory
Semester Spring,Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 1 Recitation: Lab: Other: Discussion 1 hour
Estimated Student Workload 100 hours per semester
Number of Credits 4 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students and Erasmus Students
Overall Educational Objective To acquire a basic knowledge about the principles and mechanisms of international and regional human rights systems. This course will give students a comprehensive introduction to the European Convention on Human Rights, its structure, functioning, and the rights contained therein. The course will provide the students with the necessary skills to use the international remedies for human rights violations, including addressing to European Court of Human Rights.
Course Description This course aims to acquaint the students with the instruments and institutions of international human rights law with a particular focus on the European Convention on Human Rights (ECHR). In this perspective, the students will be first given a comprehensive introduction to the universal and regional human rights protection systems. The course will then elaborate on the structure and functioning of the European Convention system as well as its impact on national law. For the following sessions, the course will draw on the key cases of the European Court of Human Rights to study profoundly substantial rights guaranteed under the Convention.
Course Description in Turkish Bu ders öğrencilere uluslararası insan belgeleri ve mekanizmaları hakkında temel bilgiyi kazandırmayı; özellikle de Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin sağladığı güvencelere odaklanmayı amaçlamaktadır. Derste ilk olarak evrensel ve bölgesel insan hakları koruma sistemlerine dair kapsamlı bir giriş yapılacak; daha sonra Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi sisteminin yapısı, işleyişi ve iç hukuka etkisi ayrıntılı olarak ele alınacaktır. Takip eden derslerde, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin ilke kararları ışığında Sözleşme ile güvenceye alınan temel haklar ayrıntılı olarak işlenecektir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Uluslararası ve bölgesel insan hakları sistemlerinin temel ilke ve mekanizmalarını kavrar.
2) Uluslararası insan hakları mahkemelerinin işleyişini anlar.
3) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nin içtihatlarında genel ilkelerin uygulanmasını anlar.
4) İhlal iddiasını Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'ne taşır.
5) AİHM'nin kritik insan hakları sorunlarına ilişkin içtihatlarını analiz eder ve yorumlar.
6) AİHM içtihatlarını iç hukuka uygular
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular.
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir.
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir.
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar.
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur.
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir.
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur.
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. H Exam
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. S Exam
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. S Exam
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. H Exam
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. H Exam
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. H Exam
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. H Exam
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. S Exam
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. N
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. N
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. S Exam
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. S Exam
Prepared by and Date HÜLYA DİNÇER , January 2023
Course Coordinator HÜLYA DİNÇER
Semester Spring,Fall
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi HÜLYA DİNÇER

Course Contents

Hafta Konu
1) Uluslararası insan hakları hukukuna giriş; Evrensel ve bölgesel insan hakları anlaşmaları ve kuruluşları
2) Avrupa Sözleşme Sisteminin Tarihsel Arka Planı, kökenleri ve yapısı
3) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi: Yapısı, işleyişi ve kabul edilebilirlik kriterleri
4) AİHS 2.madde: Yaşam Hakkı
5) AİHS 3.madde: Kötü muamele yasağı
6) AİHS'nin 4. Maddesi: Kölelik ve Zorla Çalıştırma Yasağı AİHS'nin 5. Maddesi: Özgürlük ve Güvenlik Hakkı
7) Vize Haftası
8) AİHS'nin 6. maddesi: Adil yargılanma hakkı
9) AİHS'nin 7. Maddesi: Kanunsuz Cezalandırılmama Hakkı AİHS'nin 8. Maddesi: Özel hayata, aile hayatına, konuta ve yazışmaya saygı hakkı
10) AİHS'nin 9. Maddesi: Düşünce, Vicdan ve Din Özgürlüğü
11) AİHS'nin 10. Maddesi: İfade Özgürlüğü
12) AİHS'nin 11. Maddesi: Örgütlenme ve Toplanma Özgürlüğü
13) AİHS'nin 13. maddesi: Etkili başvuru hakkı AİHS'nin 14. Maddesi: Ayrımcılık Yasağı
14) 1 No'lu Protokolün 1. Maddesi: Mülkiyet hakkı 1 No'lu Protokol'ün 2. Maddesi: Eğitim Hakkı
15) 1 No'lu Protokol'ün 3. Maddesi: Serbest seçim hakkı
16) Final Haftası
Required/Recommended Readings-Relevant case law of the ECtHR See: https://hudoc.echr.coe.int/eng No reading assignment for Week 1 and 2 Week 3: Natchova v. Bulgaria, No: 43577/98 43579/98 (2005); Mc Cann v. United Kingdom, No. 18984/91 (1995); Maiorano and others v. Italy, 28634/06, (2009); Opuz v. Turkey, No. 33401/02 (2009); Dink/Turkey, No: 2668/07, 6102/08, 30079/08, 7072/09 ve 7124/09 (2010). Week 4: Selmouni v. France, B. No: 25803/94 (1999); Mehmet Eren/Turkey, B. No: 32347/02 (2008); Ali Güneş v. Turkey, B. No: 9829/07 (2012); Ataykaya v. Turkey, No: 50275/08 (2012). Week 5: Rantsev v. Cyprus and Russia, 25965/04 (2010); Ahmet Hüsrev Altan v. Turkey, 13252/17 (2021). Week 7: Seyithan Demir v. Turkey, 25381/02 (2009); Kolu v. Turkey, 25381/02 (2005); Güveç v. Turkey, 70337/01 (2009); Sadak and others v. Turkey, 25144/94, 26149/95 to 26154/95, 27100/95 and 27101/95 (2002). Week 8: X and Y v. Netherlands, No. 8978/80 (1985); Dudgeon v. United Kingdom, No. 7525/76 (1983); Campbell v. United Kingdom, No. 13590/88 (1992); Rotaru v. Romania, No. 28341/9 (2000); Y.Y. v. Turkey, No. 14793/08 (2015). Week 9: Metropolitan Church of Bessarabia and Others v. Moldova, No. 45701/99 (2001), İzzettin Doğan and Others v. Turkey, No. 62649/10 (2016). Week 10: Ozgur Gundem v. Turkey, No. 23144/93 (2000), Dink v. Turkey, nos 2668/07, 6102/08, 30079/08, 7072/09, and 7124/09 (2010) (in Turkish), Murat Vural v. Turkey, no. 9540/07 (2014), Vejdeland and Others v. Sweden, no. 1813/07 (2012). Week 11: Oya Ataman v. Turkey, İzmir Savaş Karşıtları Derneği and Others v. Turkey, no. 46257/99, Dicle for the Democracy Party (DEP) v. Turkey, no. 25141/94. Week 12: Opuz v. Turkey, Oršuš and Others v. Croatia [GC], no. 15766/03, Nachova and Others v. Bulgaria [GC], nos 43577/98 and 43579/98. Recommended Books: - Harris, O’Boyle, Warbick, Law of the European Convention on Human Rights, Oxford University Press (Last edition). - European Convention of Human Rights: A Commentary, William A. Schabas, Oxford University Press (Last edition). - Routledge Handbook of International Human Rights Law / [edited by] Scott Sheeran, Nigel Rodley, Routledge Pub. (Last edition). - Olivier De Schutter, International Human Rights Law, Cambridge University Press (last edition). - İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi, Cilt 1 ve Cilt 2, Prof. Dr. Osman Doğru, Dr. Atilla Nalbant, Legal, 2016. - Anayasa ile Karşılaştırmalı İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi ve Mahkeme İçtüzüğü, Prof. Dr. Osman Doğru, On İki Levha Yayıncılık, 2010. - Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması - A. Şeref Gözübüyük, Feyyaz Gölcüklü, Abdurrahman Saygılı, Turhan Kitabevi, 2019.
Teaching MethodsLecture, Discussions, Case Study
Homework and Projectsnone
Laboratory Worknone
Computer Usenone
Other Activitiesnone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
TOTAL % 100
Course Administration dincerhu@mef.edu.tr

Office Hours: By Appointment

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 2 2 70
Ara Sınavlar 1 10 2 12
Final 1 16 2 18
Total Workload 100
Total Workload/25 4.0
ECTS 4