School/Faculty/Institute |
Faculty of Engineering |
Course Code |
STM 203 |
Course Title in English |
Strength of Materials |
Course Title in Turkish |
Cisimlerin Mukavemeti |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Exercise,Flipped Classroom,Lecture |
Level of Course |
Introductory |
Semester |
Spring |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: 1 |
Lab: None |
Other: None |
|
Estimated Student Workload |
150 hours per semester |
Number of Credits |
6 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
CE 106 - Engineering Mechanics: Statics | ME 106 - Engineering Mechanics: Statics | STAT 102 - Engineering Mechanics: Statics
|
Expected Prior Knowledge |
Force and Moment equilibrium equations, Internal Forces, Moment of Inertia of the areas |
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
STAT102 Engineering Mechanics, Statics |
Overall Educational Objective |
To acquire a basic knowledge and understanding of important concepts of axial, torsional, bending and combined loading conditions to compute normal and shear stresses, strains and deformations of simple structural elements, which are aimed to be safe under external loads. |
Course Description |
This course provides a comprehensive introduction to some fundamental aspects of normal and shear stress, allowable stress in design. Deformation and strain. Hooke’s law. Mechanical properties of materials. Stress and elastic deformation under axial load. Principal of superposition. Torsional deformation of circular shafts. Torsion formula and power transmission. Shear and bending moment diagrams. Flexure formula and stress calculations in bending. Transverse shear force and associated shear stress in beams. Thin walled pressure vessels. Combined stress due to bending, torsion, shear and axial load. Stress and strain transformation. Principle stresses and strains. Mohr’s circle. Failure theories, and fatigue. Elastic curve, method of integration, statically indeterminate beams and method of superposition. Introduction to buckling of columns. |
Course Description in Turkish |
Bu derste; mukavemetin temel kavramları şu konu başlıklar altında kapsamlı bir şekilde incelenmektedir: Normal ve kayma gerilmesi, Emniyet gerilmesi, Şekil değiştirme ve gerinim, Hook kanunu, Malzemelerin mekanik özellikleri, Eksenel yükleme durumunda gerilme ve şekil değiştirme, Süperpozisyon ilkesi, Dairesel kesitli şaftların burulması, Burulma formülleri ve güç iletimi, Kesme kuvveti ve eğilme momenti diyagramları, Eğilmede gerilme formülü ve normal gerilme hesapları, Düz çubuklarda kayma gerilmesi hesapları, İnce cidarlı basınçlı kaplarda gerilmeler. Gerilme ve Gerinim dönüşüm formülleri, asal gerilmeler ve gerinmler, Mohr dairesi. Kırılma teorileri; yorulma. Elastik eğri, integrasyon methodu, hiperstatik sistemler, süperpozisyon ilkesi. Kolonların burkulmasına giriş. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Apply normal and shear stress and strain, and stress-strain relations to analyze and solve structural members under axial and torsional loadings.
2) Construct shear and bending moment diagrams and analyze normal and shear stresses in bending and transverse shear loadings.
3) Compute principal stresses and strains for given stress and strain state.
4) Find elastic curves of beams and calculate deflection at a given point by the method of integration. Solve simple statically indeterminate structures.
5) apply method of integration to determine elastic curve of beams and deflection at a point; solve statically indeterminate beams by method of superposition.
6) write an essay by giving examples from complex engineering structures in the field of civil and mechanical engineering and discuss assumptions involved for simplifications and solution strategies by using simple and cantilever beam methods.
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
|
|
|
|
|
|
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
|
|
|
|
|
|
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
|
|
|
|
|
|
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
|
|
|
|
|
|
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
|
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
|
|
|
|
|
|
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
|
|
|
|
|
|
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
|
|
|
|
|
|
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
|
|
|
|
|
|
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
N |
|
2) |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
3) |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
H |
Exam,HW,Participation
|
4) |
Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
5) |
Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
N |
|
6) |
Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
N |
|
7) |
Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
N |
|
8) |
Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
N |
|
9) |
Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
S |
Participation
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
S |
HW,Participation
|
11) |
Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
N |
|
12) |
Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
S |
Exam,HW
|
13) |
Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
H |
Exam,HW
|
Prepared by and Date |
ALİ ÇINAR , March 2024 |
Course Coordinator |
ALİ ÇINAR |
Semester |
Spring |
Name of Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi ÖMER FARUK HALICI |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Deformable body. Normal and Shear Stress. Average Normal and Shear Stress. Allowable Stress Design |
2) |
Deformation. Normal and Shear Strain. |
3) |
Mechanical Properties of Materials. Stress Strain Diagram. Tension and Compression Test. Ductile and Brittle Materials. Hooke’s Law. Strain Energy for a particle. |
4) |
Saint-Venant’s Principle. Elastic Deformation of an Axially Loaded Member. Principle of Superposition. Stress Concentration. |
5) |
Torsional Deformation of a Circular Shaft. Power Transmission. Angle of Twist. Stress Concentrations in Torsion. |
6) |
Shear and Bending Moment Diagrams. Bending Deformation of a Beam. Flexure Formula. |
7) |
Unsymmetrical Bending and Stress Concentrations in Bending. |
7) |
Unsymmetrical Bending and Stress Concentrations in Bending. |
8) |
Transverse Shear in Straight Members. Shear Stress Formula and its Applications. Shear Flow in Build-Up and Thin-Walled Members |
9) |
Thin Walled Pressure Vessels. Combined stress due to bending, torsion, shear and axial Load |
10) |
Plane Stress. General Equations of Plane Stress Transformation. Principle Stresses. Maximum shear stress. Mohr’s Circle. |
11) |
Plane Strain. General Equations of Plane-Strain Transformation. Principal Strains. Maximum shear strain. Mohr’s Circle. Generalized Hooke’s Law. Failure Theories; Introduction to Fatigue |
12) |
Elastic Curve. Integration method. |
13) |
Method of Superposition and Statically Indeterminate Beams. Method of superposition. |
14) |
Introduction to buckling of columns |
15) |
Final Examination Period. |
16) |
Final Examination Period. |
Required/Recommended Readings | Mechanics of Materials, 9th Ed., R.C. Hibbeler, SI Edition Contributions by K.S. Viyaj Sekar, PEARSON 2014. |
Teaching Methods | Lectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique |
Homework and Projects | None |
Laboratory Work | None |
Computer Use | None |
Other Activities | None |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Devam |
28 |
% 0 |
Uygulama |
28 |
% 20 |
Ara Sınavlar |
2 |
% 50 |
Final |
1 |
% 30 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
cinara@mef.edu.tr
0536-704-0245
Instructor’s office and phone number: 5th Floor 543
Office hours: Thursday / Friday 13:00 – 14:00
Email address: cinara@mef.edu.tr
Rules for attendance: Classroom practice contributes to 15% of the final grade.
Missing a quiz: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed quiz by the student will be given a grade by taking the average of all of the other quizzes. No make-up will be given.
Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, each missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given.
Missing a final: Faculty regulations.
A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations
Statement on plagiarism: YÖK Regulations http://www.mef.edu.tr/icerikler/files/lisans_onlisans_yonetmelik%20(1.pdf)
|