Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||||
Ders Kodu | PSYC 106 | ||||||
Ders Adı İngilizce | Introduction to Social Psychology | ||||||
Ders Adı Türkçe | Sosyal Psikolojiye Giriş | ||||||
Öğretim Dili | EN | ||||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||||
Dönem | Bahar | ||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 131 saat | ||||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||
Ön Koşul | Yok | ||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Psikoloji Lisans öğrencileri derse kayıt yapabilir | ||||||
Genel Eğitim Hedefi | Sosyal biliş, yükleme, benlik ve kimlik, tutumlar, sosyal etki, gruplar ve karar verme ve gruplar-arası davranış gibi sosyal psikolojinin ana alanlarının temel teorik arka planına aşina olmak ve psikolojiyi bilimsel bir disiplin olarak tanıtmak. Yüksek etki değerine sahip psikoloji dergilerinde yayınlanan ampirik makaleleri anlayabilme ve eleştirebilme. Ayrıca öğrencilerden temel kavramları günlük yaşamlarına ve çevrelerindeki önemli sosyal sorunlara uygulamaları istenecektir. | ||||||
Ders Açıklaması | Bu ders, öğrencileri sosyal psikoloji alanıyla tanıştırmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, alandaki önemli ve klasikleşmiş araştırmalar ve yeni gelişmeler ışığında sosyal psikolojinin temel kavramları ile tanıştırılacaktır. Öğrenciler aynı zamanda araştırma sorularını yanıtlamakta kullanılan metotları öğreneceklerdir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) sosyal psikolojideki temel teorileri anlamak; 2) insan davranışının bağlamsal özgüllüğünü (ve durumlar arası tutarlılığın nispeten zayıf olduğunu) anlamak 3) bilimsel İngilizceyi anlamak ve bunu bilimsel bir şekilde iletmek; 4) yeni araştırma fikirleri üretmek; 5) psikolojik teorileri ve araştırmaları doğru etik formatta tartışabilmek; 6) Fikir farklılıkları konusunda açık fikirli bir görüş benimsemek ve gruplar arasında hoşgörü ve anlayışı teşvik etmek. 7) bilimsel makaleleri kullanılan araştırma yöntemleri ve teorileri açısından değerlendirmek; |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojik yardım sağlamak için bilimsel yeterlilik, bilgi, beceriler ve etkili öğretim yöntemleri ve stratejileri. | |||||||
2) Öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma becerilerini geliştirmelerini sağlayacak bilgi. | |||||||
3) Erken çocukluktan yetişkinliğe kadar olan gelişim süreçleri hakkında temel bilgiler ve her aşamaya özgü özellikler ve sorunlar. | |||||||
4) Okul rehberlik hizmetlerinde kullanılan araçlar hakkında bilgi ve ilgili programları geliştirme yeterliliği. | |||||||
5) Mesleki rehberlik ve danışmanlık uygulamalarında yeterlilik. | |||||||
6) İnsan ilişkileri ve etkileşimi anlama. | |||||||
7) Davranış bilimlerinde araştırma yapmak için bilimsel yöntemler konusunda bilgi, deneyim ve beceriler. | |||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin, bilgiye ulaşmanın ve eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etmenin gerekliliği konusunda farkındalık. Alana ilişkin sorunları çözme yeteneği, sürekli kendini geliştirme ve yenileme, eleştirel düşünme ve sorgulama becerisi. Bilgi teknolojilerini kullanma yeteneği. | |||||||
9) Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde kullanma yeteneği; Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde en az İngilizce kullanabilme becerisi. | |||||||
10) Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. | |||||||
11) Farklı kültürlere, değerlere ve bireylerin demokratik haklarına duyarlılık; ulusal kültür ve tarih bilgisi ve bu bilgiyi ulusal ve uluslararası sosyal, kültürel, sanatsal ve teknolojik gelişmelere farkındalık ve katılımı artırmada kullanma. | |||||||
12) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılık farkındalığı. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojik yardım sağlamak için bilimsel yeterlilik, bilgi, beceriler ve etkili öğretim yöntemleri ve stratejileri. | S | Sınav |
2) | Öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma becerilerini geliştirmelerini sağlayacak bilgi. | N | |
3) | Erken çocukluktan yetişkinliğe kadar olan gelişim süreçleri hakkında temel bilgiler ve her aşamaya özgü özellikler ve sorunlar. | N | |
4) | Okul rehberlik hizmetlerinde kullanılan araçlar hakkında bilgi ve ilgili programları geliştirme yeterliliği. | N | |
5) | Mesleki rehberlik ve danışmanlık uygulamalarında yeterlilik. | N | |
6) | İnsan ilişkileri ve etkileşimi anlama. | H | Sınav |
7) | Davranış bilimlerinde araştırma yapmak için bilimsel yöntemler konusunda bilgi, deneyim ve beceriler. | S | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin, bilgiye ulaşmanın ve eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etmenin gerekliliği konusunda farkındalık. Alana ilişkin sorunları çözme yeteneği, sürekli kendini geliştirme ve yenileme, eleştirel düşünme ve sorgulama becerisi. Bilgi teknolojilerini kullanma yeteneği. | N | |
9) | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde kullanma yeteneği; Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde en az İngilizce kullanabilme becerisi. | N | |
10) | Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. | N | |
11) | Farklı kültürlere, değerlere ve bireylerin demokratik haklarına duyarlılık; ulusal kültür ve tarih bilgisi ve bu bilgiyi ulusal ve uluslararası sosyal, kültürel, sanatsal ve teknolojik gelişmelere farkındalık ve katılımı artırmada kullanma. | N | |
12) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılık farkındalığı. | N |
Hazırlayan ve Tarih | ARZU KARAKULAK , November 2023 |
Ders Koordinatörü | BANU FEMİR GÜRTUNA |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | ZEYNEP ECEM PİYALE |
Hafta | Konu |
1) | Sosyal Psikolojiye Giriş |
2) | Sosyal Psikolojide Yöntemler |
3) | Sosyal Biliş |
4) | Sosyal Algı |
5) | Benlik kavramı |
6) | Eylemlerimizi Gerekçelendirme İhtiyacı |
7) | Vize sınavı |
8) | Tutumlar ve Tutum Değişikliği |
9) | Sosyal Etki ve (Gruba) Uyma |
10) | Grup Süreçleri |
11) | Kişilerarası Çekim ve Romantik İlişkiler |
12) | Prososyal Davranış |
13) | Önyargı |
14) | Konu Tekrarı |
15) | Final Sınav Dönemi |
16) | Final Sınav Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. & Sommers (2018). Social Psychology. Pearson (9th Ed.) İşlenecek konuyla ilgili ek makaleler ders esnasında öğrencilere verilecektir. | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders "flipped learning" formatında öğretilecektir. Öğrencilere derse gelmeden önce her konu için hazırlanan çevrimiçi tanıtım dersini izlemeleri ve/veya ders kitabındaki ilgili bölümü okumak ile yükümlü olacaktır; ve bu içeriklerle ilgili quizleri tamamlamaları sağlanacaktır. Ders süresi boyunca ilgili kavramlar üzerinde daha derin bir çalışma yapılacak ve öğrencilerden edindikleri bilgileri tartışmaları ve bunları gerçek yaşam durumlarına uygulamaları istenecektir. Birkaç hafta boyunca ders saatinde okunmak üzere ele alınan konuyla ilgili ek bilimsel makaleler verilecek ve öğrenciler tartışma soruları bulmakla sorumlu olacak. Daha sonra bu makaleler araştırma metodolojileri ve teorik arka planlarına dayalı olarak tartışılacaktır. Öğrencilerin hazırlık materyallerini ve quizleri tamamlamak için yeterli zaman harcayarak derse hazırlanmaları beklenecektir. Ayrıca sınıf tartışmalarına uygun şekilde katkıda bulunmaları ve diğer öğrencilerin öğrenimine yardımcı olmaları da beklenecektir. Eğitmen olarak ben, her sınıf için uygun, çok zor olmayan bir İngilizce seviyesinde yüksek kaliteli materyaller hazırlamayı ve seçmeyi taahhüt ediyorum (bu ders birinci sınıf öğrencilerine yöneliktir). | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Öğrencilerden ders saati içerisinde "reflection paper" ödevleri tamamlamaları istenecektir. Bu kapsamda sosyal psikolojiyi tanımlamalarını isteyen soru olgu/kavramların gerçek hayattaki olaylara uygulanması istenilecektir veya bir bilimsel makale hk. eleştirel bir yorum getirmeleri istenilecektir. | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | yok | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Öğrencilerden her haftanın kitap bölümünü ve (varsa) makaleyi o haftanın sınıf oturumundan önce okumaları istenecektir. Sınıf tartışmaları bu okumaların yanı sıra çeşitli videolara dayalı olacaktır. Öğrencilerden ayrıca hazırlık materyalleriyle ilgili çeşitli ders öncesi quizleri tamamlamaları istenecektir. | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
karakulaka@mef.edu.tr Tüm derslere katılım zorunlu değildir; ancak aktif katılım beklenmektedir ve derslerin kaçırılması, öğrencilerin sürekli değerlendirme notlarını olumsuz etkileyecektir. Öğrenciler bir dersi kaçırdıklarında, kaçırdıkları içeriği takip etmek ve telafi etmek kendi sorumluluklarıdır. Sınav soruları, derslerden ve sınıf tartışmalarından büyük ölçüde kaynaklanacaktır. Öğrencilerin planlanmış bir sınava katılamamaları durumunda geçerli, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret sunmaları gerekmektedir. Öğrencilerin her zaman üniversite personeline ve birbirlerine saygılı davranmaları beklenmektedir; bu, ders içeriğine ve başkalarının fikirlerine saygı göstermeyi de kapsamaktadır. Kopya çekme, yalan söyleme ve hile yapma gibi, çeşitli şekillerde gerçekleşen akademik dürüstlük ihlalleri ve intihal kesinlikle kabul edilmeyecektir. Akademik dürüstlük ihlalleri ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Uygulama | 1 | 10 | 10 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 1 | 11 | |||
Final | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Toplam İş Yükü | 131 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.2 | ||||||
AKTS | 5 |