EDS 404 Scientific Research Experience IIMEF ÜniversitesiAkademik Programlar İlköğretim Matematik ÖğretmenliğiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
İlköğretim Matematik Öğretmenliği
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Eğitim Fakültesi
Ders Kodu EDS 404
Ders Adı İngilizce Scientific Research Experience II
Ders Adı Türkçe Bilimsel Araştırma Deneyimi-2
Öğretim Dili EN
Ders Türü Proje
Dersin Düzeyi İleri
Dönem Yaz Okulu
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: Laboratuvar : Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 122 saat
Ders Kredileri 5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul EDS 403 - Scientific Research Experience I
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Araştırma Etiği
Kayıt Kısıtlamaları Sadece lisans öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi
Ders Açıklaması Bu ders eğitim, gelişim psikolojisi ve/veya psikolojik danışma ve rehberlikle ilgili bir araştırma problemine ilişkin verilerin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanmasına odaklanacaktır. Testler, ölçümler ve diğer niteliksel veya niceliksel metodolojiler kavramları vurgulanacaktır. Öğrenciler verileri analiz edecek, bulguları yorumlayacak, bir araştırma makalesi yazacak ve poster sunumu hazırlayacaklardır. Öğrenci, EDS 403'te öğrendiği kavramları profesörün danışmanlığında kendi araştırmalarında uygulayacaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Psikolojik ve eğitimsel teori ve araştırmaların eleştirel değerlendirmesini kavramak
2) Farklı araştırma metodolojilerini anlamak
3) Bir araştırma palnı belirlemek
4) Araştırma taslağı geliştirmek
5) 6TH EDITION APA formatını ve stilini kullanarak araştırma materyalleri tasarlama, yazma ve sunma konusunda mesleki yeterlilik sergilemek
6) Araştırma materyallerini bulmak ve değerlendirmek
7) Kendi seçtiği ilgi konusuyla ilgili önceki araştırmaları değerlendirir.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6 7
1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills.
2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics.
3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics.
4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs.
5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning.
6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness.
7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone.
8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways.
9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources.
10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio.
11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights.
12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws.
13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities.
14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. N
2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. N
3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. N
4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. S Ödev,Proje
5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. S Ödev,Proje
6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. S Ödev,Proje
7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. S Derse Katılım
8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. H Ödev,Proje
9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. H Ödev,Proje
10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. H Sunum,Proje
11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. S Ödev,Proje
12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. S Ödev,Proje
13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. N
14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. S Ödev,Proje
Hazırlayan ve Tarih MELİKE ACAR , June 2018
Ders Koordinatörü MELİKE ACAR
Dönem Yaz Okulu
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi DERYA ALTINMAKAS

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Öğretmen, danışman, müdür veya belirli yüksek öğrenim pozisyonu ve/veya tercih ettiğiniz herhangi bir eğitim ortamında nasıl görev-rol almak istersiniz rolün kısa bir tanımını yazın. İstediğiniz pozisyondaki bilimsel araştırma becerilerinin rolü nedir?
2) Araştırma önerilerinin revizyonu
3) Veri toplama
4) Verilerin SPSS/Excele girilmesi
5) Veri analizi: Betimsel
6) Korelasyon
7) ANOVA-MANOVA
8) Çoklu linear regresyon
9) Bulgular bölümünün yazılması
10) Tartışma bölümünün yazılması
11) Final ödevi, akran değerlendirmesi
12) Final ödevi, hoca değerlendirmesi
13) Poster hazırlanması
14) Poster sunumu
15)
16)
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarAraştırmaya yönelik temel kavramlarını ve metodolojilerini anlamayı öğrenmek.
Öğretme TeknikleriÖğrenciler ders hocasının rehberliğinde araştırma projeleri üzerinde bağımsız olarak çalışırlar. Araştırmaları için veri toplarlar ve dönem boyunca staj yaptıkları okul ve kurumlarla yakın işbirliği içinde çalışırlar.
Ödev ve ProjelerMezuniyet tezi
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıVar
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Sunum 1 % 20
Rapor Teslimi 1 % 80
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi acarmel@mef.edu.tr
212 395 3747

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1 3 1 70
Proje 1 16 16
Ödevler 2 16 2 36
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü/25 4.9
AKTS 5