İlköğretim Matematik Öğretmenliği | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Eğitim Fakültesi | ||||||
Ders Kodu | EDS 404 | ||||||
Ders Adı İngilizce | Scientific Research Experience II | ||||||
Ders Adı Türkçe | Bilimsel Araştırma Deneyimi-2 | ||||||
Öğretim Dili | EN | ||||||
Ders Türü | Proje | ||||||
Dersin Düzeyi | İleri | ||||||
Dönem | Yaz Okulu | ||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 122 saat | ||||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||
Ön Koşul |
EDS 403 - Scientific Research Experience I |
||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||
Beklenen Ön Bilgi | Araştırma Etiği | ||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | ||||||
Genel Eğitim Hedefi | |||||||
Ders Açıklaması | Bu ders eğitim, gelişim psikolojisi ve/veya psikolojik danışma ve rehberlikle ilgili bir araştırma problemine ilişkin verilerin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanmasına odaklanacaktır. Testler, ölçümler ve diğer niteliksel veya niceliksel metodolojiler kavramları vurgulanacaktır. Öğrenciler verileri analiz edecek, bulguları yorumlayacak, bir araştırma makalesi yazacak ve poster sunumu hazırlayacaklardır. Öğrenci, EDS 403'te öğrendiği kavramları profesörün danışmanlığında kendi araştırmalarında uygulayacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Psikolojik ve eğitimsel teori ve araştırmaların eleştirel değerlendirmesini kavramak 2) Farklı araştırma metodolojilerini anlamak 3) Bir araştırma palnı belirlemek 4) Araştırma taslağı geliştirmek 5) 6TH EDITION APA formatını ve stilini kullanarak araştırma materyalleri tasarlama, yazma ve sunma konusunda mesleki yeterlilik sergilemek 6) Araştırma materyallerini bulmak ve değerlendirmek 7) Kendi seçtiği ilgi konusuyla ilgili önceki araştırmaları değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | |||||||
2) Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | |||||||
3) Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | |||||||
4) Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | |||||||
5) Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | |||||||
6) Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | |||||||
7) Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | |||||||
8) Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | |||||||
9) Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | |||||||
10) Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | |||||||
11) Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | |||||||
12) Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | |||||||
13) Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | |||||||
14) Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Apply effective and student-centered specific teaching methods and strategies in order to improve students’ mathematical thinking and problem solving skills. | N | |
2) | Design lesson plans based on how students learn mathematics and students’ difficulties in learning mathematics. | N | |
3) | Demonstrate knowledge in various areas of mathematics (such as analysis, algebra, linear algebra, geometry, topology, mathematical modeling, statistics and probability, differential equations) and nature of science and mathematics. | N | |
4) | Display knowledge and skills in developing programs, teaching technologies and materials in order to teach mathematics in effective and meaningful ways based on student needs. | S | Ödev,Proje |
5) | Evaluate and assess students’ individual developmental paths, difficulties in understanding mathematics in multiple ways and use assessment results in improving teaching and learning. | S | Ödev,Proje |
6) | Have an awareness of students’ social, cultural, economic and cognitive differences and plan the lessons and activities based on this awareness. | S | Ödev,Proje |
7) | Collaborate and respectively communicate with colleagues and student parents such that students learn mathematics in best ways and at the same time feel happy and safe. Work effectively within teams of their own discipline and multi-disciplinary as well as take individual responsibility when they work alone. | S | Derse Katılım |
8) | Have awareness of need for life-long learning. Access information and following developments in education, science and technology. Display skills of solving problems related to their field, renew and improve themselves and critically analyze and question their own work. Use information technologies in effective ways. | H | Ödev,Proje |
9) | Use scientific investigation effectively to solve problems in mathematics teaching and learning based on scientific methods. Critically investigate, analyze and make a synthesis of data, and develop solutions to problems based on data and scientific sources. | H | Ödev,Proje |
10) | Exhibit skills of communicating effectively in oral and written Turkish and command of English at least at B2 general level of European Language Portfolio. | H | Sunum,Proje |
11) | Have awareness of and sensitivity to different cultures, values and students’ democratic rights. | S | Ödev,Proje |
12) | Display ethical and professional responsibilities. Have awareness of national and universal sensitivities that are expressed in National Education Fundamentals Laws. | S | Ödev,Proje |
13) | Demonstrate consciousness and sensitivity towards preserving nature and environment in the process of developing lesson activities. | N | |
14) | Display knowledge in national culture and history as well as international cultures and recognize their richness. Have awareness of and participate to developments in society, culture, arts and technology. | S | Ödev,Proje |
Hazırlayan ve Tarih | MELİKE ACAR , June 2018 |
Ders Koordinatörü | MELİKE ACAR |
Dönem | Yaz Okulu |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi DERYA ALTINMAKAS |
Hafta | Konu |
1) | Öğretmen, danışman, müdür veya belirli yüksek öğrenim pozisyonu ve/veya tercih ettiğiniz herhangi bir eğitim ortamında nasıl görev-rol almak istersiniz rolün kısa bir tanımını yazın. İstediğiniz pozisyondaki bilimsel araştırma becerilerinin rolü nedir? |
2) | Araştırma önerilerinin revizyonu |
3) | Veri toplama |
4) | Verilerin SPSS/Excele girilmesi |
5) | Veri analizi: Betimsel |
6) | Korelasyon |
7) | ANOVA-MANOVA |
8) | Çoklu linear regresyon |
9) | Bulgular bölümünün yazılması |
10) | Tartışma bölümünün yazılması |
11) | Final ödevi, akran değerlendirmesi |
12) | Final ödevi, hoca değerlendirmesi |
13) | Poster hazırlanması |
14) | Poster sunumu |
15) | |
16) |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Araştırmaya yönelik temel kavramlarını ve metodolojilerini anlamayı öğrenmek. | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Öğrenciler ders hocasının rehberliğinde araştırma projeleri üzerinde bağımsız olarak çalışırlar. Araştırmaları için veri toplarlar ve dönem boyunca staj yaptıkları okul ve kurumlarla yakın işbirliği içinde çalışırlar. | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | Mezuniyet tezi | ||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Var | ||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | ||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
acarmel@mef.edu.tr 212 395 3747 |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 1 | 70 | ||
Proje | 1 | 16 | 16 | ||||
Ödevler | 2 | 16 | 2 | 36 | |||
Toplam İş Yükü | 122 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 4.9 | ||||||
AKTS | 5 |