Hukuk | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Hukuk Fakültesi | ||||
Ders Kodu | HUK 126 | ||||
Ders Adı İngilizce | Individual Application to the Constitutional Court | ||||
Ders Adı Türkçe | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru | ||||
Öğretim Dili | TR | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme,Ders,Pratik | ||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||
Dönem | Bahar,Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 60 saat | ||||
Ders Kredileri | 2 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Öğrencinin bireysel başvuru mekanizmasının tüm yönleriyle kavraması | ||||
Ders Açıklaması | This course focuses on the individual application system, features of individual application, admissibility criteria like exhaustion of remedies and time limits, substantive rights, lodging an application. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Bireysel başvuru mekanizmasını ve özelliklerini kavrar 2) Anlaşmazlıkları niteler ve çözüm yollarını saptar. 3) Kararları yorumlar 4) Bireysel başvuru dilekçesi hazırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | ||||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | ||||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | ||||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | ||||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | ||||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | ||||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | ||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | ||||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | ||||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | N | |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | H | Ödev |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | N | |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | N | |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | S | Ödev |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | N | |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | H | Ödev |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | N | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | N | |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | N | |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | N |
Hazırlayan ve Tarih | EMİNE KARACAOĞLU , January 2024 |
Ders Koordinatörü | EMİNE KARACAOĞLU |
Dönem | Bahar,Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi EMİNE KARACAOĞLU |
Hafta | Konu |
1) | Türkiye’de bireysel başvuruyu kabul süreci, bireysel başvurunun genel çerçevesi, Anayasa Mahkemesinin yapılanması |
2) | Anayasa Mahkemesi’nin kişi bakımından yetkisi |
3) | Anayasa Mahkemesi’nin konu bakımından yetkisi |
4) | Anayasa Mahkemesi’nin yer bakımından yetkisi |
5) | Anayasa Mahkemesi’nin zaman bakımından yetkisi |
6) | Kabul edilebilirlik ölçütleri: iç hukuk yollarının tüketilmesi |
7) | Kabul edilebilirlik ölçütleri: başvuru süresi |
8) | Kabul edilebilirlik ölçütleri: açıkça dayanaktan yoksun olma, anayasal ve kişisel önem taşımama |
9) | Karar: Maddi-manevi tazminat, yargılamanın yenilenmesi, bireysel ve genel tedbir kararları, pilot kararlar |
10) | Başvuru süreci: dilekçe hazırlama ve talepler |
11) | Bireysel başvurunun kötüye kullanılması, düşme kararları ve usul sürecinin genel değerlendirilmesi |
12) | Bireysel başvuru kapsamındaki haklar çerçevesinde örnek dava tartışması |
13) | Finaller |
13) | Bireysel başvuru kapsamındaki haklar çerçevesinde örnek dava tartışması |
14) | Finaller |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Tolga Şirin, Bireysel Başvuru Usul Hukuku, Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru El Kitapları Serisi-7, Avrupa Konseyi, Ankara 2018 | |||||||||
Öğretme Teknikleri | Pratik çalışma, dilekçe hazırlanması, karar incelemesi | |||||||||
Ödev ve Projeler | Dilekçe hazırlanması % 100 (öğrenciler önceden ödev kontrolü yaptırabilirler, bu nedenle ödevlerin bütünlemesi yoktur). Ödevden 50 almak kaydıyla ortalama hesaplanır. 50’nin altında alınan notların harf notu karşılığı F olarak sisteme işlenir. | |||||||||
Laboratuvar Çalışması | ||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | ||||||||||
Diğer Aktiviteler | ||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||
Ders Yönetimi |
karacaoglue@mef.edu.tr 0 212 395 36 24 |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 4 | 1 | 10 | |||
Final | 1 | 6 | 2 | 8 | |||
Toplam İş Yükü | 60 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 2.4 | ||||||
AKTS | 2 |