SCI 103 Biological Basis of Human BehaviorMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code SCI 103
Course Title in English Biological Basis of Human Behavior
Course Title in Turkish İnsan Davranışının Biyolojik Temelleri
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Introductory
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: None Lab: None Other: None
Estimated Student Workload 142 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To become familiar with basic biological concepts and systems relevant to human behaviour; to understand how systems within the mind can be interpreted as evolved systems for solving ancient problems; to be able to recognize similarities and differences between human behaviours and those of other animals, and appreciate how these can aid our understanding of human behaviours; and to understand how our biology underpins (but may not excuse) our behaviours, attitudes and choices in several realms of everyday experience.
Course Description This course aims to develop a basic grasp of key biological principles in students, and to help them situate psychology within the field of biology. Students are introduced to fundamental concepts in natural and sexual selection, genetics, neuroscience, and endocrinology; the students and instructor then work together to apply these concepts to understanding behaviours such as romantic and sexual behaviours, aggression, cooperation, emotion, and language.
Course Description in Turkish Bu ders, öğrencilerin başlıca biyolojik ilkeleri kavramasını geliştirmeyi ve psikolojiyi biyoloji alanında konumlandırabilmelerine yardım etmelerini amaçlamaktadır. Öğrencilere doğal ve cinsel seleksiyon, genetik, sinirbilim ve endokrinoloji alanlarındaki temel kavramlar tanıtılır. Ardından öğrenciler ve öğretim üyesi bu kavramları romantik ve cinsel davranışlar, saldırganlık, işbirliği, duygu ve dil gibi davranışlara yaklaşımda uygulamak üzere birlikte çalışırlar.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) davranışla ilgili evrim ve diğer biyolojik kavramların temellerini anlamak.
2) çeşitli insan davranışlarını analiz etmek ve anlamak için biyolojik prensipleri kullanmak.
3) Bilinmeyen konularda bilgi toplama, düzenleme ve sentezleme konusunda güven göstermek.
4) Kanıtların ve argümanların kalitesini analiz etmek ve değerlendirmek.
5) Yeni bilgi ve fikirleri sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde iletmek
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Exam
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Project
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. S Exam
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. H Project
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. S HW
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. H HW
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S HW
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H Exam
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. H HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. S Project
Prepared by and Date BANU FEMİR GÜRTUNA , November 2023
Course Coordinator BANU FEMİR GÜRTUNA
Semester Fall
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi BANU FEMİR GÜRTUNA

Course Contents

Hafta Konu
1) Giris
2) Sinir Sistemi 1
3) Sinir Sistemi 2
4) Insan genetiginin temelleri
5) Insan zihninin dogasi ve evrimi
6) Davranisin Noroendokrinolojisi
7) Motivasyon ve Emosyon
8) Ara sinav
9) Duyum ve Algi
10) Insan Bilisi
11) Dil ve Lateralizasyon
12) Uyku
13) Insanligin gelecegi
14) Ozet ve tekrar
15) Final sinavi
16) Final sinavi
Required/Recommended ReadingsRequired readings: (1) Readings given by the instructor for each week which will be uploaded to BB (2) Sapolsky, R. (2010). Human behavioral biology. Stanford University lecture course available free on Youtube and iTunes. Recommended readings: (1) Kandel, E. R., Schwartz, J. H., & Jessell, T. M. (2000). Principles of neural science. New York: McGraw-Hill, Health Professions Division. (2) Gazzaniga, M. S., Ivry, R. B., & Mangun, G. R. (2002). Cognitive neuroscience: The biology of the mind. New York: Norton. Other Sources: (1) Video links given by the instructor for each week
Teaching MethodsThis course will be taught entirely in the flipped format. Students will be assigned a brief introductory online lecture every week, and series of short readings will be divided amongst the class. During class time, I will first assess and reinforce the students’ grasp of basic concepts from the online lecture. Following this, groups of students will present examples and details from their readings for discussion (in English) by the class. Students will be expected to prepare for class by spending sufficient time to master the preparatory materials. They will also be expected to contribute appropriately to class discussions and to assisting the learning of other students. I as the instructor commit to preparing and selecting high-quality materials for each class, at an appropriate, not-too-difficult level of English (this course is aimed at first year students).
Homework and Projects1. Quiz I – 15% On week 6, at the end of the course. 2. Midterm Exam – 30% Will be responsible for the first 7 weeks. 3. Quiz II – 15% On week 11, at the end of the course. 4. Final Exam – 40% 30% of the final exam will include questions from week 1-7 and the rest from 9-14.
Laboratory WorkNone
Computer UseStudents will be expected to use appropriate information technology both in preparation time, and during class hours. They will need to search for and read online resources and articles, work together on class exercises, and prepare essays.
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 20
Ödev 1 % 15
Projeler 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration

Instructor’s email address: femirb@mef.edu.tr Attendance at all classes is mandatory. Students arriving late or unprepared will be barred from that class, which will impact upon their continuous assessment grade. Students missing an exam for a good reason (e.g., if they have a doctor’s report) may be given a makeup exam at the instructor’s discretion. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. Plagiarism (copying, copy-paste) includes copying sentences or significant sections of sentences from other sources. This can be from other students’ work, or from sources such as books, articles and websites, even if that source is cited in the student’s work. All instances of plagiarism, or other cheating, will result in a grade of zero for that assignment. There will be no opportunity for makeup exams or assignments where plagiarism or other cheating has taken place.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 1 70
Küçük Sınavlar 2 16 4 40
Ara Sınavlar 1 8 2 10
Final 1 14 8 22
Total Workload 142
Total Workload/25 5.7
ECTS 6